/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Defekt opvaskemaskine
Fra : jko
Vist : 7660 gange
250 point
Dato : 25-09-02 11:03

Hej ...
Vi har en Blomberg Komfort 601 opvaskemaskine i vores sommerhus som
ikke vil tage vand ind ! Den er 4 - 5 år gammel. Jeg har checket at der er fint tryk på
vandtilgangen indtil AQUASTOPPET !
Kan det være et filterproblem eller trænger noget til en afkalkning ?
Eller - i værste fald - er pumpen røget sig en tur ?

Mvh.
jko

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 10:16

"jko" <jko.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:MQek9.27558$Qk5.1257825@news010.worldonline.dk...
> Hej ...
> Vi har en Blomberg Komfort 601 opvaskemaskine i vores sommerhus som
> ikke vil tage vand ind ! Den er 4 - 5 år gammel. Jeg har checket at
der
> er fint tryk på
> vandtilgangen indtil AQUASTOPPET !
> Kan det være et filterproblem eller trænger noget til en afkalkning ?
>

....jeg ved ikke, om man kan sammenligne direkte, men en Blomberg
vaskemaskine, jeg havde for mange år siden, skulle med jævne mellemrum
afkalkes i de to magnetventiler, der styrede vandindløbet i de to rum
til sæben...
--
Med venlig hilsen
Hans

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 25-09-02 12:25

hej jko
jeg vil give Hans ret i at der kunne være et problem med magnetventilerne der styrer vandtilførdslen. Kan du høre om ventilerne klikker eller klaprer når du starter maskinen ????????.
ellers ring til Zanussi de plejer ikke at være afvisende hvis man spørger om et godt råd.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : jko

Dato : 25-09-02 12:36

Hej mcloud
Det lyder meget sansynligt - maskinen brummer og klikker ved opstart !
Men hvordan afkalker man disse ventiler ???
Skal maskinen splittes i atomer og er det noget man selv kan gøre ???
Kan jeg få en opskrift på dette ?

mvh.
jko

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 11:28

On Wed, 25 Sep 2002 11:16:28 +0200, "Hans Paulin"
<niluap@tiscali.danmark> wrote:

>> Vi har en Blomberg Komfort 601 opvaskemaskine i vores sommerhus som
>> ikke vil tage vand ind ! Den er 4 - 5 år gammel. Jeg har checket at
>> der er fint tryk på vandtilgangen indtil AQUASTOPPET

Check aquastoppet (rød markering i et plastichus)

>...jeg ved ikke, om man kan sammenligne direkte, men en Blomberg
>vaskemaskine, jeg havde for mange år siden, skulle med jævne mellemrum
>afkalkes i de to magnetventiler, der styrede vandindløbet i de to rum
>til sæben...

Det vil jeg også tro - især, da maskinen kun bruges lejlighedsvis
(sommerhus)
---

Mvh Mogens
GM 3.0i-24

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 25-09-02 21:33

hej jko
jeg kan ikke huske modellen,men pil strømmen fra og pil toppladen af, HUSK AT LUKKE FOR VANDET, magnet ventilerne sidder normalt i toppen hvor vandet kommer ind,der burde være 4 små skruer i toppen af ventilen ,skru dem af og afkalk det lille jern anker der sidder inden i ,og rens iøvrigt det du kan se, pas på evt pakninger, smør med silicone monter igen.
Du er velkommen til at vende tilbage
mvh mcloud

Kommentar
Fra : jko

Dato : 30-09-02 08:53

Hej mccloud og andre !
Der var ingen topplade på maskinen og jeg måtte pille sidebeklædningen af i venstre side - set forfra - for at komme til vandindgangen ! Så vidt jeg kan se kommer vandet ind nederst i venstre side men magnetventilerne kunne jeg ikke finde - hvordan ser de egentlig ud ??? På siden sidder nogle plastic "huse" - een med el i og een hvor vandet løber i - der var en del kalk i dette og vi hældte noget afkalkningsmiddel ned i dette "hus" ! Ved efterfølgende opstart af maskinen lagde vi mærke til at den bare "brummer" - den klikker ikke som jeg tidligere huskede det !
Er der nogen der har tips til ovenstående ???
Mvh
jko

