/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Fiskehjul med automatisk indspoling?
Fra : ujbv
Vist : 5986 gange
200 point
Dato : 23-05-05 09:50

Hej

Hele min familie holder meget af at tage på fisketure sammen – incl. min mor som går op i det med stor iver. Desværre er hendes hænder efterhånden plaget hårdt af gigt så det er forbundet med ekstra smerter at stå en hel dag og især rulle snøren ind igen.

Vi har hørt, at der på markedet findes et fiskehjul med automatisk oprulning af linen, men hverken de lokale fiskegrejsforretninger eller andre lystfiskere har kunne bidrage med oplysninger omkring hvor sådan et hjul kan købes?

Derfor håber jeg at en af Kandu’s brugere kan hjælpe os videre med informationer eller henvisninger/link til HVOR vi kan få fat i sådan et hjul – gerne inden 12/8 hvor turen atter går til Mörrum

Mvh

ujbv

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-05-05 09:58

Uha
Prøv at gennemse http://www.google.dk/search?hl=da&q=automatisk+fiskehjul&meta=
Hygge...
Søren

Citat
Dovne japanske fiskere har i årevis brugt elektriske fiskehjul til at rulle tunge liner op fra dybt vand. Det er nogle af de erfaringer, der går igen hos en amerikansk producent af motorer til fiskehjul, der gør det lettere at fiske, hvis man kun kan bruge en arm.

Ideen med motorerne fra Elec-Tra-Mate, som firmaet hedder er, at man erstatter håndtaget på et normalt fiskehjul med en motor, som styres via en trykknap, der gøres fast på stangens håndtag. På den måde kan man nøjes med en hånd til både at kaste og rulle ind med.

Firmaet laver to typer af motorer: en til fastspolehjul og en til multiplikatorhjul. Vi havde taget den første hjem, da den passer fint til mange af de fiskemuligheder, der er i Danmark. Når man spænder motoren på fiskehjulet, kræver det en solid arm at betjene udstyret, da det bliver ganske tungt. Men hvis man kan håndtere det, er der mulighed for et fiskeri, der ligger meget tæt op ad det, man kan opleve med fuld førlighed – og en af deltagerne var klar til at købe det på stedet, da motoren ville give ham adgang til at genoptage sit fiskeri efter Storebælts blanke ørreder.

kilde: http://www.hjernesagen.dk/Blad/bladopslag.php?view_item=303&glopslag=2003/1

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 210 point
Dato : 23-05-05 10:00

NB: Hjemmesiden for Elec-Tra-Mate
http://www.elec-tra-mate.com/content.html

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-05-05 10:09

NNBB: Mon ikke det er denne lille sag du er ude efter?
http://www.elec-tra-mate.com/450pth.html
Knæk & Bræk
Søren
http://www.grenaa-sportsfisker.dk/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-05-05 10:18

I snakker om Mörrum, hvilket kunne tyde på at det er kastefiskeri og ikke pirkefiskeri I dyrker? Jeg har i mit livs skabte dage ALDRIG hørt om et kastehjul forsynet med motor, men kender Elec-Tra-Mate's udmærkede pirke og trollinghjul m. motor.

Et kastehjul med motor vil blive al for tungt at fiske med, især for en gigtplaget. Alene det at skulle slæbe rundt på batteriet (3-10 kg.) der skal levere stømmen til opruldningmotoren

En løsning er måske at købe et hjul med større udveksling, så der ikke skal spoles så mange omgange ved hver indspinding? Det vil til gændgæld være 'tungere' at spinne ind og så er man måske lige vidt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-05-05 10:22

molo... prøv lige at gennemse hjemmesiden f.eks http://www.elec-tra-mate.com/450pth.html
OK! Der er et 12V klods at slæbe på, men ellers ser det da nogenlunde overkommeligt ud. De oplyser godt nok ikke prisen, men mon ikke de kommer ud af busken, hvis man skriver til dem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-05-05 10:22

Ok. CLANS forslag : http://www.elec-tra-mate.com/450pth.html ser fornuftigt ud og Penn er et solidt og godt mærke, men jeg vil nu alligevel være betænkelig over vægten, jeg ikke kan finde angivet nogen steder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-05-05 10:26

Udfyld skemaet på http://www.elec-tra-mate.com/info.html i tekstfeltet kan I f.eks skrive.
Citat
Please forvard all relevant informations on Model 450 PTH incl. cost and shipping cost involved.
Best regards
xxxxx

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-05-05 10:27

ups forward

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 23-05-05 14:23

Lige en hurtig, kort opfølgning. Tak for de hidtil indkomne svar - jeg et helt overrasket og vil lige chekke de link ud I har lagt og konferere med familien/min mor om det kunne være en alternativ løsning på problemet.

Som Molokyle lige er inde på - så er det korrekt at det primært skal bruges til kastehjul. Selv havde jeg ikke lige overvejet muligheden at det automatik vi havde hørt om måske kun er til pirke-fiskeri? - Jeg chekker ihvert fald lige de muligheder I har linet op indtil nu.

Vender tilbage (og skal i hvert fald nok afslutte indlægget her inden aug.) *S*

Godkendelse af svar
Fra : ujbv

Dato : 25-05-05 09:07

Tak for svaret CLAN.

Jeg har nu haft kontakt med Elec-Tra-Mate som godt nok er producent af elektriske fiskehjul primært til havfiskeri, trolling osv. og de sælger ikke direkte men har henvist mig til en forhandler som jeg ligeledes har kontaktet.
Jeg har ikke fået nogen direkte løsning endnu, men dit svar gav mig det skub videre jeg havde brug for. Tak

Ulla

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-05 09:37

Hej Ulla
Velbekomme... og takker for points.
Jeg har kigget lidt på nettet, men kan/kunne ikke finde andre end Elec-Tra-Mate. Måske den grej-butik du er blevet henvist til ved noget mere, eller kan hjælpe dig i andre alternativer.
Prisværdigt at du tænker alternativt for din mor
Søren