/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Punktummer og kommaer, hvor skal de hen?~
Fra : nosunshine5
Vist : 971 gange
100 point
Dato : 19-05-05 20:57

Da jeg gerne vil forbedre mine vaner udi tegnsætning, søger jeg et reglsæt til at hjælpe mig med dette.
Jeg mindes vagt at der var noget i min skoletid...
Det system jeg bruger nu går ud på at læse sætningen op og sætte et tegn når jeg har åndenød men jeg blev bedre til at holde vejret og det er jo ikke godt for den stakkel som skal læse dette... ;)

MVH M Nielsen

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 19-05-05 21:11

De nye kommaregler finder du her:

http://www.dsn.dk/kommaregler_haefte.pdf

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-05-05 21:16

Ja, det er et godt spørgsmål, for de regler er så indviklede efterhånden, at det næsten er umuligt at finde ud af.
Især det nye "pausekomma" volder problemer.
Men hvis du nu kigger på det du selv har skrevet, med et par kommaer tilføjet:

Da jeg gerne vil forbedre mine vaner udi tegnsætning, søger jeg et regelsæt til at hjælpe mig med dette.
Jeg mindes vagt, at der var noget i min skoletid...
Det system jeg bruger nu, går ud på at læse sætningen op og sætte et tegn når jeg har åndenød; men jeg blev bedre til at holde vejret, og det er jo ikke godt for den stakkel som skal læse dette... ;)

Sådan ville jeg gøre det, nogen er måske uenig.
men du kan finde reglerne i Dansk retskrivningsordbog, det er alt for omfattende at skrive det her.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-05-05 21:20

Reglerne omkring tegnsætning er blevet ændret nogle gange i løbet af de seneste 20-30 år. I midlertid synes jeg at reglen om at punktum betyder "lang pause" og komma betyder "kort pause", er rigtig god. Læs teksten højt for dig selv, og synes du der kræves en lang pause, så sæt et punktum. En kort pause, så et komma. Det væsentlige må være at din tekst kan læses og forståes, og så skide være med de officielle regler. De er jo fastsat af fagfolk og ikke af alm. mennesker. Fagfolkene påstår at de har forstand på sproget, men det er stadig alm. mennesker der bruger det.

Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-05 22:02

Du kan prøve at teste kommaer her

http://www.dsn.dk/komma/

og her er 5 kommaregler http://www.tegnpaadansk.dk/index.php?id=81

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-05-05 22:14

Lad være med at binde dig op på den nugældende tegnsætningsregel. Den bliver formentligt alligevel udskiftet om nogle få år. Hvis du læser Kierkegaard, Andersen, Nexø og andre store danske forfattere, vil du se at de bruger tegnsætningen til at understøtte sproget, og dermed gøre deres sætninger mere forståelige for folket. Hvis den tegnsætning var god nok for de herrer, er den squ også virksom for nulevende skribenter.

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 19-05-05 22:40

Her er nogle regler at følge:

1. Der skal altid komma før "at", medmindre der kommer er udsagnsord i navneform ligeefter
F.eks. "Jeg hørte, at han råbte" (her skal være komma) "Han lærte at synge" (ingen komma)
2. Der skal komma foran "som" og "der", hvis disse kan byttes om, og meningen forbliver
3. Altid komma foran hv-ord, dvs. "hvor", "hvordan", ...

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 19-05-05 22:47

Har lige set ans' link - det ser ud til, at sprognævnet ikke anbefaler min huskeregel nr. 1

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-05-05 01:47

Sprognævnet HAR forladt "sludrekommaet". Det betyder, at du kan bruge det gramatiske komma, det med udsagnsled og grundled. Det betyder også, at du generelt kan bruge nebis regler.

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 20-05-05 13:01

Som hovedregel kan du sige flg.

Komma før MEN
Komma før HV-ORD
Komma før SOM, hvis det kan byttes ud med DER eller omvendt

Kommentar
Fra : mpjc

Dato : 20-05-05 13:03

Som hovedregel kan du sige flg.

Komma før MEN
Komma før HV-ORD
Komma før SOM, hvis det kan byttes ud med DER eller omvendt

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 20-05-05 20:01

Tak for svaret ans.
      Tak for de forskellige svar. Pausekommaet har fulgt mig længe. Men jeg troede der var mere i det. Så helt skidt kan skoletiden da ikke være spildt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-05-05 20:05

Tak nosunshine5

Skoletiden er ikke spildt.

Hilsen ans og god week-end

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 21-04-07 12:13

Det grammatiske komma kan stadig bruges.