/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Gipsplade på Cellotex
Fra : taliskoko
Vist : 9961 gange
200 point
Dato : 21-05-05 15:30

Vi står og skal flytte ind i vores nylejet hus og skal derfor tapesere og male lidt.

Men i den ene stue på de to store endevægge er der Cellotex plader.
Spørgsmålet er om man kan sætte gipsplade direkte uden på.???? Altså skrue gipspladerne direkte på cellotexen, og så sparlet, sætte væv op og male.!!

Jeg er ikke helt klar hvad der er inden under cellotex. Enten er der noget sivvæg ellers er det god gammel beton mur.

Kan nogen hjælpe?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 21-05-05 15:48

det vil aldrig holde
af med de gamle plader og nye gips på

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 15:59

Hejsa
Siden det er et lejet hus, så rep. den gamle væg og knald noget glasvæv op
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-05-05 16:17

Hej CLAN

Fordi det er lejet, er det minimalt hvad vi vil gøre. Men jeg har fået tvetydige meldinger om det kunne lade sig gøre at sætte gips direkte uden på, derfor vill jeg lige tjekke med mine Kandu homies. Og den løsning med at sætte gips direkte uden på er den billigste løsning, både økonomisk og tidsmæssigt for ellers skal man rive ned, bygge skelet, isolere og meget andet. Og noget skal der gøres for det celotex er den rene brandfælde.!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 16:22

OK men prøv at læse lidt her - http://www.boligguiden.dk/index.jsp?page=cp013.jsp&pageMode=PCH002&contentId=C0495

Sønnike i huset her er tømmer, og han tilslutter sig bredker. Det bliver aldrig godt, så derfor mit forslag.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 16:25

NB: Dit forslag om at opsætte gipsplader og udspartle mv. er også (ifølge sønnike) el "lappeløsning", men det kan da lade sig gøre... kan tapet hænge på din cellotex så kan det også på gipspladerne, men som sagt er det ikke en løsning der er 100%

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 16:37

Fra: http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/e116eb4c1b3b4dbbc1256b53004d6849%3FOpenDocument%26Click%3D&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETINDEVAEG_OG_LOFT%26Region%3D%22%29%3B%20

Citat
I skal fjerne Cellotex pladerne, da de er meget brandfarlige og udvikler giftig røg ved brand. Gips er en god løsning. Hvis en eller flere af væggene er kolde ydervægge, kan I jo også overveje at lave en væg af træ eller stål, som I kan isolere og så beklæde væggen med gips bagefter. Jeg kan i så fald anbefale jer at læse Ole Kolds artikel: Indvendig isolering af tung ydervæg

Et godt trick når man sætter glasvæv op, er at lade banerne overlappe hinanden 1 -2 centimeter. Hver gang I har opsat 2 baner, skærer I, med en SKARP hobbykniv ned midt i overlappet. Derefter trækker i de 2 stumper væv væk, der er blevet ”tilovers” og I kan nu støde de 2 baner helt tæt sammen. Det er vigtigt at I støder de to baner sammen, mens klæberen stadig er våd.
Læs mere herom i artiklen: Opsætning og maling af glasfilt eller glasvæv.

og fra http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/e116eb4c1b3b4dbbc1256b53004d6849%3FOpenDocument%26Click%3D&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Huset%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHUSETALT_OM_HUSETINDEVAEG_OG_LOFT%26Region%3D%22%29%3B%20

Citat
Der er udgivet et BYG-ERFA Erfaringsblad nr. 02 06 27, hvorfra jeg her citerer uddrag med svar på dit spørgsmål:
Med Bygningsreglement 1972 blev det af brandtekniske grunde ikke længere tilladt at beklæde indvendige overflader med bløde træfiberplader (rumvægt ca. 300 kg/m3), idet rumvægten af træfiberplader til beklædninger herefter skulle være mindst 600 kg/m3.

"Tømmeren" siger stadig... "riv det ned"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-05-05 16:45

Cellutex er typisk sat op på lister der er sømmet ind i væggen og sætter du noget fast på det sker der nok det samme som der skete på et hus jeg købte - væggen gik løs da loftslisterne blev fjernet fordi sømmen til cellutexpladerne var tæret væk.
Du kan jo heller ikke sætte gipsplader op uden en noget at sætte dem fast på for hverken lim eller skruer vil holde på de plader.
Køb en varmvæg, der er gipsplade med isolering påklæbet på bagsiden eller gør det på den gode måde med lægter, isolering, dampspærre og gipsplader.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-05-05 16:49

Hej CLAN og nu med BajrneD. Jeg ved godt Cellotex er noget skidt noget, men det er det der med det er lejet og vi nænner ikke at gå til udlejer, en sød ældre dame. Måske er vi blåøjet.!! Det er dagens dillema. For inderstinde ved jeg jo godt hvad der skal gøres... Ned med det gamle op med det nye...

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-05-05 16:53

>CLAN> Hvad siger sønnike man kan lave to vægge for i kroner øre, der er ca. 5m. og 4,5m lange og ca. 2,60 høje. Hvis der skal sættes trælægte-skelet op, isolering, dampspær, gips.? Kun i materialer.???

