/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fugtfjerning i kældervæg
Fra : Wrongstyler
Vist : 3107 gange
200 point
Dato : 23-05-05 12:27

Jeg har et problem med min kældervæg.. der er mørke pletter som tyder på at der trækker fugt igennem fra ydersiden, det er slet ikke nok til at blive sådan rigtig vådt men det giver jo stadig lidt dårligt indeklima.

Jeg har hyret en mand med en minigraver der står klar til at grave soklen fri men er i tvivl hvad der er det bedste til at fjerne fugten.

Jeg har hørt at flere af de steder hvor man har fået trukket plastic på ydersiden, laver man det om igen til tjære og flamingo som førhen, da den plastic bliver ødelagt af udefrakommende sten og generelt ikke holder.(også den dyre med de der store knupper)
jorden er ikke fugtig men jeg regner alligevel med at lægge dræn når der nu alligevel er gravet ud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-05-05 12:56

Mest korrekt er at sørge for fugten ikke kommer ind i væggen. Dvs fritlæggelse af sokkel. Tætning/reparation af denne. Drænende lag udenpå. Omfangsdræn nedgravet.

Selvfølgende skal du derudover sørge for god udluftning i kælderen, således du ikke ophober fugt indefra.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-05-05 15:03

Her er eksperthjælp, spørg selv der eller find i tidligere svar om emnet eventuelt.
http://www.byggekram.dk/sw157.asp?lsearchdataid=381846

Accepteret svar
Fra : fisherprice

Modtaget 200 point
Dato : 25-05-05 16:57

normalt gives kældervæggen 2 gange koldtasfalt og derpå en dræmplade i form af f.eks. sundolitt S80 med drænriller og fiberdug. Dræn ville nok også være en god ide

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 30-05-05 15:32

skal væggen ikke tørre et stykke tid inden man giver koldasfalt eller kan det gøres imens vi lægger drænplade m for m?

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 25-08-05 18:41

Tak for svaret fisherprice.