/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
AEG vaskemaskine slår hfi relæ!
Fra : nocom
Vist : 3931 gange
200 point
Dato : 25-09-02 12:14

Hej
Min AEG økomat 76' serien slår pludselig, mens den vasker, hfi relæet. Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke noget umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers? Hvad kan det være? Den er 2 år gammel.
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 25-09-02 12:15

Det skal lige tilføjes, at når jeg slukker for den kan man fint starte på ny, men altså kun i 10-15 min. Kan det evt. være varmelegemet?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 11:14

"nocom" <nocom.news@kandu.dk> wrote in message
news:HSfk9.27586$Qk5.1262529@news010.worldonline.dk...
> Hej
> Min AEG økomat 76' serien slår pludselig, mens den vasker, hfi relæet.
> Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke noget
> umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers? Hvad kan det
> være? Den er 2 år gammel.

Skummer den meget ?
Jeg har været ud for at hfi relæet går hvis der dannes meget skum.
Hvis den skummer for meget har du doseret for meget vaskepulver i forhold
til vandets hårdhed.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Kommentar
Fra : nocom

Dato : 25-09-02 13:10

Hej.
Nej den skummer ikke ret meget. Ihvert fald ikke mere end normalt!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-09-02 13:28

Hej Nocom,

jeg ka' ikke lige hjælpe dig med problemet omkring vaskemaskinen og hfi relæet, men ville bare gøre dig opmærksom på at "Christian B. Andresen" er en Nyhedsbruger, og ikke ka' læse din kommentar, med mindre du trykker på "skriv til nyhedsbruger" ved siden af "kommentar fra nyhedbruger"... så din besked ka' blive sendt ud til nyhedsgruppen "dk.fritid.hus-og-have"... til dit indlæg derude... -->
http://www.kandu.dk/dk/news/216276/groupid/20402

Nyhedsbrugerenens kommentare til indlægget bliver automatisk indflettet i indlægget herinde, men ikke omvendt medmindre man bruger funktionen "skriv til nyhedsbruger"...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 11:26

On Wed, 25 Sep 2002 10:13:45 GMT, "nocom" <nocom.news@kandu.dk> wrote:

>Min AEG økomat 76' serien slår pludselig, mens den vasker, hfi relæet.
>Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke noget
>umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers?

Bliver vandet varmt nok ?

>Hvad kan det være ?

Det er en uheldig situation, som ikke er ufarlig (HFI'en beskytter
dig). Måske er eet varmelegemerne stået af - det kan også være en utæt
slange, som drypper vand på noget af det elektriske udstyr i maskinen.
Jeg vil foreslå, at du tilkalder en elektriker.
---

Mvh Mogens
GM 3.0i-24

Kommentar
Fra : summer

Dato : 25-09-02 13:47

Hej nocom.
Har du en af de her polsøgere, som kan vise om der er strøm på. Hvis du har, så prøv at sætte den på vaskemaskinens metal - inden relæet slår fra forstås. Hvis den lyser, er der fare på fære. Så er der et eller andet galt, f.eks. det Christian B. Andresen skrev. Da relæet ikke slår fra med det samme, tyder det jo på, at vand/skum i løbet af de 10-15 min. forårsager fejlen, eller at en komponent er ved at stå af.
Når HFI relæet slår fra skyldes det afledning, også kaldet en HFI / HPFI fejl. Det er når fase eller nul får forbindelse til jord eller hvis et menneske skulle få fat i en strøm førende leder med den ene hånd og i fx vandrør i den anden hånd det kan også være at man står på et sten gulv, og der ved vil strømmen løbe igennem kroppen fra hånd til fod.
Prøv det med polsøgeren, lyser den, så pas på nallerne.
AEG økolavamat 76' serien er da ikke så gammel så vidt mig bekendt.
Desværre har jeg ikke andet lige at komme med. Det kan jo ende med en El-ekspert.
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : DirXen

Dato : 25-09-02 14:24

Hej der

her du flere el-artikler kørene på den sikrings-gruppe din vaskemaskine køre på??
for hvis du har det og du trækker for mange ampere så slår nyere Hfi relæèr også fra kender det fra vores egen, vi har en sauna og vaskemaskine/tøretumbler på den samme sikrings-gruppe og hvis saunaen og vaskemaskinen eller tøretumbleren køre på samme tid går der ca. 10-15 min før Hfi slår fra.

har talt med en elektrikker der siger det kan opstå ved mindre el-artikler og ikke behøver at være noget så voldsomt som en sauna der får det til at "koge" over (ovn og lign.)

MvH
DirXen

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 25-09-02 21:47

Jeg er næsten 100 % sikekr på at det er et varmelegeme der er stået af.
Passer det ikke godt med tidspunktet hvor den er begyndt at varme vandet op
til vasketemperaturen?
Jeg har selv skiftet adskillige af slagsen. Det er ret let, men man skal
have forstand på hvad der røres ved.
/Erik

"Mogens Knudsen " <oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk> wrote in message
news:3d918e9b.1242286@sunsite.auc.dk...
> On Wed, 25 Sep 2002 10:13:45 GMT, "nocom" <nocom.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Min AEG økomat 76' serien slår pludselig, mens den vasker, hfi relæet.
> >Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke noget
> >umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers?
>
> Bliver vandet varmt nok ?
>
> >Hvad kan det være ?
>
> Det er en uheldig situation, som ikke er ufarlig (HFI'en beskytter
> dig). Måske er eet varmelegemerne stået af - det kan også være en utæt
> slange, som drypper vand på noget af det elektriske udstyr i maskinen.
> Jeg vil foreslå, at du tilkalder en elektriker.
> ---
>
> Mvh Mogens
> GM 3.0i-24