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-05-05 16:55

>CLAN> Hvad siger sønnike man kan lave to(2) ende vægge for i kroner øre, der er ca. 5m. lange og ca. 2,60 høje. Hvis der skal sættes trælægte-skelet op, isolering, dampspær, gips.? Kun i materialer.???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 16:57

OK! Han er lige smuttet, men jeg kommer tilbage...

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 200 point
Dato : 21-05-05 17:12

Fangede ham lige på mobilen
Du skulle være i stand til at kunne gøre det selv for 1500-2000 han tilråder også at opsætte dobbelt gipsplade (ganske almindelige, ikke til vådrum) dvs. to lag gipsplader og at de overlapper hinanden, ellers bliver det noget "dingel"... siger han. Dette er med i de 1500-2000 men det er uden tapet og selvgjort. Han var dog ikke lige 100% sikker på lægdeprisen, da de køber et helt læs af gangen, så la' nu vær' med at slå mig ihjel, hvis det kommer til at koste et par 100 mere.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-05-05 17:15

>CLAN> LOL Nej, det skal jeg nok lade være med. Men det lyder da ikke slemt for begge vægge. Det lyder som den bedste løsning. Men det var jo ikke lige det vi havde regnet med.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-05 19:14

Væk med den celotexplade......................og red dit liv.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 19:17

Ups Nu står jeg til små slag over mine små fede fingre... det er pr. væg

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 19:21

Claus (Tømmeren) lavede en "løs" udregning på 15 m2. = 1500 - 2000 i materialer (lægder, dampspær, isolering, gipsplader, spartelmasse, søm & skruer) men måske dit lokale bygge markede har tilbud på en eller flere af tingene.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 19:26

Du kan evt. selv udregne priserne via http://www.bygzonen.dk/
og BjarneD's forslag med gipsplader inkl. isolering pålimet (kan dog ikke lige finde dem på nævnte side)

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 21-05-05 19:35

sagde du han vartømrer, uha uha. FYR ham

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-05-05 19:50

Naaah! Det var nu mig der hørte forkert, men skal han smides ud, så må du snakke med http://www.aat.dk/

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-05-05 19:55

1-0 til CLAN

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 22-05-05 11:43

Du kunne jo forskægs skyld spørge den stedlige brandinspektør samt kommunens tekniske eksperter hvad de siger til forslaget om at sætte gipsplader fast på cellotex, du skal jo endelig huske at dersom de limes på de bløde plader er limen ligeså farlig som pladerne... begge ting er lavet af cellolose...

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 22-05-05 11:49

Den helt rigtige løsning er varmvægssystemet fra enten dano gips eller gyproc... så er du ude over problemet
www.danogips.dk og www.gyproc.dk... med venlig hilsen slemmert!!!!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-05-05 12:03

>Slemmert>Jeg kender godt lovgivningen omkring cellotexen. Det er noget møg, pladerne må gerne blive, men ikke genopsættes.! Og gips er jo noget af det mest brandhæmmende man kan få.!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-05 12:09

Varmvæggen som jeg selv foreslog længere oppe er dyrere end traditionel beklædning hvor der anvendes mineraluld og dampspærre, men den er nem og hurtig at opsætte og så fylder den væsentligt mindre da det er højisolerende celleplast der er anvendt som isolering. Dampspærre kan undværes da celleplasten ikke suger fugt under forudsætning af, at der fuges ved loft, gulv og ender.
Jeg bruger selv varmvæg som efterisolering fordi effekten er højere i forhold til pladsforbruget, men er pladsen ikke noget problem kan der spares en del penge ved traditionel montering af mineraluld, lægter, folie og gipsplade hvor man anbefaler dobbelt gipsplade af hensyn til væggens styrke, men det er ikke strengt nødvendigt ved efterisolering af ydervæg hvor der er anvendt 60 cm lægteafstand.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-05-05 12:25

Da det er en lejet bygning, ville jeg gå efter den billigste metode/løsning, med mindre jeg kunne få udlejer til at "spytte" i kassen. Derfor er det værd at kigge lidt på områdets byggemarkedes tilbud. Udlejer har vel ikke interesse i en "brandfælde", så måske man kunne opnå en form for forlig med hinanden.
Jeg tror ikke på, som BjarneD beskriver det tidligere, at det er værd at opsætte gipsplader uden på Cellutex pladerne, hverken påskruet eller som pålimet. Ned med det gamle... og op med nyt!
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-05-05 17:22

60 cm lægteafstand = dobbelt forskudt gibsplade
40 cm lægteafstand = enkelt gibsplade

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 22-05-05 17:47

taliskoko, fibergips er bedre, og du skulle måske se følgende link www.ivarsson.dk det er en af de bedste leverandører af FIBERCEMENT baserede plader til byggeriet, hej!!!

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 22-05-05 23:04

Tak for svaret CLAN. Trods regnefejlen...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-05-05 11:18

Jamen jeg bukker og takker for points... og er da glad for, du kan tilgive mig regnefejlen
Søren

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-05-05 22:57

Hey alle...

Bare lige en lille opfølgning.... Så er cellotexen væk og gipsvæggen er sat op... Det vidste sig kun at være på én væg.

>Clan> Jeg kender ikke den færdige pris endnu...

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 28-05-05 22:58

Hey alle...

Bare lige en lille opfølgning.... Så er cellotexen væk og gipsvæggen er sat op... Det viste sig kun at være på én væg.

>Clan> Jeg kender ikke den færdige pris endnu...