/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
vandpipe- usundt?
Fra : Nikker
Vist : 665 gange
25 point
Dato : 17-05-05 22:29

Heej..

Jeg prøvede at ryge vandpipe

og vil måske købe en men er det usundt at ryge på sådan en ?

og hvis det er hvor usundt er det så i forhold til normale cigarretter..?

Kommentar
Fra : Frederik_Gren

Dato : 17-05-05 22:33

Det kommer an på hva du stopper i den... hæ..

Kommentar
Fra : Nikker

Dato : 17-05-05 23:11

ja noget af det der frugt tobak der heh

det med appelsin eller melon er godt :)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-05 23:30

http://www2.netdoktor.dk/Q&A/answers.asp?QID=424899&CID=44&p=1

Det er ikke mere "sundt" end cagaretter.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-05 23:51
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-05-05 23:57

enig med ans... selv om der nok menes cigaretter, og lad nu være med at drikke vandet bag efter
(uanset frugtsmag)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-05-05 01:02

Citat
Det er ikke mere "sundt" end cagaretter.

Det var godt nok en upser

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-05 01:49

Fra Illustreret Videnskab:

"røgen fra tobakken suges ned gennem kolben med vand og bliver på den måde afkølet. Det betyder, at den fornemmes kølig og blød. Ofte er tobakken også tilsat forskellige smagsstoffer. Sundhedsmyndighederne er alt andet end begejstrede for den nye mode. Selv om der sker en vis filtrering af røgen, når den bobler gennem vandet, som efterhånden bliver helt brunt, er det kun en mindre del af de skadelige stoffer, der bliver holdt tilbage. Ud over tobakkens almindelige skadevirkninger kan vandpiber faktisk også sprede tuberkulose og andre smitsomme sygdomme, når flere ryger af samme mundstykke."

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-05-05 08:08

Du kan få min søns vandpibe, jeg har konfiskeret den.........

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 18-05-05 08:32

Jeg har hørt at man kan få svamp (i Lungerne) da vandpipe giver fugtighed i lungerne....
Men det er kun hvis du ryger det for tit...

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-05-05 08:46

øeeehmmm..svamp i lungerne..den har jeg ligegodt aldrig hørt..tror mere det vil udvikle sig til lungebetændelse.
Min søn troede også at rygning på vandpibe var uskadeligt..det er det absolut ikke.
Han havde noget æbletobak liggende i flere måneder for en kammerat, føj ..det forpestede simpelthen hele hytten..det lugter ganske forfærdeligt...det er meget tydeligt at det er kunstige smagsstoffer..uuuff

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-05-05 09:58
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-05-05 10:53

Dirty_joker... så må vi nok holde os fra saunaen også - eller blive inde, når det er tåget

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-05-05 11:09

CLAN
det er faktisk ikke at spøge med, har du aldrig hørt om forskellige bakterier som f.eks. Legionella og Combylobacter.
Som netop trives i fugtige varme(nogen også i kolde) dampfyldte miljøer?

mvh dova

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 18-05-05 13:29

Arbejdstilsynets tidsbegrænsning for brug af engangs, halv og helmasker uden hjælpemotor/trykluft på 3 timer dagligt er også begrundet i at man kan få "vand i lungerne" p.g.a. den fugtige udåndingsluft.
mvh steen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-05-05 13:56

Come on dova
Vi behøver jo ikke alle at leve som Howard Hughes... og jo! Jeg har skam et kendskab til Legionella og Combylobacter da jeg har stået for vandbehandlingen ude ombord på riggen (for nogle år siden). Hvis det har din interesse, så kan du læse lidt om emnet på http://www.seahealth.dk/vaerd_at_vide/legionella.html men ligefrem at vælte om på skjoldet af at ryge på en vandpibe - helt alvorligt... den skal i s** længere ud med.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-05-05 16:24

alt med måde...siger den altid fornuftige moder

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 24-05-05 13:37

nemlig, ja, så er der ikke noget at pive over!