/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
TextArea
Fra : mfalkh
Vist : 465 gange
100 point
Dato : 25-09-02 11:32

Er der nogen der har en script der kan tælle linier i et textarea. Jeg har fundet et, men det virker ikke perfekt hvis linieskiftet er foretaget med "wordwrap"..
Nogen ideer?

<html>
<head>
</head>
<script language="vbscript">
maxlen=20 'number of characters per line
maxlines=4 'number of lines

sub DoLineCount()
document.form1.textfield2.value=countlines(document.form1.textfield.value)
if countlines(document.form1.textfield.value) > maxlines then
msgbox("You can only insert " & maxlines & " lines in this field." & vbcrlf & "Please delete some characters.")
document.form1.textfield2.value=trim(countlines(document.form1.textfield.value))
end if
end sub

function CountLines(str)
str=Replace(str,Chr(10)," ")
Dim TextArray
TextArray=Split(str,Chr(13),-1)
for a=0 to ubound(TextArray)
CountLines=CountLines + calclines(TextArray(a))
next
End function

function calclines(str)
if len(str)=0 then
calclines=1
else
calclines=1+int((len(str)-1)/maxlen)
end if
end function
</script>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">
<form name="form1" method="post" action="">
<textarea name="textfield" cols="20" rows="5" onKeyDown="DoLineCount()"></textarea>
<input type="text" name="textfield2" size="3">
lines used
</form>
</body>
</html>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 16:35

mfalkh wrote in <5ffk9.27572$Qk5.1260049@news010.worldonline.dk>:
> Er der nogen der har en script der kan

Prøv i .clientside gruppen. :)

> <script language="vbscript">

Hvis ville passe meget på ved at bruge vbscript på klientsiden, hvis jeg var
dig. Det er vist ret tit det ikke fungerer (ca. halvdelen af min familie
har fx. ikke vbscript funktionalitet i deres browser).

Jeg kender ikke nogen undskyldning for ikke at bruge javascript, og det
fungerer i langt over 99% af alle browsere. (Nogen slår det så fra, men det
er jo deres valg.)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)