/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
værdiansættelse af andelsbolig
Fra : svak
Vist : 1162 gange
100 point
Dato : 17-05-05 11:51

hej

jeg overvejer at købe en andelsbolig, og vil gerne vide, hvem der fastsætter salgsprisen på en sådan.

er der typisk regler i foreningens vedtægter der siger noget om hvor meget prisen må være, eller er det markedskræfterne - eller en kombination af de to muligheder?

pft.

svak

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 17-05-05 12:03

Her er lidt at læse fra LLO

http://www.llo.dk/sw248.asp

HIlsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-05 12:05
Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-05-05 12:11

Hej Svak

Der er to muligheder for prisfastsættelsen af en andelsbolig. Den ene er at foreningen får lavet en vurdering af ejendommen - dvs. markedsprisen - vurderingen gælder i 1½ år. Andelsværdien vil oftest være højest ved denne metode. Den anden metode er at tage udgangspunkt i den offentlige ejendomsvurdering - giver som regel den laveste værdi. Hvilken af de to beregninger man vælger, bestemmes som regel ved en afstemning på den ordinære generalforsamling.

Selve andelsværdien beregnes som andelskronen gange indskud (det indskud andelshaverne indskød i tidernes morgen).
Andelskronen er forholdet mellem foreningens aktiver og gæld - desto bedre økonomi, jo højere andelskrone.

Når andelsværdien er fastsat, skal der fratrækkes x antal kroner hvis køber skal udbedre noget, og tillægges x antal kroner hvis sælger har lavet forbedringer (IKKE alm. vedligeholdelse). Forbedringer afskrives oftest over 10 år - fx hvis der er lavet nyt køkken, bad e.lign.

Dvs. Andelsværdi-reperationer+forbedringer.

Reperationer bliver i nogle foreninger vurderet af en bygningssagkyndig, der således sætter en pris på hvad tingene vil koste at få lavet. Forbedringer vil faktura for udførelsen blive lagt til grund, men den sagkyndige kan også her vurdere værdien hvis sælger selv har udført noget af arbejdet.

AMP

Kommentar
Fra : USJ9

Dato : 17-05-05 12:19

Har selv en andelsbolig. Prisen fastsættes efter, hvor meget andelskronen i foreningen er værd. F.eks kr.5,71 - en lejlighed på 100m2 vil så koste: 100*5,71*1000 = 575.000,00. Værdien af andelskronen udregnes efter værdi af bygninger - gæld og en masse mere. Andelen vurderes ved salgaf vurderingsfolk fra bestyrelsen og fagfolk.

Til prisen for en andelsbolig skal evt. lægges forbedringer og køb af løsøre. Det er ikke i alle andelsforeninger, man har pligt til at overtage løsøre (skabe-køleskabe mv.)

Vedr. markedskræfterne så spiller de ikke normalt ind her. Man må ikke sælge lejligheden for mere en den er vurderet til - men vist nok under.

Flere og flere andelsforeninger, går dog fra at være offentlig vurderet til privat vurderet. Herefter får andelen en højere værdi - men stadig langt fra en ejerlejlighed. God jagt og held og lykke.

Kommentar
Fra : farai

Dato : 17-05-05 12:22

undskyld jeg bryder ind svak

-Forbedringer vil faktura for udførelsen blive lagt til grund, men den sagkyndige kan også her vurdere værdien hvis sælger selv har udført noget af arbejdet.

hvad mener du med det ampere?-er der ikke en fast timetarif på ca dkr 90,- for alt hvad ejeren selv har udført?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-05-05 12:26

Farai - det er korrekt at der er en fast tarif, men timeforbruget skal jo alligevel vurderes - sælger kan ikke bare komme og slynge et timeforbrug ud i luften, som alle og enhver ved ikke er realistisk.

Håber det besvarer dit spm.

AMP

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-05-05 12:30

usj9 det er ikke hel rigrigt du gange ikke andelskronen med m2 du ganger andelskronen med den pågælden værdi af dit "pantebrev"
freks. 5,71 * "pantebrev værdi" 10.000 = 51700 kr
hertil kommer der som regl et "dipositum" på X kr eller 3 måneders husleje så regnestykket ville se sådan ud andelskronen X pantebrev + "depositum"
så er der nogle andeloligforeninger hvor det er nogle fra bestyrelsen der fast sætter prisen + / - (nyt køkken + ) / (manglene døre elign -) andre vælger at bruge en byggesagkyndig til fastsættelse af prisen. et nyt køkken afskrives med 1/10 del pr år så køkkenet er afskrivet efter 10 år

Godkendelse af svar
Fra : svak

Dato : 17-05-05 12:38

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-05-05 12:45

Tak svak

Kommentar
Fra : USJ9

Dato : 17-05-05 12:46

Rotw, du har muligvis ret, men det var bare som jeg huskede regnestykket fra vores køb. Den blev købt kontant og jeg husker ikke lige noget med pantebreve. Det bedste for svak, er nok at tage stilling til det hele, hvis han/hun er så heldig at stå med en lejlighed på hånden i disse tider. Foreningen kan da fortælle mere nøjagtigt om køb af bolig i pgl. forening. Ellers kan man tjekke de sider som ans foreslår.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-05-05 12:54

Ens ret til en andelslejlighed fremgår af et Andelsbevis og ikke et pantebrev. Pantebrevet anvendes ved lånoptagelse og giver således ikke en brugsret til andelsboligen.

Nedenstående link er til Andelsboligernes Interesseorganisation, hvor alle love, bekendtgørelser mv. bliver offentliggjort. Siden er mere uddybende end LLO's

http://www.abf-rep.dk/

AMP

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-05-05 13:09

andelsboligbevis X andelskronen + disp (+/- ) = værdi af lejelighed