/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
eternittag
Fra : poppemand
Vist : 2158 gange
50 point
Dato : 19-05-05 21:03

Har et udhus hvorpå der iforvejen er et eternittag.
Har fået nogle brugte plader eternit,jeg så vil lægge ovenpå ,det gamle..
Har snakket med en tømrer,der har fortalt mig at jeg skal lægge en lægte på langs i den nederste bue og så få fat i et beslag der kan sættes ind over tagskruen og så montere lægten derpå..
Men mit problem hvad er det for et beslag ,er det blot en vinkel?
Havde forestillet mig at det var et specielt beslag med en rille som kan skubbes ind over tagskruen,men hvad mener i ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-05-05 21:09

pil de gamle af og lav det ordentligt
det med at lægge nyt oven på det gamle er noget klamphuggeri , der kun giver problemer senere

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 19-05-05 21:41

Der findes specielle beslag til formålet.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 19-05-05 21:42

Har du tænkt på den ekstra vægt?

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 19-05-05 21:44

stilke,Hvad hedder de beslag?

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 19-05-05 22:00

Har ledt som en gal efter de beslag så hvis du kunne fortælle hvad de hedder eller evt sende et link ville det være sådan

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-05-05 22:32

Pil det gamle af, alt andet er fusk.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-05-05 23:31

Du fordobler vægten af dit tag hvis du lægger eternit ovenpå eternit.
Så du skal undersøge om spær og mure kan bære det (statisk beregning)
De lægter som skal ligge nede i hulningen skal være trykimprægneret.
Men det er lige så nemt at lægge nye plader på som at lave den "hurtige" løsning.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 19-05-05 23:45

Murværk og tømmer er stærkt nok ingen problem,ja lægterne vil også blive trykimprægneret.Det er jo forbundet store problemer med at komme af med eternitplader(asbest affald) Det skal efter hvad jeg har hørt kiste en bondegård.
Så det er da en væsentligt faktor til mine overvejelser.Men hvilket beslag det er det er stadig en gåde..

Kommentar
Fra : morfar35

Dato : 20-05-05 00:33

du kan sagtens komme af med de gl.plader på en kommunal affaldsplads koster ikke noget,andet end transporten hilsenmorfar35

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-05-05 06:13

Det er gratis for private at aflevere eternitplader på den lokale mijøstation (losseplads)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-05-05 08:32

Lige et par ting:

Genoplægning af gamle asbestholdige plader er SÆRDELES forbudt (til orientering).

Ellers gør som Stig skriver. Pil de gamle af. Køb nu fugebånd. Læg de "nye" gamle plader på.

En tredje ting: Hvorfor bøvle med gammel brugt skrammel. Skal du til at rode og bruge tid på det, er det sgu ikke specielt dyrt at købe en pallefuld nye plader. Slutresultatet bliver flot, og tid, fugebånd og skruer skal du købe anyway. Prøv at presse din trælast på prisen - det er ikke så farlig dyrt. Er man omhyggelig kan man snildt selv lave et drønflot resultat.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 20-05-05 11:24

Hej!
Hvis du trods de gode råd holder fast i at lægge det "nye" tag ovenpå det gamle, så få fat i brochure fra Lindab. De laver stålpladetag. Man har normalt en brochure reol i trælasten ellers bed dem skaffe den. Det er almindelig brugt at lægge stålplader ovenpå det gamle asbesttag, det er fordi man så får løst problemet med kondens. Det gøres netop som du har beskrevet ved at lægge nye lægter på langs og så et nyt sæt lægter ovenpå.
Men hvis de eksisterende lægter er bare nogenlunde, kan du jo spare et helt sæt vandrette lægter samt de langsgående samt beslagene ved at fjerne det gamle tag.
Hvis du har tagrender og sternbrædder får du jo også en meget bedre og pænere løsning.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-05-05 11:35

http://www.dansketernit.dk/Files/Filer/DE/Brochurer/Blad_280.pdf her er den dejligste vejledning i "how to do"

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 20-05-05 12:21

I skal ikke regne med at det er dansk plader, 98% change for det er udlandsk plader

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 20-05-05 20:40

Jeg har på et tidspunkt læst om beslaget i "Mester & Svend", og nr. 2 -11. årgang udkom i uge 19, men jeg har ikke modtaget det endnu, det skulle omhandle tag og facader og plademateriale, så mon ikke beslaget bliver nævnt igen i den forbindelse. Det link som jeg indsætter til dig, kan du tilmelde og bestille bladet gratis.
http://www.odsgard.dk/

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 20-05-05 20:42

PS: Og på siden er der E-mailadresser og telefonnumre, til personer som du kan kontakte og formentlig få fornøden hjælp.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 21-05-05 21:33

til rhf. korrekt ... eternit fremstilles idag i østeuropa, men de har fået en betydelig konkurrent. www.ivarsson.dk i Rødekro som har gjort det rigtig GODT!

Kommentar
Fra : rfh

Dato : 21-05-05 22:14

>slemmert

Bølgeplader fremstilles i tjekkiet & polen, Skifer i tjekkiet,
Planplader kommer fra finland & sydeuropa

Citat
men de har fået en betydelig konkurrent. www.ivarsson.dk i Rødekro som har gjort det rigtig GODT!

det har han været siden engang i 80'erne, de udlansk fabrikker har også lavet noget lort.

Det var kun den halv sandheden der kom frem i den sag.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 22-05-05 17:38

ja undskyld, men jeg har ikke udtalt mig negativt, og jeg har kendskab til alle de produkter der markedsføres herhjemme, negativ omtale af fabrikanternes produkter kan komme fra sag til sag men aldrig generelt - når negativ omtale opstår er det somregel ved forkert montage... men det der at savle hinanden til fører intet til, vi er alle interresseret i at hjælpe hinanden bedst mululigt. mvh slemmert.