/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
HTML Link til mappe?
Fra : Karl_Smart
Vist : 540 gange
100 point
Dato : 17-05-05 17:11

Lige et lille hastespørgsmål i forbindelse med udarbejdelsen af en billed-CD! Er der nogen der ved, hvordan man vha. HTML laver et link, som åbner en mappe på CD'en i et selvstændigt vindue? Altså en "Click here to browse the CD"-knap...

/Karl Smart

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 17-05-05 17:18

Ja,
Kode
<a href="file://c:/windows" target="_blank">mappe</a>

undlad target="_blank" hvis du vil have mappen åbnet i samme vindue

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 17-05-05 17:22

En anden mulighed at er at give vinduet et navn:

Kode
<a href="file://c:/windows" target="mappevindue">mappe</a>

Hvis man trykker flere gange på "Click here to browse the CD"-knappen vil der så ikke komme mere end 1 vindue, i modsætning til at have target="_blank" hvor der kommer et nyt vindue hver gang man klikker på knappen.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 17-05-05 18:37

Men vil mappen så ikke åbne i internet explorer, hvilket jo ikke er så hensigtsmæssigt for dem der ikke bruger windows xp... Eller tager jeg fejl?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 16:31

Karl_Smart -> Ikke hvis browseren overholder standarden : http://www.w3.org/TR/REC-html40/struct/links.html

Problemet er; du ikke kan vide om CD-ROM -/DVD drevet ligger på klientens d: e: f: g: ..osv. drev. Så derfor næppe en brugbar løsning.

Kan man så ikke teste klientens drev bogstav ?

NEJ !!!

..men man kan 'måske' i een løsning blandt mange vælge at lave er form i ASP, PHP eller lign., hvor der spørges til drevbogstavet først. Hvorfter HTML koden genereres ud fra denne klient oplysning.

Nettet har sikkerhedsrestriktioner indbygget i arkitekturen, så 'fremmede' ikke umiddelbart kan få adgang til klientens hardware : Så som; hukommelse, diskdrev mv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 29-05-05 16:43

Men molekyle, man kan da vel ikke bruge serverside-scripts på en CD-ROM???

Indtil videre har jeg lavet linket med en relativ sti (til undermappen billeder):
<a href="billeder">Click here to browse the CD</a>

/Karl Smart

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 29-05-05 16:44

Forkert.... SÅDAN HER:

<a href="billeder" target="_blank">Click here to browse the CD</a>

/Karl Smart

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-05 17:47

Kan man ikke referere til der hvor man står altså inde i CD-rommen. (relativ)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 18:41

Eyvind -> Joeh... i en java applet kan man lave et lokalt filsøgnings værktøj ..til nettet

http://www.radinks.net/file/file.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 18:51

[hør] Jeg må lige have præciseret :

Taler vi om adgang til en fil på en CD-ROM fra en HTML fil, der ligger på nettet ?

...eller : En HTML fil på en CD-ROM, der skal referere en fil på samme CD-ROM ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-05 19:08

Jeg går ud fra at der udleveres en CD med billeder som skal ses ved hjælp af HTML i en tilfældig browser på brugerens comp.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 19:14

Eyvind -> Man kunne forestille sig scenariet :

1.) Hent en (DATA-) CD på en hjemmeside.
2.) Brænd denne.
3.) Få adgang til specifikke data på CD'en vha. links på hjemmesiden.

[hør] Jeg har endnu ikke set eller hørt om; et sådant system.

..men det er da tænkeligt det kunne være brugbart/praktisk i visse sammenhænge ???

..og jeg er sikker på, det kan implementeres

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 19:15

..altså

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 19:20

Altså jf. spørgsmålet :

1.) Hent og brænd en billede CD-ROM, der kan downloades fra en hjemmeside.
2.) Få præsenteret billederne på CD'en evt. ledsaget af forklarende tekst/lyd, via div. link på samme hjemmeside.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-05 19:22

Jeg tror det er:
På med skiven....................se nogle billeder.

Det du taler om Molokyler er vel en CD som kun må ses udefra ved særlige lejligheder (når CD'en ligger i skuffen)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 19:24

Eks. En CD-ROM med alle Van Gogh's billeder og en tilhørende hjemmeside på alle sprog, der kunne vise facts om de enkelte billeder på CD'en ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 19:27

Eyvind -> Jeg kan forestille mig utallige applikationer hvor adskillelse af data og præsentation kunne komme på tale:

1.) Hent data-CD på en public side.
2.) Få specifikke data vist på kodeords beskyttede sider.

..osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 19:28

...eller hjemmesider der kun kan vises med omtalte data CD i skuffen ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-05-05 19:30

Måske Karl Smart ved hvad der er han vil.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-05 19:33

Ps. Køres HTML filen fra CD og står man på aktuelt drev, kan man vel bare angive den relative adresse i href=".." parameteren til <a...> ... </a> markøren. Man behøver ikke angive file://

Jf. http://www.kandu.dk/dk/spg/67020#726688

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 30-05-05 11:59

Rolig rolig! Jeg skal lige kunne følge med med...

Og hvad er det, Karl Smart vil?
Jeg er ved at lave en cd-rom med billeder, hvor der popper en velkomstside i html op når cd'en startes. I denne velkomstside er der bl.a. et link, som skal åbne mappen "billeder" i et helt almindeligt vindue (explorer.exe om I vil) - altså ikke åbne mappen eller billederne i browseren.

Med IE i Windows XP virker dette hvis man skriver
Kode
<a href="billeder" target="_blank">Click here to browse the CD</a>
men det fror jeg ikke det gør på andre operativsystemer, eller andre browsere..

/Karl Smart

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 13:57

Jo det burde det da. Det er en ganske normal HTML syntaks : http://www.w3schools.com/html/html_links.asp

Helt korrekt hedder det :

Kode
<a href="./billeder/" target="_blank">Click here to browse the CD</a>

...hvis billeder er en undermappe til den mappe (roden?) hvori din index.html eller aktuelle fil ligger.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-05 15:51

Molokyle - faktisk kunne man vel bruge "min" lille browser og lade den følge med denne CD..................men ak hvordan ??

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 30-05-05 17:32

jeg er ikke helt med Eyvind..

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 30-05-05 17:34

Skal måske lige sige at = Forvirret - ikke "Du er sørme skæg"...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-05 17:41

- det er en lille browser jeg har lavet i programmet Visual Basic som måske kunne bruges til at vise billeder.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 30-05-05 17:58

kk..

Jeg har lige testet det script moolekyle lavede

Kode
<a href="./billeder/" target="_blank">Click here to browse the CD</a>

Det virker fint, men når jeg prøver i Mozilla Firefox, åbner den jo bare mappen i browseren, med der tesultat, at man ikke kan se thumbnails, og ikke kan håndtere filerne, som i explorer.exe (altså markere, kopiere osv..)

Er der slet ingen måde at lave det på, så en eller anden form for script åbner mappen "billeder" i Windows Explorer?

/Karl Smart

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 30-05-05 17:59

Hovsa.. Du hedder vist kun mokelyle med ét "o"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 19:17

Nej, Karl_Smart ... det er der ikke en standard løsning på. Thumbnails hører ikke til i IE, men i Windows XP. Altså det er dit operativsystem der har indbygget denne feature. Ikke din browser

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 19:20

Ps. IE og XP er integrerede størrelser (..de deler GUI API'ens funktionskald direkte), så det hjælper heller ikke at køre f.eks. Opera eller Firefox under Windows for at drage fordel af dette operativsystems features

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-05 19:27

Har du powerpoint på din comp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-05 19:34

Jeg har lige prøvet - det kan laves i powerpoint med hyperlink
Og det kan gemmes som præsentation så brugeren kun behøver at have windows på comp.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 19:38

Eivind -> Det hjælper da ikke stort

Man kan ikke køre en powerpoint præsentation uden enten ; Powerpoint, Windows eller en Windows OpenSource kompatibel, som f.eks. OpenOffice under Linux.

Tvivler det ville køre på en Mac uden de rette plugins/emulatorer og så er man da lige vidt ?

Hér må jeg sgu indrømme, jeg ikke er ekspert, så lad høre

Jeg vil mene man skal holde sig til en crossplatform løsning som HTML/XHTML/XML & XLS

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 19:45

Nåeh... nu siger du selv Eyvind :
Citat
brugeren kun behøver at have windows på comp

Det er da ligemeget om der kræves et specielt operativsystem eller browser for at en CD's HTML fil vises i overensstemmelse med en given standard. Ellers kan man ligeså godt sætte en label på CD'en med teksten :

Citat
Denne CD kan kun ses korrekt med Windows XP Pro i opløsningen 1024 X 768 pixels, på en Optiquest V655 skærm, med et XXX-YYY skærmkort (Serie 7½) og MicroMacroViewer fra "TOTALS-o-ft-ware"

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-05 19:45

Ja til crossplatform - det er nok bedst.
PowerPoint præsentation er selvkørende og har det nødvendige med sig.
Ulempe.........virker ikke i Linux og Mac

Ja ja - jeg har til tider nogle idéer som jeg ikke tænker igennem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 20:00

Problemet ligger i spørgeren Karl_Smart's opfattelse af; det er et browserspecifikt kode problem, når det i virkeligheden er IE og Windows der deler kode (*.dll, *.cab, *.osv filer).

