/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Trærod..
Fra : klasa
Vist : 529 gange
50 point
Dato : 19-05-05 19:34

Det der hvide noget der kommer ud af en trærod, er det råd (det ligner sådan nogle "pupper" som edderkopper laver). Kan den redes, eller skal jeg smide den ud. Det er dem her jeg har http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=9141

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 19-05-05 22:55

Prøv at skrabe det hvide af - og koge trærødderne i saltvand i 10-15 minutter.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-05-05 23:29

Sorry Niederhof. Men det hjælper ikke en skid at skrabe det af. Det er svampe-frugtlegemer, og ligesom du ikke udrydder et træ ved at plukke æblerne, kan du heller ikke fjerne en svamp ved at fjerne dens frugtlegemer.

klasa - op med roden, tøm og descinficer akvariet. For svampens sporer gemmer sig overalt. Selv dine fisk kan være angrebne. Jeg ved ikke om svampen kun lever på træ, men der findes svampe der også angriber fiskene. Prøv at sætte dem over i et andet akvarie og lad dem gå der et par uger. Virker de stadig raske, er de ikke angrebne. Og køb så dine rødder et andet sted næste gang.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 20-05-05 08:37

Skal du bruge en rod i et akvarie, må du enten købe den (i dyre domme) ellerr finde en mose, hvor der er en god rod du kan få op. Sådan en karl skal have ligget i mose i mindst 50 år før den er god og brugbar til et akvarie.
Men som sagt ellers fat i en god dyrehandel og få dem til at skaffe dig en brugbar størrelse.

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 20-05-05 09:00

Det er svamp, der er kommet i din rod. Har selv haft held med følgende fremgangsmåde:
Ta en spand, bajle ( eller hvad du har der passer til rodens størrelse). Bland 1 kop salt ( køkkensalt) + 3 låg pr 10 l vand. Lad roden ligge der i et par dage. Efter de par dage skylles roden grundigt under bruseren, og den kan derefter kommet retur til akvariet.

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : Cirkelinedk

Dato : 21-05-05 07:47

ups glemte at skrive det skulle være 3 låg atamon, (det man bruger når man skal lave syltetøj)

Mvh Cirkelinedk