/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Skript eller kodning
Fra : thomassmukke
Vist : 278 gange
100 point
Dato : 23-05-05 11:18

Jeg mangler et skript eller en kodning som gør, at min hjemmeside vises korekt i alle opløsninger og browsere. Hvis folk har menulinjer i deres browsere eller køre alt andet end 1024*768, så vises min hjemmeside forkert og det forskyder sig. nogen der kan finde eller har et skript - kodning til dette?????

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-05-05 11:35
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-05-05 11:39

Ps. Dette kræver selvfølgelig at du laver et sæt sider til hver opløsning da du ellers altid vil få problemet med at tingene forskyder sig.

Hvis du laver din sides layout fornuftigt (..i CSS naturligvis) vil den altid se 'godt' ud uanset opløsning

http://webdesign101.dk/ ...læs blandt andet : http://webdesign101.dk/w/css/csslayout/layoutmetoder_1.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thomassmukke

Dato : 24-05-05 21:38

</MOLOKYLE> det vil sige, jeg skal lave en hjemmeside der kan ses på 640*480 og 800*600 og igen på 1024*768? og hvis det er sådan hvad er formatet der skal kunne ses på andet?? Den forstår jeg ikke rigtigt lige, jeg kan ikke se hvordan det skal fungere. Min hjemmeside er beliggende på, www.hestedanmark.dk. Det er nemlig min fagprøve på min uddannelse, og ville jo gerne den skulle fremstå ordenligt uanset hvordan læsernes opløsning var. Håber du kan svare mere konkret på hvordan, hvis ikke og du skal kunne logge ind må du jo sige til...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-05-05 21:58

thomassmukke -> Ja ! Det vil sige at du enten skal lave den samme side i :

640 x 480, 800 x 600, 1024 x 768 og i XXX x YYY opløsning.

..eller :

Studere lidt layouts i CSS http://www.kandu.dk/dk/kurser/css/cssKursus.asp

HUSK : ..at HTML handler om indhold ( = Hvilke elementer skal være på siden ? ) og CSS handler om layout ( = Hvor på siden og hvordan skal de enkelte elementer vises/repræsenteres ? )

Hvis du er fortrolig med engelsk ? Kan jeg kun anbefale dette Norske site (..på engelsk) : http://www.w3schools.com/

Du er jo tilsyneladende ikke programmør eller web-designer, så hvis jeg var dig ?

..ville jeg sænke ambitionsniveauet en smule

Lav siden så den passer i 800 x 600 pixel

Så 'rammer' du flest mulige brugere på verdensplan.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thomassmukke

Dato : 24-05-05 22:26

ambitionsniveauet er lige der hvor det skal være, men det skal du da have tak for. Jeg er kontor og handelselev med web undervisning, det skal nu nok lykkes der står jo også under opbygning Jeg skal også have lavet flashplay, det er ikke altsammen jeg kan men må jo få det lavet eller noget andet. Jeg er nu ikke så bange af mig, jeg skal nok få det op og køre godt. Jeg tror nok jeg skal få en ordenlig site op, jeg er her jo ikke for at gå igen og skal nok lære det

Kommentar
Fra : thomassmukke

Dato : 24-05-05 22:30

hvad er xxx*yyy jeg har ikke så meget tid lige nu, men skal nu nok få det???

Kommentar
Fra : thomassmukke

Dato : 24-05-05 22:33

hvad er xxx*yyy jeg har ikke så meget tid lige nu, men skal nu nok få det???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-05-05 22:47

XXX er den x værdi/koordinat og YYY den y værdi/koordinat du ønsker dinopløsning i.

Eks. Hvis et element skal ligge 10% nede og 20% til højre i forhold til sidens 0,0 ( = øverste venstre hjørne af browserens klientområde ) skærmværdier/-koordinater skal du positionere elementet på koordinaterne :

1.) 640 x 480 = 64,96

2.) 800 x 600 = 80,120

3.) osv...

Derfor bør du bruge en CSS positionering i stedet for et Javascript, som det fra "echoecho"
Du placerer blot elementet på positionen :

Kode
div
{
position:absolute;
top:10%;
left:20%;
}

..så slipper du for at regne skærmopløsningen ud, når du placerer elementet (tekst, billeder osv..) i en <div> ... </div> container

</MOLOKYLE>