IE tilføjer 'ekstra' funktionalitet, når det køres med Windows som operativsystem. Det er simpelthen 2 sider af samme sag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 20:02

Er der f.eks. nogen fjolser der kører IE 6.0 under Unix ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 20:03

...altså uden at Windows kører som proces under Unix/Linux ???

Retorisk spørgsmål ! ..og svaret er :

Næøh... vel ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-05 20:11

Pussigt nok så har jeg en slægtsbog på min kones side som skal på CD - men jeg har ikke fundet den rigtige måde at gøre det på .............endnu. (jeg startede i 1999)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 20:21

Eyvind ha du prøver div. Windows installere ? De kræver godt nok Windows

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 20:24

Eyvind -> Kan du ikke lave det i lydskrift og evt. udgive det i *.MP3 formatet ?

Sorry Karl_Smart ....vi spammer vist lidt dit spørgsmål nu

...måske fordi vi keder os lidt ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 30-05-05 20:49

Hej igen!

Det gør ikke noget at i spammer mit spørgsmål - så længe det er relevant spam.. =/

Og jeg tror egentlig ikke jeg har misforstået så meget - jeg ved godt at mappen åbnes i windows og at det ikke er IE der viser thumbnails - mit spørgsmål lød bare på, om der ikke fandtes et script, så browseren kunne bede windows åbne en given mappe i explorer.exe...

/Karl Smart

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 21:07

Så kan du måske bruge en Windows installer ting :

1.) http://www.vamphq.com/installer.html
2.) http://www.goweralg.co.uk/technical/winstall.htm
3.) http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/wmisdk/wmi/windows_installer_provider.asp

..men det er altså 'rimlig' nørdet

Way above my head !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 30-05-05 21:11

Ja det er det jo - hvis man bare vil åbne en mappe..

Jeg har tænkt på at man kunne lave det som en genvej til en .bat-fil på cden, som igen beder windows starte mappen billeder - men der opstår jo et problem med sikkerheds-politikken ang. eksekverbare filer i IE m.fl...

/Karl Smart

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 21:20

Ja, du får en standard pop-up, hvor du kan bede om [Åben] [Gem] eller [Anuller], når du bruger href="..." i din anchor markør i HTML ...medmindre det er en URL til en specifik fil af MIME typen : HTM/HTML, ASP, PHP eller lign.

En henvisning til en *.exe, *.com, *.tiff, *.chm eller lign. vil give dig omtalte pop-up.

Når du har installeret f.eks. Windows OG Word kan du få åbnet et link til en *.doc fil via IE ..direkte i Word og det er lidt det samme der sker i tilfældet med forskellige browseres tolkning af, at åbne et bibliotek i en browser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 30-05-05 21:32

kan man lave det som et java-script?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 22:02

..eller Java, men du får ikke mig til at programmere skidtet

Grunden til det er så 'svært' at bruge webbaseret og platformsuafhængig teknologi findes forklaret bl.a. her :

http://java.sun.com/sfaq/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-05 22:19
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-05 22:27

Nu kommer en af mine ugennemtænkte idéer igen.

Lille selvkørende browser til hver sin platform
Win
Linux
Mac
Og lade en af disse browsere køre det billedshow i html udgave.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 30-05-05 22:30

-> Eyvind: Det er selvfølgelig rigtigt, men ved nærmere eftertanke tror jeg at de fleste brugere af CD'en har windows - fra 95 til XP...

-> molekyle: ok - kigger lige nærmere på linkene...

/Karl Smart

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 31-05-05 00:27

Hmm..

Har jeg ret, hvis jeg konkluderer, at
Kode
<a href="./billeder/" target="_blank">Click here to browse the CD</a>

er det nærmeste vi kommer en fornuftig løsning?

/Karl Smart

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-05-05 08:31

Jeg har fundet denne 'smarte' ting til dig : http://www.konradp.com/products/sitemap_creator/

</MOLOKYLE>