/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
kraft-stik. (farver)
Fra : nejrup
Vist : 14363 gange
50 point
Dato : 18-05-05 16:22

hvilke farver passer til kraftstikket, l1-l2-l3-n og jord.
jord=gul/grøn.
N=blå.
hvor passer den brune og de 2 sorte???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-05-05 16:26

Hejsa
Kig på http://www.harald-nyborg.dk/sikkerhed.pdf
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 18-05-05 16:27

det er lige meget , bare du er sikker på at blå og gul/grøn sider rigtigt
er det til en elmotor , kan du risikere at den køre baglæns , men så bytter du bare to af faserne
er det til feks ovn ell vaskemaskine er det underordtnet hvordan de vender

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-05-05 16:28
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-05-05 16:31

Ja men pas nu på
Citat
De ledningsfarver der anvendes ved elinstallationer har skiftet gennem tiderne. Tidligere var den sorte 0.
I dag er det den lyseblå.

Kommentar
Fra : superseile

Dato : 18-05-05 17:55

Den brune er højst sandsynligt L1 den sorte ved siden af d brune L2 og den sidste sorte L3

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-05-05 17:57

brun = l1 sort/hvid = l2 sort = l3 eller kig på kablet start med blå og kør så den vej hvor den brune er den er L1 den næste ved siden af hedder l2 ved siden af den ligger l3 (ind imellem er gul/grøn jord) det vil altid være den rigtige fase række følge (dog er det desværre ikke alle der gør så ved en motor kan det være at der skal byttes om på l1 og l2 eller l2 og l3

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-05-05 18:01

i dag L1 = brun L2 = sort L3 = grå N = blå Jord = gul/grøn

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 18-05-05 22:37

det eneste som ligger fast er at jord skal være gul/grøn, resten er kun en anbefaling

så det sikreste er at måle sig frem

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 19-05-05 00:59

Den brune og de to sorte er faserne, altså skal sættes på hvor der står F-er på stikket, den gulgrønne skal til jord og nul er blå. Hvis du tilslutter en 3 faset motor og vil ændre omløbsretning, kan det ske ved at bytte om på 2 af faseledningerne, ligegyldig hvilke af dem, hvis du vil trække 220 Volt ud af den, kan du tilslutte det 220 volt-krævende apparat mellem en af faserne og nul, så har du 220 Volt.mvh K.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-05-05 07:27

i dag bruger vi her hjemme 400 V / 230 V

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-05-05 07:31

R= L1 / F1
S=L2 / F2
T=L3 / F3
N=nul

i mellem N / (R= L1 / F1 ligger 230v) el N+L2 el N+L3
i mellem L1/L2 er der 400v el L1/L3 el L2/L3

Kommentar
Fra : sjuk

Dato : 15-06-05 15:32

Må lige komme med en bemærkning.... En ting er selve stikket. det er alt sammen rigtigt det de forrige har svaret...

Men må jeg foreslå at du lige smutter ned og køber "prøvepinde" spændingstester og måler på den faste installation INDEN du tilslutter "dit eget" stik. det kunne jo være at det var fejlmonteret. Strømmen er jo ligeglad hvad farve leder den skal løbe i...(Har prøvet et andet i min læretid...uha uha...*S*)

Venlig hilsen Henrik

Kommentar
Fra : rda1

Dato : 26-10-06 16:12

lige en tilføjelse
i ældre instalationer kan farven rød forkomme i ledningsnettet ,og i dette tilfælde kan det være nullen , altså blå nutildags , men husk altid at måle hvis man er i tvivl
m.v.h. rda

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-10-06 18:22

det er nået sluder du skriver rda1 den røde ledning i gamle installationer kan være jordledningen nul var sort