/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
SQL: Where - IN ?
Fra : Kirsbo
Vist : 964 gange
100 point
Dato : 08-07-01 12:03

Hej,

Jeg har en søgeform, hvor man skal være i stand til at søge på et eller flere kriterier. Jeg kan derfor hverken bruge AND eller OR i min SQL forespørgsel. Ved AND, skal alle parametrene være indtastet, for at søgningen giver noget. Ved OR returnerer forespørgslen jo alt, hvad der enten har det ene kriterie, eller det andet.

Jeg har hørt noget om en WHERE - IN skulle kunne hjælpe mig med det problem, men jeg kan ikke finde noget information om hvordan denne sql kommando virker...

Håber at I forstår spørgsmålet og kan hjælpe!

mvh Morten Kirsbo

Accepteret svar
Fra : pawel

Modtaget 110 point
Dato : 08-07-01 12:18

En SQL med Where .. IN er en select hvor der anvendes
"inner select" eller en "liste"
Eks. (innerselect) :"
select a from c
where c.d in (select d from e where c.g = e.g);
"
Eks. (liste) :"
select a from c
where d in ('A', 'B','C');
"
Håber det hjælper lidt

/Pawel

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-07-01 11:34

On Sun, 08 Jul 2001 10:02:53 GMT, "Kirsbo" <Kirsbo.news@kandu.dk> wrote:

>Hej,
>
>Jeg har en søgeform, hvor man skal være i stand til at søge på et eller
>flere kriterier. Jeg kan derfor hverken bruge AND eller OR i min SQL
>forespørgsel. Ved AND, skal alle parametrene være indtastet, for at
>søgningen giver noget. Ved OR returnerer forespørgslen jo alt, hvad der
>enten har det ene kriterie, eller det andet.

Hvis du ikke skal/kan benytte AND eller OR er der ikke rigtig nogen mulighed for at søge
på mere end eet felt med eet kriterie...
Du skal blot vælge om brugerne skal have resultater der opfylder alle kriterier (AND)
eller blot eet af kriterierne (OR).

>Jeg har hørt noget om en WHERE - IN skulle kunne hjælpe mig med det
>problem, men jeg kan ikke finde noget information om hvordan denne sql
>kommando virker...

WHERE felt IN ("Mulighed1", "mulighed2", "Mulighed3")
svarer til
WHERE (felt = "Mulighed1" OR felt = "Mulighed2" OR felt = "Mulighed3")

Prøv at kikke på LIKE i stedet - det er meget benyttet til søgninger.

//Bent

Kommentar
Fra : damm

Dato : 09-07-01 14:23

Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår spørgsmålet.

Hvad mener du med at man skal kunne "søge på et eller flere kriterier"? Hvordan adskiller dette sig fra at bruge "and" og "or"?

Kunne du evt. give et eksempel?

Godkendelse af svar
Fra : Kirsbo

Dato : 10-07-01 10:34

Tak for svaret!