/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
små skrammer på rifflen
Fra : tom34
Vist : 2575 gange
350 point
Dato : 18-05-05 20:29

hej
jeg at fået lidt små skrammer på mit riffelskæfte efter den første dag på bukkejagt i mandags, de er ikke særlig dybe men de kan ses tydeligt. er der nogle der har et godt råd til fjerne dem.
skæftet har ikke fået lak
mvh Tom

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 360 point
Dato : 18-05-05 20:37

Fjerne dem kan du nok ikke, men det afhænger selvfølgelig af hvor dybe de er.
Du kan slibe dem med meget fint ståluld dybbet i skæfteolie.
Hvis det ikke kan klare problemet tilfredsstillende er der kun en vej-----bøssemageren.
Knæk og bræk.
Ps. Fik du noget?? fik selv en pæn spidsbuk.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-05-05 20:48

Hej Tom !
Det er altid ærgeligt når noget man holder af får skræmmer,men fortvivl ikke,når dit skæfte ikke har fået lak,kan du prøve følgende: Lån Moders hårtørre og varm godt op over ridsen,i mange tilfælle rejser den sig igen også kan du slibe med fint sandpapier korn 400 derefter mætter du stedet med lindolie,du kan evt. købe noget,der i forvejen er indfarvet,det har jagtforretningerne i både lys og mørk hos dem hedder det blot skæfteolie og koster det tre dobbelte.
Hos mig blev der skudt en medaljebuk og en gaffelbuk,men set mange flere vi var fire mand afsted på 500 ha.heraf 110 ha. skov.

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 18-05-05 21:50

mange tak for de gode råd, jeg vil lige se om der kommer flere
ja jaa jeg fik selv en fin gaffelbuk. Det er min så første buk som jæger ( fik jagttegn for et års tid siden )og så havde jeg troet man kunne ryste så meget som jeg gjore efter skudet faldt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-05-05 22:16

Du kan selvfølgeligt begynde at pudse hvis ridserne ikke er specielt dybe, MEN gør istedet dette: Puds på bagkanten af skæftet, fjern en evt. gummiplade først. Opsaml pudsestøvet og bland det med alm. trælim. Trælimen er hvid, så du skal muligvis lige justere farven med en dråbe madkulør. Sikre dig at farven passer. Så kan du lægge pastaen ned i ridserne, pudse let med vand-pudse papir og polere skæftet med skæfteolie. En sådan reparation vil være usynlig, hvis den foretages korrekt.

Knæk og Bræk - Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-05-05 22:19

P.S.: Tillykke med Gaffelbukken. Det var godt du ikke rystede før skuddet faldt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-05-05 10:10

Hejsa Tom
Ja tillykke med din første buk & bukkefeber
De andre har svaret på spørgsmålet, men vil dog lige komme med min mening/kommentar.
Lav dine små rifter som foreslået, det er kun kosmetisk, og glæd dig over dem, de vil minde dig om din første buk i lang tid. Personligt så syntes jeg at et skæfte, som har små "skønhedsfejl" er kønnere end et sprit nyt, så kan man nemlig se, at det er en "brugs-genstand" og ikke kun til pynt.
For mig gælder det f.eks også en ny læddersofa, den er sågutte særligt køn det første års tid, den minder mig om de her Bo Bedre hjem som udstilles, og som ikke bærer det mindste præg af at "her bor der mennesker".
Kald alle de små skønhedsfejl for "patina"
Knæk & Bræk...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 19-05-05 10:48

NB: Du kan se processen her (dog inkl. fjernelse af lak - som du jo ikke har)
http://www.jagtformidling.dk/vise.asp?id=418

og det er sikkert et godt forum for dig, når der opstår "andre" små ting
1. http://www.jagtformidling.dk/default.asp
2. http://www.jagtformidling.dk/forum.asp

Søren

Godkendelse af svar
Fra : tom34

Dato : 22-05-05 13:37

Tak for svaret dabj.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-05-05 18:11

Selv tak----hvordan blev resultatet??

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 23-05-05 20:01

til dabj
resultatet blev fint og mærkeren er næsten væk, lad mig sige jeg kan leve med det der kan ses
mvt Tom

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-05-05 07:59

Ok
Knæk og bræk