/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
formatering af harddisk (xp home , nfts)
Fra : Melander
Vist : 506 gange
500 point
Dato : 18-05-05 23:01

hejsa....

min puls er lige omkring 300 og der er tandmærker i cd skuffen og tastaturet...

hvordan fanden formatere jeg mit c: drev i xp home edition sp 2...

lige meget hvad jeg gør, siger at jeg ikke kan slette partionen fordi der er nogle filer den skal bruge, hvilket jeg ikke fatter da jeg har den fulde version (ikke opgrad.) til nye pc,er.

hurtig hjælp ønskes...

mvh Melander

Accepteret svar
Fra : computersmeden

Modtaget 510 point
Dato : 18-05-05 23:10

du skal lave en ny install læg din cd-rom i drevet og genstart ( du skal sætte cd rom til første boot )

Kommentar
Fra : K_Boldt

Dato : 18-05-05 23:10

hvis det er fordi du vil reinstallere windows xp, at du vil formatere dit C-drev, så gør det under installationen. Det giver min installations CD ihvertfald mulighed for.

Det er godt nok Pro versionen, men mon ikke det også virker under home versionen.

--
Kenneth

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 18-05-05 23:18

Styresystemet tillader aldrig at man formatterer det drev det er bootet fra ... sådan har det været siden Win95

I win 9X kunne man genstarte i dos, og gøre det derfra...
I ME kan man vist ikke andet end at genstarte... blive næsten færdig med at boote ... og så genstarte
og i 2000 og XP kræver det en boot - CD, eller en anden OS installeret på en anden harddisk (linux f.eks) 9X og andre systemer der ikke kender til NTSF kan ikke bruges til opgaven

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-05-05 23:31

Melander vil du slette din harddisk helt.
Har du XP CD som recovery eller almindelig
Var din XP indstalleret da du fik comp
Har du drivere til din comp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-05 00:11

Du kan jo ikke save den gren over du sidder på.

Brug din XPcd - Så kan du formatere - men husk som andre også siger - set cddrev som 1 boot i bios.

Godkendelse af svar
Fra : Melander

Dato : 19-05-05 00:23

Tak for svaret computersmeden.

jaja, godt så, nu lykkedes det, fejlen var at jeg startede xp cden op inde i windows, fordi jeg ikke lige kunne hitte hvordan jeg skulle boote fra cd drevet, fordi der ikke stod noget enheds navn(feks asus eller samsung), men så fandt jeg ud af at jeg bare valgte cd/dvd drev og pling så lykkedes det..

tak til alle der svarede og så hurtigt...godt gået..

mvh. Melander

ps. god nat og sov godt