/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Forslag til nye højttalere?
Fra : Axelise
Vist : 1236 gange
200 point
Dato : 18-05-05 17:31

Jeg overvejer stærkt at skifte mine gamle Monitor Audio højttalere ud. De er for såvidt gode nok, men jeg vil gerne have nogle nye, som både kan klare lidt mere bund og lidt smukkere diskant.
Jeg har en gammel Sony cd-spiller, som skal skiftes ud ved samme lejlighed, mens min Proton forstærker med forforstærker er et hit. Da jeg i sin tid købte den, var jeg ude og lytte til en masse forstærkere og fik også lånt ialt 3 med hjem.
Jeg er meget glad for moderne jazz og også rock og pop samt en del klassisk.
Jeg kunne godt lide den meget differentierede lyd, som Proton forstærkeren præsterede, så måske disse beskrivelser af min smag i forhold til lyd kan hjælpe en kvalificeret til at anbefale et par gode højttalere.
Jeg kan godt lide, at lyden af akustisk klaver eller akustisk guitar kommer "helt op i snotten" (håber I forstår billedet) på mig som lytter.
Eksempelvis bryder jeg mig hverken om Denon eller Nad. Ved godt det er populære mærker blandt mange, men det er bare ikke min smag.

Jeg forestiller mig, at jeg vil købe en ny cd-spiller først (hvad kan anbefales?) og så se, hvordan de gamle højttalere så lyder og derefter købe højttalere efter det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-05 17:47

Det vil jo være næsten umuligt at råde dig, da det er dine ører der skal høre på dem.

Tjek dem af i forretningen og fortæl os så hvad du har at vælge imellem. Det vil gøre det lettere at bedømme kvaliteten når vi har en konkret højtaler at tage stilling til.

Vore ører er jo ikke ens - det den ene syntes er godt bryder den anden sig ikke om.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-05-05 18:35

Proton & Nad er sjovt nok rimelig ens på mange måder. Begge er strømstærke og har nogenlunde det samme kedelige udseende. Begge er heftige valg til rock & roll og grimme højttalerbelastninger.

Mit hjerte ville ligge hos den legendariske JBL 4512 ifald den stadig kan skaffes. Skal det være live med realistike niveauer kan Cervin Vega være et valg, omend de har rimelig karakter af boom-boxes. Men som refi siger, det ere kun dig der kan afgøre denne del. Et forslag kunne også være Dali. Dem jeg har hørt, har ikke været uefne, dog mindre pondus end CV og ikke så kliniske og gennemsigtige som JBL'erne. Deres udvalg giver mulighed for et fornuftigt valg mellem fed lyd og indretningsvenligheden.

CD............Sony har jeg været glad for.............men i gamle dage døde laseren, hvilket selvfølgelig er surt. Har selv to Denon'er som spiller til UG & slange.

Har oplevet en "Guld deluxe Denon" spille via et par grumme Denon monoblokke, ud gennem vist Dali Grand. Det var rent ud sagt uhyggelig at kunne fornemm folk pille næse i baren på en herrefed liveoptagelse fra en svedig blues-club.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 18-05-05 22:13

Besøg Danmarks HiFi klub- Så får du 100 rådgivning...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-05-05 08:12

Talisko, det er måske knap så smart, når Axelise er ked af Denon & Nad. Men ellers er vi to enige i, det er der, der fåes god og seriøs rådgivning.

Inden for højttalere er Tommy Hørnings horn iøvrigt vildt fede. Utroligt hvad Tommy kan slæbe ud af en bette 8".

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-05-05 10:05

Jamen jeg bor et stenkast fra Danmarks HiFi-klub i København og havde også tænkt mig at snakke med dem. Ville bare lige se, om der var nogle fornuftige hoveder her på Kandu. Det er ikke altid sælgerne er helt så indstillede på at tilfredsstille kundens smag (hvis den ligger udenfor butikkens sortiment) som på at sælge varen. Jeg har netop oplevet, at de er meget glade for Denon og Nad derinde...
Hvor kan jeg kigge på Tommy Hørnings højttalere??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-05-05 10:57

Uha - Hørning Horn er ULTRA high end, født til lavt ydende rør-slæder. Enhederne er hundedyre Lowther, som Tommy putter i gigantiske horn. Iøvrigt har han patent på mindst en af hans horn konstruktioner.

http://www.audioconsult.dk/Prislister/lowther/

iøvrigt har http://www.audioconsult.dk alt mulig guf i den heftige ende.

