/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Billigste dykkerture i Sharm El Sheikh?
Fra : Malkekoen
Vist : 883 gange
100 point
Dato : 20-05-05 16:47

Hej. Min kæreste og jeg drager til Sharm El Sheikh i næste uge, men har ikke mange penge at rutte med :(.

Derfor vil jeg høre, om nogen af jer ved, hvor man får de billigste dykkerture / kender de billigste bureauer?

Vi har begge PADI-certifikater af forskellig grad, og jeg har eget udstyr med.

Alle inputs bliver værdsat!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 20-05-05 23:07

Generelt kan du bare melde dig på de lokale dernede. Booker du gennem et dansk rejseselskab, er det lidt over dobbelt pris. Booker du på hotellet gennem et tysk eller hollandsk selskab sparer du ca 15 % i forhold til de danske. (Dvs lige omkring eller lidt under dobbelt pris)

Men rejseselskaberne tager altså godt ved til sig selv og standarden er rimelig højt generelt - de har masse af dyk dagligt. Men lad nu være med at gå helt på kompromis - gør f.eks. som jeg altid gør: Gå en tur i byen og snup et lokalt selskab, der er tysk ejet. Det koster typisk kun en lille bitte smule mere end de billigste "slum-firmaer" - men tyskerne har en "ordnung muss sein" mentalitet, som er vigtig. Husk nu lige PADI reglen ikke: Safety first.

Og i øvrigt: Glæd dig - det røde hav er simpelthen bare det fedeste dyk, jeg har haft endnu - kan du sige "sigtbarhed over 50 m"

PS: Den største forskel på de allerbilligste og f.eks. de tyske / bedre er udstyrets alder - men det har du jo ikke de store problemer med. Men det er nu altid på sin plads med en lille sikkerhedsopdatering i starten, ikke?

Vil du gerne sætte dig ind i tingene hjemmefra, er der en engelsk side, som rater dykkercentrene ( http://www.scubatravel.co.uk/redsea/sharmop.html ) - men brug den som lidt inspiration. Efter min erfaring er det ikke nødvendigt

God tur

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 20-05-05 23:15

Tusind tak for kommentaren! Meget brugbart! Vi prøver at finde nogle tyskere dernede, så.

Ved du forresten om det bedst kan betale sig at tage euro eller dollars med hjemmefra? Eller skal man hæve egyptiske pund dernede?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 21-05-05 07:54

De tager alt. Om du skal hæve Egyptisk valuta.... - tja.. - Du vil opleve det fænomen, at du kan gå rundt i byen og se, at de sælger 15 par strømper for 10 eller 15 Euro. Andre steet sælger de et eller andet andet på tilbud i pund. Det virker mange gange som om valutaen, som tilbudet står i, er afhængig af, hvad der nu giver et pænt tal.....

På de lokale markeder er det lettest at betale Ergyptisk - men 90% af butikkerne er det lige meget. Der er kun 2 ting, som lige er værd at tænke over:

1) På de små markeder f.eks. frugt), er der ofte mangel på penge - og dermed byttepenge. Hvis 5 appelsiner koster 1600 og du giver 2000, vil du derfor opleve, at sælgeren smiler til dig og smider 1 eller 2 appelsiner mere i i stedet for at give dig penge. Og der er ikke altid for at skabe mersalg - han har muligvis ikke byttepenge. Derfor gem lidt små sedler til sådanne lejligheder (tallene er fiktive - kan ikke lige huske kursen - det er mere princippet)

2) Flere steder - og specielt bazaren - regner de med, du vil prutte om prisen. Beslut dig for, hvilken valuta i prutter i. Du kan bruge ½ time på at presse prisen 20% i Egyptisk valuta - og 3 sekunder på at de lige ændrer vekselkursen i hovedet, så du sætter de 10% til igen - de er lynhurtige og gode til at regne (den ud). Derfor: forhandel prisen i den valuta, som du har.

I dykkercentrene vil det være lettest at betale enten Euro eller dollar.

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 21-05-05 08:12

Men nu da dollaren er relativt langt nede...... er det så ikke en fordel at tage dollars med? Altså, hvis du skulle vælge, blev det så dollars eller euro?

Og forresten atter en gang mange tak for dine gode råd :).

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 21-05-05 08:16

Villa faktisk også lige spørge om undervandskamera..... Kan man købe seperate undervandshuse til eks. engangskameraer dernede (til fornuftige penge), eller skal man købe hjemmefra?

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 22-05-05 15:39

Er du der, Erling (eller en anden, der kan hjælpe)?

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-05 16:20

Hej Malke...

Kursen varierer på stedet, som den varierer her - og dollar er jo langt fra så langt nede, som den tidligere har været (er over 6), så faktisk tror jeg lige nu, at Euro er bedre. Hvis priserne stadig er langt an på, at doller'en er omkring 5,75 værd, vil priserne jo rent faktisk være lidt før høje i dollar her og nu.

Men... det er typisk marginalt - og i alt fald som oftest med så små forskelle, at "prutningen" giver større besparelse end kursen. Og du skal jo huske, at du typisk kan komme let af med Eúro, mens de fleste af os ikke lige betale med dollar hver anden dag. Og veksler du dollar, ja, så har du jo 2 gange kurstab (fra DKK til dollar - og retur med dem du ikke bruger).

Jeg købte et billigt "engangskamera" ("engangs" fordi kassen faktisk kunne åbnes og film skiftes mv. - synes egentlig, at kvaliteten var OK, men det med at udskifte film, kom nu aldrig rigtigt til at køre). Der er lang vej til virkelige kvalitetskameraer, men til 110 kr var det OK. Du kan gå ind på min hjemmeside og se et enkelt billede - det blev ikke taget i Sharm El Sheikh, men i Huarghada - men farvandet er jo det samme. Hvis du synes den kvalitet er OK, kan du lige så godt købe dernede - ellers skal du jo faktisk tænke på mere professionelle kameraer. Billedet ligger på http://www.laursenhus.dk/index_solrejser.htm under Egypten.

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 22-05-05 22:21

Så tror jeg at der var svar på det hele :)......... Kan bare ikke komme ind på din hjemmeside.

Tusind tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 22-05-05 22:25

Nu virker hjemmesiden :)...

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 22-05-05 22:32

Lige en lille ting - alle undervandsbillederne, som jeg tog, var blålige som det, du kan se - men jeg tror, du skal meget langt op i pris for at undgå dette - desuden skal du selv medbringe væsentlig lysenheder - ellers får du vandets brydning (dvs. det blå).