/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kill Disk og formatering?
Fra : Sygate
Vist : 1691 gange
24 point
Dato : 19-05-05 20:43

Vil lige høre lidt om "kill Disk" og om det er en god ide at bruge det før man evt. reinstallerer windows.?

Altså med andre ord. Hvad gør Kill Disk?
Sletter den alt, ligesom når man reinstallerer?
Og hvorfor kan man så ikke bare reinstallere?

En der gider forklare hvad det er, og komme med et godt råd når man bruger det i forbindelse med formatering, og ellers hvad man ellers i det hele taget bruger det til?

Kommer 20 point til på ved midnat

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-05-05 21:00

Følg med her, og kig på det link fra hcma
http://www.kandu.dk/dk/spg/67157#719305

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 19-05-05 21:08

Killdisk sletter alt på harddisken og "nulstiller" den. Killdisk er vældig god hvis der er gået helt koks i partitioner, formateringsproblemer, repairprobs.. o.s.v.
Jeg benytter det, når alt andet er kikset m.h.t. fejlfinding og også som det sidste jeg gør, før jeg forærer en brugt harddisk væk.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 19-05-05 21:10

Du skal kun bruge et program som killdisk i det tilfælde at du har en harddisk som indeholder data, som ingen andre på nogen måder må få adgang til. Det kunne være for at undgå industrispionage eller hvis der ligger fortrolige oplysninger på disken. Men fordi du har haft et par nøgenbilleder liggende af din gamle kæreste eller lign. så er en alm formattering da rigeligt.

I tilfælde hvor en disk har fået såkaldte "Bad sectors" kan man nogen gange være heldig at bruge et "Low level format" værktøj og på den måde få disken til at virke igen.

Men som sagt så vil jeg ikke anbefale at du bruger hverken kildisk eller "low level format" værktøjer til alm. brug. Det er helt unødvendigt.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 21:54

Men så kan man jo med andre ord ligeså godt gøre det inden man reinstallerer den, så den er ren som en nyfødt harddisk?

Eller hvorfor skulle man ikke gøre det?

Er der nogen som helst risiko ved det?

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 19-05-05 22:48

http://www.webopedia.com/TERM/L/LLF.html

Citat
A PC can not perform an LLF on a modern IDE/ATA or SCSI hard disk, and doing so would destroy the hard disk

Der er nok også en grund til at det program du nævner hedder Kill Disk

Brug hvad der svarer til http://www.webopedia.com/TERM/H/HLF.html
Boot på din windows cdrom og slet partition og opret den igen... så er din harddisk helt ren.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 19-05-05 23:03

og Killdisk laver heller ikke en ren LLF

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 23:03

Citat
Jeg benytter det, når alt andet er kikset m.h.t. fejlfinding

Her virker det som om man godt kan bruge det, og at den stadigvæk virker hvis bare man kører en installation igen?????????

Jeg må lige have det skåret ud i pap en gang fo alle:

Man kan i princippet godt (uanset årsag) bruge kill disk inden man reinstallerer sin windows cd?

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 24 point
Dato : 19-05-05 23:06

ja, det kan du godt, men hvorfor dog, hvis du i stedet kan boote op direkte på din WinXP-cd og lave en nyinstallation
Vejledning her:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 23:15

Tak for svaret hcma.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 19-05-05 23:17

emesen-> du var jo i realiteten først. Så jeg giver dig lige de 20 point jeg havde tænkt mig at tilføje kl. 00.00

Følg link herfra eller se dit navn under seneste 25

Tak for hjælpen allesammen.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 20-05-05 00:24
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-05-05 08:40

Nixen ikke point for den lille henvisning. Så slet du bare den.

Kommentar
Fra : Sygate