/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
1.etages gulvvarme!
Fra : yesboss
Vist : 1764 gange
50 point
Dato : 18-05-05 14:50

Nå I derude!!??

Jeg skal til at bygge nyt, og skal selv lave 1.sal,70 kvm, (stueplan laves for os med gulvvarme). Vi står så og skal vælge mellem gulvvarme eller radiatorer:

-Hvad er billigst?
-Hvordan gøres det?
-Hvad skal vi vælge?
-Er der kvm-priser?

yesboss

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-05-05 15:03

Da den underste del har gulvvarme ville jeg vælge gulvvarme, så varmekilden kan køre på lave temperaturer til varmeanlæget.
1. sal bør have sin egen blandesløjfe med pumpe.
Gulvvarme er ikke bare lige at lave, for det kan komme til at knirke.
Her ved de en masse:
http://www.wirsbo.dk/ifs/files/Wirsbo/dan/Presentation/Website/index.jsp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-05-05 18:53

Gulvvarme klart.

Få smedene til at sætte ekstra tilkoblinger i blandesløjfen, eller monter en ekstra. Dyrere er de ikke.

Problemet kan være gulvet. Det er lidt mere bøvlet at bygge smart og godt ind i lette gulve end i støbte. Men der findes smarte varmefordelende alupaneler du kan sætte på slangerne under gulvet, så varmefordelingen bedres meget. En kammerat lavede selv panelerne vha simpelt værktøj, svejst op af lidt rør og noget plade + hydraulisk presse. Det var dere temmelig meget sparet ved, idet de autoriserede paneler var heftigt dyre.

Gulv slange kan købes for vistnok kr 3,50 pr meter på nettet. Regn ca 3 - 4 meter pr m2 gulv. Max 120 m slange pr kreds (hvis jeg husker rigtigt). Så hedefladen koster ca sølle tusind bobs. Blandesløjfen kan fåes for et par tusind. Varmefordelerpanelerne er nok det dyre i det spil.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 18-05-05 22:29

Du kunne også overveje de nye varmepaneler, der erstatter fodpanelerne hele vejen rundt. Du har jo ikke noget koldt gulv, da det er opvarmet fra stue-etagen. Dit varmebehov pr. m2 bør derfor være lidt mindre på 1. sal, da du jo kum skal varme de koldere (og meget isolerede) ydervægge og loftet op. Du bør derfor kunne klare dig med en forholdsvis lav fremløbstemperatur til varmepanelerne.
Du skal i øvrigt også lige kigge lidt på din varmekilde, inden du skruer for langt ned for anlægget. Nogle kedler trives ikke ved under 60 grader, især ikke, hvis du fyrer med en eller anden form for bio brændsel (træ, halm, korn etc.)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-05-05 22:57

f.elsborg - det med den lave anlægstemperatur klarer netop blandesløjfen så kedeltemp kan holdes høj.
Gulvvarmeslange har typisk en temp på 30 - 40 grader almindelivis 32 grader.
3773 husker rigtigt med de 120 mtr. max pr. slange i et stykke
men jeg ville nok foretrække 2 stk på 60 mtr. i stedet for.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 18-05-05 23:20

emesen; ja blandesløjfen nedsætter temperaturen i gulvkredsene, men du skriver jo selv i dit første indlæg at "varmekilden kan køre på lave temperaturer til varmeanlæget". Det tillod jeg mig at tolke sådan, at hele anlægget, incl. keddel skal køre på lav temperatur.
Det kan der være meget god fornuft i, hvis altså keddelen kan tåle det. Det giver en lidt bedre udnyttelse af brændslet , og mindre varmetab gennem anlægget, men husk nu lige at holde forbrændingstemperatueren tilstrækkelig høj, så der ikke opstår ufuldstændig forbrænding og kondencering i røgkanalerne (=løbesod)
Hvis jeg har misforstået dig, må du meget undskylde. Jeg tror såmænd ikke vi er så uenige efter alt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-05-05 23:48

Sorry ja det har du ret i

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 18-05-05 23:51

hos:

http://www.vvs-grossisten.dk/gulvvarme/page5.html

koster varmefordelingspladerne 16.5 pr stk.

Hvis du regner lidt på det så skal der ved 100% dækning bruges 3,1 plader pr m2, hvilket koster ca 50 pr m2 i plader. Jeg har dog læst at man kan "nøjes" med at dække 80% af gulvarialet, og så er prisen kun 40 kr pr m2.

Monteringsvejledning kan findes hos Wirsbro siden...

Øhh:

"Gulvvarme er ikke bare lige at lave, for det kan komme til at knirke."

Er der noget specielt man skal passe på, eller hvad gør man?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-05-05 00:00

Ja den knirker ved at gnide op ad et stykke træ når slangen arbejder i varme/"kulde"

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-05-05 08:16

Okay med panelerne. Min historie var fra FØR lavpris-internet-butikkernes tid. OG der tog de ved.

Iøvrigt er gulvvarme genialt sammen med varmepumper, idet varmepumper netop kører bedst ved lave fremløbstemperaturer.