/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Behandling af Tourette Syndrom
Fra : calista
Vist : 3703 gange
200 point
Dato : 21-05-05 11:34

Jeg har en søn med TS, og jeg leder i den forbindelse desperat efter en alternativ behandlngsmetode.
Han får pt Rispredal, hvilket medfører svær apati hos sønnen. Vores børnepsykiater er med på, at der afprøves noget andet end den anerkendte medcin og vil følge min søn tæt.
Men altså, HVAD er der egentligt af alternativ medicin??
Af amerikanske hjemesider, kan jeg se, at casein- og glutenfri kost er vejen frem, men den tror jeg så ikke helt på.
Der må findes et eller andet "middel" der er godt for receptorerne i hjernen, da det er dem der "fejler" i deres transmissioner..
På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : computersmeden

Modtaget 210 point
Dato : 21-05-05 11:50

hej,
har du set (evt. meldt dig ind) i www.web66.dk/tourette/

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 21-05-05 12:54

prøv at gå ind på netdoktor i debatter.....der er en med børn, tourette og spørg der, bruger selv AD/HD debatten meget, og der altid hjælp at hente der.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-05-05 15:22

Hej, calista.
Jeg kunne godt lide at vide, hvor gammel din søn er, og hvilke symptomer der har gjort, at man har valgt at behandle med Risperdal?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-05-05 18:57

Hejsa Calista! Jeg har en bekendt hvis nevø har haft stor effekt af kraniosakralterapi til sin tourette... Drengen er fuldstændig symptomfri. Selve behandlingen er meget blid og behagelig/afslappende og kan derfor bruges til alle aldersgrupper.

Vaxen

Kommentar
Fra : calista

Dato : 22-05-05 19:50

Vi er medlemmer af Tourette Foreningen, tak.
Netdoktor er for så vidt udmærket, der er bare ikke lige det jeg mangler.
Mht kraniosakrakterapi, så kan jeg ikke lige se, at der skulle være nogen effekt af det. TS er jo en neurologisk lidelse, altså en del af hjernen fungerer ikke som den skal.

Birgitta, min søn er 10 og har været i behandling siden han var 8 med Risperdal. Hans symptomer var og er igen, tics,vokale såvel som kropslige. Fex snøften, hosten, rømmen sig, vriden på næsen, blinken med øjnene, krummen fingre og hænder i stillinger, vi andre ville synes var umulige osv osv. Dosis har været øget, uden effekt på tics. Han sad i sofaen som en anden grønsag og reddede sig formentligt en mindre depression oven i.
Det jeg efterlyser, er ikke vidundermidlet, men en hjælp til hans hjerne.. Tanken er, at han skal starte (på vores regning, tak Kbh's Kommune!!) til kognitiv adfærdsterapi, så han kan bearbejde sit "selv" og lære hvordan man omstrukturerer "trangen" til at ticse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-05-05 20:37

Nogle gange er kuren værre end sygdommen....

Jeg håber, at adfærdsterapeuten har nogen erfaring med TS, så din søn kan få nogen lettelse af symptomerne. Jeg har kendt mennesker med TS, men ikke i så voldsom grad. Og det var voksne. Jeg har indtryk af, at behandlingen dels må fokusere på at dæmpe de mest uudholdelige symptomer, -og dels lære at leve med resten. Netop fordi medicinen tit giver andre bivirkninger, som heller ikke er nemme at leve med.

Det er godt, I er medlem af touretteforeningen. I kan som forældre slet ikke få støtte nok til at klare alle de problemer, der er med et handicappet barn.. Mange ægteskaber går i stykker på det grundlag..
Hvad med skolegang? Kan han følge med i en almindelig klasse?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-05-05 20:53

Hvis du ikke har lyst til at prøve Kraniosakralterapi - som ellers også virker på neurologiske sygdomme, vil jeg foreslå dig at finde en dygtig auriculoterapeut, der netop arbejder med det neurologiske system via øret. Behandlingen af børn foregår typisk med laser eller lys og farveterapi.
Måden det virker på er, at reetablere tabte funktioner ved at "få hjernen til" at flytte funktionen til en del af hjernen, der fungerer.
Auriculoterapi er brugt af læger i Frankrig, Tyskland og USA med meget gode resultater.
Denne terapi skal ikke forveksles med den kinesiske øreakupunktur, der virker via meridiansystemet - auriculo virker gennem nervesystemet via øret.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-05-05 20:55

En sidebemærkning - Auriculoterapi kan også bruges mod depression

Og er du interesseret kan du skrive hvor i landet du bor, og jeg kan finde en terapeut, du kan bruge.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 29-09-05 12:49

Tak for svaret computersmeden.