Umiddelbart kan jeg ikke finde Tommy's hjemmeside - den duer ikke. Men sidst kendte adresse er i Brabrand - fulde navn Jens Tommy Hørning

Tommy Hørning

Lykkensdalsvej 125
8220 Brabrand

Tlf: 86 26 40 79

lidt læsning

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3605&PN=1

iøvrigt B & W (også klubben lyder nu også fælt godt). Og helt sindsygt er DALI megaline (og afskyelig dyrt)

men her er min yndling http://www.mia.dk/usr/mia/mia.nsf/html/9E565CFCE9FD7955C1256A17001FA6D6?OpenDocument se også http://www.mia.dk/usr/mia/mia.nsf/html/6F18D9CB3768F7EAC1256A1700154144?OpenDocument

..og prisen
http://www.mia.dk/usr/mia/mia.nsf/html/6F18D9CB3768F7EAC1256A1700154144?OpenDocument

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-05-05 12:19

Nå ja...det er vist et godt stykke udover mit prisniveau.
Jeg må vel starte i HiFi-Klubben og snakke med dem dér og så vende tilbage til tråden her med noget konkret.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-05-05 12:55

Hva'øhhhh hedder budgettet?!?!??!?

Kender du iøvrigt JBL'erne, altså de rigtige - ikke sildekasse LX modellerne. Spænd en ordentlig slæde foran sådan et par gamle 4512'ere og de spiller simpelthen så højt som et ondt år. De hedder så 4412 idag, men mon ikke de er lige så fede?

4408 & 4410's forgængere manglede efter min mening lidt pondus, men er antagelig totalt fede til alm brug eller som nærfelt monitor.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-05-05 13:00

KT er også et godt sted at kigge. Han har også JBL, ikke at forglemme vores gode ven Rossing's Avance højttalere og fremragende Dynaudio - for nu lige at foreslå noget!

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 19-05-05 21:37

Ja....det var jo rigtig intelligent af mig ikke at nævne noget om prislejet!
Jeg forestiller mig 3-4000 kr for en god cd-spiller og max. 3-5000 kr pr stk for højttalerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-05-05 08:38

Nårh, jamen så har KT da flere bud. Ligeledes kunne jeg sagtens få øje på nogle Dali'er jeg ville høre. B&W har også bud i den klasse.

Jeg kunne finde på at købe http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/gulvhoejttaler/detail/CERWINVEGA_CLSC215_hoejttaler.htm?id=4799

men jeg er også lydtryksfanatiker og ville i så fald spænde vild HH'er foran og putte Big Fat Snake i dvd'en, læne mig tilbage og nyde koncerten ved klart realistisk lydtryk.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 20-05-05 10:00

Hmmm ja...forstår hvad du mener. Det er også fedt nok at kunne trykke den af, så man bliver lidt smidt tilbage i sædet, men jeg vil gerne have en "ren" lyd, hvor f.eks. klaver og akustisk guitar virkelig kommer til sin ret.
Min ex-kæreste og jeg havde faktisk et par gamle JBL, (ret gamle) og de lød altså godt. Vi havde dem sat til anlægget sammen med mine Monitor Audio, og det lød godt.
Hvad er det dér KT som du nævner?? En butik? Jeg bor somsagt i København (Frederiksberg), så HiFi-Klubben er lige om hjørnet. Har dog bil, så jeg kan sagtens komme omkring, så længe vi holder os til Storkøbenhavns området. Gider ikke rigtig køre land og rige rundt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-05-05 10:58
Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 20-05-05 11:00

Faktisk lige om hjørnet Axelise!

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-05-05 11:12

- flueben

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 20-05-05 14:14

Tak for svaret 3773. Og tak for alt det forarbejde, du har lavet for mig! Nu synes jeg, at jeg har nogle gode og konkrete bud at gå efter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-05-05 14:21

Det var så lidt - skriv igen og lad høre om box'ene, ikk'?