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 250 point
Dato : 01-10-02 09:16

hej jko
Du skal nok prøve at skille det så kaldte plastichus ad.Kan man ikke komme ind i huset og rense ordentligt og samle bagefter, der burde sidde en lille pakning med et lille hul i som måske et kalket eller stoppet til.Kan du evt,afmontere slange og AQUA-stop inde i maskinen,derefter montere en almin´delig slange uden stop,derved ser du om det skulle være AQUA stoppet der evt er defekt.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : jko

Dato : 15-10-02 15:07

Funck1 skrev andetsteds et svar på samme spørgsmål :
jeg har selv haft et lignende problem med en opvaskemaskine---der var problemet at aqua-stoppet ---lå vandret--og altså ikke lodret som det skal---ved at sætte en skrue i klemme---ku' vi "snyde"--aqua-stoppet til at lade vandet passere----da det ikke virker som aquastop mere---er det en god ide at lukke for vandet når I ikke er i sommerhuset
mvh funck1

Hvorefter jeg skrev :
Hej funck1
Jeg har selv haft mistanke om at det er aquastoppet der driller !!! Mit ligger - så vidt jeg husker - også
vandret, men jeg har dog ikke hørt om at det ellers SKAL ligge lodret ???
Det med at sætte en skrue i klemme må du gerne lige uddybe for mig - det er da et forsøg værd !!!
Mvh
jko

Er der nogen der har kommentarer til ovenstående ???

Kommentar
Fra : summer

Dato : 15-10-02 16:59

Jeg har to forslag:
1) Pumper maskinen vand ud? En opvaskemaskine starter nemlig med at pumpe ud. Hvis den ikke kan det, kan den heller ikke tage vand ind.
2) Inden du køber et nyt Aquastop - de er forøvrigt ikke ret dyre - kunne du måske liiige låne et fra en ven/familie/bekendt. Så kan du da få konstateret om det er det.

mvh
summer

Kommentar
Fra : jko

Dato : 16-10-02 11:36

Hej summer
1) Maskinen starter fint med at pumpe vandet ud !
2) Aquastoppet på min maskine sidder på en "fast" slange der går direkte ind i maskinen, dvs. jeg kan ikke umiddelbart bare skrue selve aquastop-delen af og erstatte den med en anden !

mvh
jko

Kommentar
Fra : jko

Dato : 16-10-02 11:40

Hej Jagd
Det lille plastikfilter du skriver om - er det filteret inde i aquastoppet - eller er det filteret på selve vandhanen ???
Jeg har checket filteret i bunden og lænsepumpen kører fint ved opstart !
Hvordan "masserer" man iøvrigt en magnet-pumpe ???

mvh
jko

Kommentar
Fra : funck1

Dato : 23-10-02 13:29

det aquastop--jeg omtaler --i mit sommerhus--er beregnet til at sætte direkte på hanen---altså sidder det lodret---hvis der skulle rende vand tilbage--vil aquastoppet blokere for vandet--så det ikke løber sammen med det rene vand fra vandværket...
når dette aquastop--ligger ned vil der løbe vand ind i det---så det blokere for vandtilførslen..
mit aquastop har en lille "plastikbobbel" der indeholder en lille rød "dims"---der skal trykkes ned---så kan vandet passere--selv om aqoastoppet ligger ned---det er her vi har sat en lille skrue i klemme---så den røde "dims" bliver holdt nede

Undskyld mine betegnelser for de forskellige dele--men jeg er ikke fagmand :0)

Godkendelse af svar
Fra : jko

Dato : 28-10-02 12:25

Tak for svaret mcloud - det var selve plastichuset der skulle afkalkes - men nu har jeg problemer med at få pakningen ind på plads !

mvh
jko