/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brænde eller briketter?
Fra : hjulmand81
Vist : 556 gange
100 point
Dato : 17-05-05 12:53

Efterlyser erfaringer omkring brugen af alm. brænde i forhold til briketter. Har snakket med flere som synes at deres forbrug er gået ned ved at gå over til at fyre med briketter frem for alm. brænde.
Er der nogle, som kan af- eller bekræfte dette?

Selvfølgelig kommer det direkte an på brændværdien af den anvendte træsort, men det faktum at briketterne har en ganske lav fugtighed spiller vel også ind?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-05 13:05

Tørt brænde er absolut det bedste, medmindre det drejer sig om hyggevarme. Vores primære varmekilde er en stor brændeovn i stuen, og jeg ville skulle løbe og fylde briketter på hele dagen, det økonomiske tør jeg ikke tænke på. Vi bor i et fritliggende hus med loft og kælder ved kysten og bruger 800 liter olie og ca 8 - 10 m2 brænde om året, skulle jeg fyre kun med olie ville jeg bruge ca. 2500 til 3000 liter.
For mig er briketter yt, dog kan man bruge dem til at fyre over med om natten da de er gode til at holde sig glødende men varme hytten op nej

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-05-05 13:08

Fugtigheden i brændet spiller absolut ind det skal være gennemtørt, lufttørret et år og overdækket et år. Eg skal dog tørre længere. Brændesorter som ask og bøg er udmærkede, hvorimod birk er til bedst til åben pejs. Gran giver hurtig varme men har ikke så høj brændværdi som f.eks ask eller bøg.

Kommentar
Fra : oscar03

Dato : 17-05-05 13:56

Hejsa

På statoil`s hjemmeside kan du læse om bla. brændværdi på alle biobrændselsprodukter.

f.eks:
http://www.statoil.dk/mar/svg01185.nsf/design/PDF-filer/$file/produktdatablad_briketter.pdf

Mvh Oscar03

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-05-05 14:04

Det kommer an på, er det træbriketter eller kulbriketter?
Og er det til brændselsfyr eller brændeovn?

mvh dova