/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Post og webserver på IIS 5.0
Fra : Camsti
Vist : 418 gange
50 point
Dato : 25-09-02 10:38

Hejsa.

Jeg har min egen webserver, hoster en flok private hjemmesider og bruger W2k og IIS 5.0.

Hvordan får jeg den til også at fungere som postserver ? (ikke Exchange !) Dvs. at når brugeren med domænet www.etellerandet.dk skal have post får han adressen etellerandet@noget.dk og den post han får og sender ligger på min server i forb. med hans website ??

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-09-02 11:14

Hej Camsti,

tja... du har først og fremmest brug for en Mailserver... og hvis du ikke vil bruge Exchange, er der her nogle freeware Mailservere samt værktøj... -->
http://www.webattack.com/freeware/server/fwmailserver.shtml
Mailtraq4Free sku' være en go' en... -->
http://www.webattack.com/get/mailtraq.shtml

men der er også en del andre på siden...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Camsti

Dato : 25-09-02 11:39

Jeg synes helt bestemt at kunne huske at man kunne bruge den SMTP-server der er i IIS 5.0 ... Det er længe siden jeg har konfigureret sådan noget sidst - men tager jeg helt fejl der ?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-09-02 12:39

Hej Camsti,

nope du ta'r ikke fejl... det var bare mig der havde glemt det og huskede forkert...

jeg synes jeg ku' huske at det var Exchange vi brugte i undervisningen... men havde glemt at det var ren IIS...

du ska' aller først have fat i Administrationen for server udvidelser... og så tilføje den som en Snap-in... jeg ka' ikke lige helt huske hvordan, så jeg vil lige installere IIS 5, for at gå det igennem... men du ka' bl.a. downloade denne hjælpefil hvis du ikke har den... -->
http://www.iisfaq.com/files/mail.chm

denne artikel har også et par skærmbilleder... "Manage Your Company's E-mail with the Windows 2000 SMTP Service"... -->
http://www.microsoft.com/mind/1299/smtp2000/smtp2000.asp

bl.a. ved "Figure 1: SMTP Virtual Servers in the MMC Snap-in" ka' du se hvilket program jeg mener med "Administrationen for server udvidelser"... det er deri du ska' tilføje den som en snap-in, men idet jeg ikke selv har fået installeret IIS, ka' jeg ikke lige helt huske hva' den hedder, men hvis det ikke står i artikelen eller i hjælpefilen... vil jeg finde ud af det når jeg har fået installeret IIS...

foresten en lille tilføjelse der findes her nogle gratis "IIS Add-ons"... bl.a. så IIS ka' understøtte PHP hvis der nogen der gerne vil bruge det istedet for ASP på din webserver... -->
http://www.webattack.com/freeware/server/fwiis.shtml

men jeg vende tilbage når jeg har fået installeret IIS...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-09-02 17:20

On Wed, 25 Sep 2002 08:38:29 GMT, "Camsti" <Camsti.news@kandu.dk>
wrote:

>Hvordan får jeg den til også at fungere som postserver ? (ikke Exchange
>!) Dvs. at når brugeren med domænet www.etellerandet.dk skal have post
>får han adressen etellerandet@noget.dk og den post han får og sender
>ligger på min server i forb. med hans website ??

Bruger en anden type mailserver end exchange, der er kun en SMTP
service indbygget i 2000, dvs indgående post ikke er muligt.

--
Henrik Walther

Kommentar
Fra : Camsti

Dato : 27-09-02 01:26

Jeg fatter ikke helt hvorfor det ikke virker .. Først lavede jeg to foldere. En Post og en Site. Så oprettede jeg en ny smtp-server og henviste til folderen Post. Derop oprettede jeg et site og henviste til folderen Site. Installerede frontpage extensions. Den giver to emailadresser : webserver@...... og webmaster@.........
Domænet er tastet ind, det er korrekt og NS-lookup bekræfter at det er godkendt.

Alligevel virker det ikke .. Når jeg sender en mail dertil går der 6-7 timer og så kommer der en fejl der siger at posten ikke kunne leveres ...

Hvor mon jeg går galt ???? :-/