/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Lovtekst i dåbsattest
Fra : SKELMOSE
Vist : 1363 gange
100 point
Dato : 08-07-01 09:53

På en dåbsattest, under moderens navn er "Lov nr.130 af 27/5 1908 parg. 11" Hvad er det?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-07-01 09:33

SKELMOSE <SKELMOSE.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:niU17.661$ae6.45603@news010.worldonline.dk...
> På en dåbsattest, under moderens navn er "Lov nr.130 af 27/5 1908
parg.
> 11" Hvad er det?

Fra tidligere forespørgsel i gruppen har jeg gemt nedenstående

lov nr 130 af 27 Maj 1908.
I lovens kapitel 3 § 11 står følgende:

"Har en Kvinde, der er Moder udenfor Ægteskab, indgaaet Ægteskab med en
anden
end hendes Barns Fader, kan Stedfaderen med Moderens Samtykke, for saa
vidt hun
har Forældremagten over Barnet, tillægge dette sit Familienavn ved
Anmeldelse til
vedkommende Ministerialbog under Forevisning af Barnets
Fødsels(Daabs-)attest, sin
egen Fødsels(Daabs-)attest eller Bevis for opnaaet Navneforandring og
sin og
Moderens Vielsesattest. Barnets øvrige Retsstilling berøres ikke af
denne
Navneforandring.
I Tilfælde, hvor det er oplyst, hvem der er Barnets Fader, og dette
tillige
har faaet Faderens Navn, eller denne er villig til at give Barnet dette,
kan Stedfaderen
dog ikke uden Faderens Samtykke give Barnet sit Navn.
Ej heller kan saadant Barn bortadopteres eller Forældremagten af Moderen
overdrages andre uden Faderens Samtykke."

Hilsen
Svend Haakon

Kommentar
Fra : SKELMOSE

Dato : 08-07-01 12:42

"Svend Haakon Jensen" skrev d. 08-07-01 09:33 dette indlæg :
>
> SKELMOSE <SKELMOSE.news@kandu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:niU17.661$ae6.45603@news010.worldonline.dk...
> > På en dåbsattest, under moderens navn er "Lov nr.130 af 27/5 1908
> parg.
> > 11" Hvad er det?
>
> Fra tidligere forespørgsel i gruppen har jeg gemt nedenstående
>
> lov nr 130 af 27 Maj 1908.
> I lovens kapitel 3 § 11 står følgende:
>
> "Har en Kvinde, der er Moder udenfor Ægteskab, indgaaet Ægteskab med en
> anden
> end hendes Barns Fader, kan Stedfaderen med Moderens Samtykke, for saa
> vidt hun
> har Forældremagten over Barnet, tillægge dette sit Familienavn ved
> Anmeldelse til
> vedkommende Ministerialbog under Forevisning af Barnets
> Fødsels(Daabs-)attest, sin
> egen Fødsels(Daabs-)attest eller Bevis for opnaaet Navneforandring og
> sin og
> Moderens Vielsesattest. Barnets øvrige Retsstilling berøres ikke af
> denne
> Navneforandring.
> I Tilfælde, hvor det er oplyst, hvem der er Barnets Fader, og dette
> tillige
> har faaet Faderens Navn, eller denne er villig til at give Barnet dette,
> kan Stedfaderen
> dog ikke uden Faderens Samtykke give Barnet sit Navn.
> Ej heller kan saadant Barn bortadopteres eller Forældremagten af Moderen
> overdrages andre uden Faderens Samtykke."
>
> Hilsen
> Svend Haakon
> Hej Svend Haakon
Tak for et hurtigt svar, så nu er der mere arbejde, men det er jo dejligt

Med venlig hilsen
Skelmose

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-07-01 13:29

Prøvede lige at søge i http://www.google.com/
Som søgeord noterede jeg: "Lov nr.130 af 27. maj 1908"
- husk anførselstegn, så det opfattes som en helhed.
Prøv selv - der er mange henvisninger.
Hilsen
Svend Haakon

SKELMOSE <SKELMOSE.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:niU17.661$ae6.45603@news010.worldonline.dk...
> På en dåbsattest, under moderens navn er "Lov nr.130 af 27/5 1908
parg.
> 11" Hvad er det?
>
> På forhånd tak
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : madmikk

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-01 01:56

Husk lige at afslutte emnet

hej

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-07-01 22:48

On Sun, 8 Jul 2001 14:29:13 +0200, "Svend Haakon Jensen"
<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

>Prøvede lige at søge i http://www.google.com/
>Som søgeord noterede jeg: "Lov nr.130 af 27. maj 1908"
>- husk anførselstegn, så det opfattes som en helhed.

Må man også ha' lov at henvise til det enorme materiale der ligger på
www.si.dk - Statens Information's sider.
Naturligt nok vil næsten alle lovtekster kunne hentes der og/eller man
får henvisningsadresser til de enkelte resort-ministerier, som så igen
har "egne" tekster...

Venligst
John