/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Syge Victoriablommer
Fra : TrineGraabaek
Vist : 3005 gange
20 point
Dato : 25-09-02 15:46

Hjælp, vi har et Victoriablommetræ der i løbet af de sidste par år er blevet meget usselt at se på. Oversiden af bladene er fyldt med små gule prikker, og undersiden er fyldt med en masse små brunsorte bløde knopper. Vores træ giver ikke særlig mange blommer mere, de bliver brune inden de når at blive særligt store. Hvad kan det være?

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 25-09-02 20:50

har i husket at udtynde den, for ellers for alle blommerne ikke nok kraft og saft fra træet, og træet bliver svækket og let modtagelig for sygdomme.

Prøv at tynde godt ud i træet, fjern sygdoms ramte grene, og så skal i nok få nogle flotte blomme til næste, træet smider iøvrigt selv blommene i septemper, men det ved i vel, og så er det den mest udbredte blomme at her hjemme.

mvh. Melander

Accepteret svar
Fra : PARKENSS

Modtaget 20 point
Dato : 26-09-02 00:03

Hej Trine

Der er noget der tyder på at jeres blommetræ er angrebet af både svamp samt af blommebladhvepse.
I skal forebygge ved at fjerne alle nedfaldne blommer og helst skaffe jer helt af med dem,--alternativt komposter dem ved høj temperatur. Dernæst skal i kultivere omkring træet flere gange både Forår og Efterår så fullene kan få fat i de forpuppede bladhvepse.
Hvis i ikke bor på "kalkjord" er det en rigtig god ide jævnligt at tilføre træet noget kalk, brug evt. Dolimitkalk.

Melanders kommentar er også væsentlig at gøre brug af.

Held og Lykke med næste års Blommehøst

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-09-02 01:46

"TrineGraabaek" <TrineGraabaek.news@kandu.dk> wrote in news:IZik9.27673
$Qk5.1277012@news010.worldonline.dk:noget der ligner dette

> Hjælp, vi har et Victoriablommetræ der i løbet af de sidste par år er
> blevet meget usselt at se på. Oversiden af bladene er fyldt med små gule
> prikker, og undersiden er fyldt med en masse små brunsorte bløde
> knopper. Vores træ giver ikke særlig mange blommer mere, de bliver brune
> inden de når at blive særligt store. Hvad kan det være?ey,Overnet...osv).
>
> Jeg ved at f.eks edonkey kører BEDST på nogle bestemte porte (mener det
> er 2661 og 2662 ??)

Nå, så er der da noget du ved

Godkendelse af svar
Fra : TrineGraabaek

Dato : 23-11-02 16:35

Tak for svaret PARKENSS.