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-09-02 03:48

> Hej
> Min AEG økomat 76' serien slår pludselig, mens den vasker, hfi relæet.
> Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke noget
> umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers? Hvad kan det
> være? Den er 2 år gammel.
> Mvh
> Nocom
>
Det lyder som om der er gået et varmelegme. Tit er disse belagt med kalk og
det tager derfor lidt tid inden vandet når ind gennem sprækken og skaber
kortslutningen.
Det er ret nemt at skifte, men husk at markere ALLE ledninger du afmonterer
så du er sikker på at de bliver sat korrekt på igen. Rens pakninger og
anlægsflader (på varmelegmer osv.) så er du sikker på at det er tæt når du
får det hele samlet.

Et lille tip: hvis du tilsætter *lidt* citronsyre hver gang du bruger
maskinen kalker den ikke til, og dine glas bliver flotte. Det er ikke
giftigt (bruges i fødevarer) og skader ikke maskinen.

Thomas
_________________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 26-09-02 06:56

Lige en bemærkning/spørgsmål:

Går der virkelig 10 - 15 min. fra start af vaskemaskinen til at varmelegemerne kobles ind - det lyder af lang tid.
Den med sprækkerne i kalken, som skulle forsinke vandets indtrængen, tror jeg ikke rigtig på.

En anden milighed kunne jo også være, nu da vi taler om varmelegemer, at der er en lille utæthed, hvor de er går ind i karet. Her vil en enkelt dråbe vand, også kunne udløse relæet - og her vil der være en forsinkelse fra start af vandindtag til dråben rammer tilslutningen. Og her vil det ikke være et præcist antal minutter efter start. "nocom" snakker jo også om 10 - 15 min.

En mulighed...

/Knud

Hvis det er muligt, prøv så at vaske UDEN varme. Hvis maskinen kan det.
Jeg kunne ellers komme med et andet forslag til at vaske uden at varmelegemerne kobles ind, men det er nok for farligt at prøve.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-09-02 06:46

On Wed, 25 Sep 2002 22:47:05 +0200, "Erik Andersen"
<eandersn@post6.tele.dk> wrote:

>Det er ret let, men man skal have forstand på hvad der røres ved.

Enig
---

Mvh Mogens
GM 3.0i-24

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-09-02 11:19

On Thu, 26 Sep 2002 04:47:36 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>> Min AEG økomat 76' serien slår pludselig, mens den vasker, hfi relæet.
>> Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke noget
>> umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers? Hvad kan det
>> være? Den er 2 år gammel.

>Et lille tip: hvis du tilsætter *lidt* citronsyre hver gang du bruger
>maskinen kalker den ikke til, og dine glas bliver flotte. Det er ikke
>giftigt (bruges i fødevarer) og skader ikke maskinen.

Det har jeg prøvet, men glassene bliver stadig ødelagt. Måske er det
centrifugeringen der er for hård ved glassene

--
Jens

If you don't like getting old, consider the alternative.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-09-02 20:41

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message
news:sln5pugo78sqinunrtceq4l6sslofhn0q2@4ax.com...
> On Thu, 26 Sep 2002 04:47:36 +0200, "Thomas Nørgaard"
> <nimbus39@hotmail.com> wrote:
>
> >> Min AEG økomat 76' serien slår pludselig, mens den vasker, hfi relæet.
> >> Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke
noget
> >> umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers? Hvad kan det
> >> være? Den er 2 år gammel.
>
> >Et lille tip: hvis du tilsætter *lidt* citronsyre hver gang du bruger
> >maskinen kalker den ikke til, og dine glas bliver flotte. Det er ikke
> >giftigt (bruges i fødevarer) og skader ikke maskinen.
>
> Det har jeg prøvet, men glassene bliver stadig ødelagt. Måske er det
> centrifugeringen der er for hård ved glassene
>
> --
> Jens
>
> If you don't like getting old, consider the alternative.

Det er bedre med Hexafosfat (fås i Matas) i vaskemaskiner ½ mål i hver vask
holder varmelegerme rene og du kan nøjes med at dosere vaskepulver som om
du vasker med blødt vand.

mvh

søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-09-02 11:52

<snip>
øhh... jeg var vist træt da jeg svarede. Mit tip var beregnet til
opvaskemaskiner og ikke vaskemaskiner. sorry

Thomas
_________________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Kommentar
Fra : smeden

Dato : 27-09-02 22:13

Hej nocom!
Prøv udelukkelse metoden .
Af med ledningerne på varmelegemet(hold dem isoleret)
Kør alm vaskeprogram.
Hvis den kører hele programmet kan du godt se dig
efter et nyt varmelegeme.(er let at skifte)
Mvh Smeden

Godkendelse af svar
Fra : nocom

Dato : 01-10-02 13:39

Tak for svaret Erik Andersen.
Det var nok den mest præcise besvarelse, da det faktisk var varmelegemet det var galt med. Nu vasker den af hjertets lyst.
Nocom

Kommentar
Fra : Vezzel

Dato : 17-10-02 20:45

Vi har samme problem med vores vaskemaskine... Kan man bruge varmelegemet fra en anden maskine? Eller skal det være præcis samme maskine/model?