/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Justering af ventiler på en Mazda 626 2,~
Fra : knudsenfyn
Vist : 2954 gange
150 point
Dato : 16-05-05 20:06

Vi har en Mazda 626 2,2 glx coupè fra 1990. Den tidligere ejer har kørt meget pænt i bilen. Efter at vi købte den og kørte stærk i den første gang begyndte ventilerne (tror jeg) at lave en klikkelyd. Denne lyd kommer og går lidt som den selv vil, den er der mest når bilen står i tomgang men også lidt når motoren får omdrejninger. Jeg tror det er ventilerne der skal justeres, men så kommer problemet: Hvordan gør man lige det ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-05-05 20:13

Det vil være en rigtig god idé at købe en service manual til din mazda.
Bogen fra Haynes er ganske vist på engelsk men der er ret mange billeder så det går nok.
Det er muligt du kan få den her:
http://www.birgersbilligebilboeger.dk/

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 20:21

Står det i sådan en bog ????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-05-05 20:26

Ja - når drengene og jeg rodede med gamle biler, så startede vi altid med at købe en Haynesbog som også kan købes der hvor der sælges uoriginale reservedele.
Med den bog kan der skilles og samles meget (ca. 1-200 kr.)

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 20:28

Jeg ser lige om det er noget der kan bruges, hvis det er får du point :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-05 20:31

Nu tror jeg så der er "selvjusterende" ventiler på din bil (ved hjælp af olietrykket), og hvis ikke, og du ikke er vant til at rode med biler, er det bestemt ikke noget du selv kan finde ud af.
Er den begyndt at bruge olie og er der nok olie på. Hvornår er der sidst skiftet olie og oliefilter.
Nu kan klikke/tikkelyde også skyldes andre ting, så måske skulle du i stedet lige få en mekaniker til at lytte til det og sige hvad der er galt.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-05-05 20:32

Der findes flere Mazdabøger fra Haynes - se efter om den dækker årgangen som du har.

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 20:35

Der er næsten lige skiftet olie og oliefilter og den bruger ikke olie. Jeg roder en del i bil men ikke så meget motoren :)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-05-05 20:37

Det vil denne haynes bog også vise om der er Dova.

Accepteret svar
Fra : stilke

Modtaget 160 point
Dato : 16-05-05 21:15

Hvis du har skiftet olie, og lyden er kommet efter olieskiftet, kunne jeg have mistanke om at der kunne være hældt en olie på med for høj viskositet, eller et uoriginalt oliefilter. Hvis olien er for tyk vil ventilløfterne ikke virke optimalt, så vidt jeg husker skal den have 10/4oW, - og det med filteret er kun, hvis modstanden i filteret ikke er korrekt.

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 21:17

Det er en 10/40w olie der er på og det er et stykke tid efter at der er skiftet olie og oliefilter. Det kom først efter at vi kørte lidt vildt/hurtigt med den :)

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 16-05-05 21:17

Hej knudsenfyn.

Motoren er 12ventilet, det er normalt den tikker lidt i tomgang,
især ved ny ejer, "belastning".
Ikke for at starte den store motoroliedebat, ville jeg udskifte
motorolie til delsynt.10-40. +filter.
skifter igen efter ca.1500km.+filter.

Motoren har nok kørt omkring 200,000km?.
men om lyden tikker, så ok.
Men "banker" Så er det nok nye hyd.løft. eller knastaksler
/steen b.

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 16-05-05 22:19

>ds23< Hvilket olie produkt vil du anbefale (kan det fra thansen.dk bruges ?). Er SEMISYNTETISK det samme som delsynt.
Det var meget godt skudt det med omkring 200.000 KM den har gået 216.000 KM lige nu.
Det bliver trådt lidt hårdere på speederen end den gamle ejer gjorde :)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-05-05 07:17

Det lyder rigtigt det ds23 siger.
>>"træde lidt hårdt på speederen"<< siger du - men lad lige motoren få en chance for at arbejde, så det ikke bare bliver sejtrækskørsel som også kan give tikkende lyde.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 17-05-05 09:22

Jeg har også en Mazda 626 årgang 93. Den laver også klikke lyde - engang imellem - som det passer den.
Min mekaniker har sagt at det er meget normalt for Mazda 626'er. Det skulle være en eller anden olie ventil som
justere noget tryk???? Jeg har haft bilen i 4 måneder nu, den bruger ikke ekstra olie, lydene kommer og går, men bilen
kører bare godt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-05-05 09:57

Hejsa
Har selv haft så'n "ting" og en 323F 1.8 GTI og de snakker i ventilerne som dova & ds23 ganske rigtigt er inde på.
Da din er en "ældre" sag så ville jeg nok gi' den en omgang med skylle olie og så ellers skifte filtre og olie (normal olie) igen. Du skal se at den tidligere ejer - som kørte stille, sikkert har fået lavet en opsamling af affaldsstoffer i sumpen (og andre steder). Du har så sparket liv i kludene og sikkert fårt en del af skidtet løsnet... hvilket i og for sig er ret naturligt. Hydrauliske ventilløftere/justering er sarte over for skidt, da kanalerne tilstoppes helt eller delvist. Det er bla. derfor de "snakker" en kold vinter morgen... da olietrykket lige skal nå op til ventiljusteringen - det er lidt forkert af mig at kalde det for ventilløftere, for de løfter ikke ventilerne, men fjerner ventilslør (selvjusterende) - lige som når du justere "for løse" ventiler. De kan selvfølgelig kun gøre dette op til en hvis grænseværdi, men lidt snakker de altså når motoren er kold, eller hvis dit olietryk falder ved tomgang.
Jeg holder med emesen i denne debat... køb dig en Haynes værkstedshåndbog, eller lån den på biblioteket. Den er "guld" værd når man skal til at rode med teknikken + andre sager.
Held og lykke med "riskogeren"
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-05-05 10:06
Kommentar
Fra : ds23

Dato : 17-05-05 12:53

Ved køb af manualen, chek om den omhandler det benzinsystem
der er mont. på din mazda!!
/steen b.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-05-05 18:58

Her er vist komentarer overflødig.
alimak

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 21-05-05 20:51

Så er olie og oliefilter skiftet. Olien er en Shell Helix 5w/40 olie. Det har taget noget af det tikkeri der var men ikke det hele endnu :)

Hvis det bliver ved er det jo nok ikke olien der er skyld i problemet

Mvh.

Knudsenfyn

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 22-05-05 18:35

Jeg må desværre skuffe jer alle sammen med olien !

Efter der er skiftet olie og oliefilter er det ikke blevet meget bedre. Vi har lige været ude og køre en tur og nu lyder motoren som en dieselmotor. Klikkelyden er der både i tomgang og når man giver gas. Når motoren har gas og man slipper er den begyndt og gå ned på 400 omdr. og derefter op på 900 omdr. det gør den 2 gange før den falder til ro.
Det er lidt af en gåde efterhånden !
Jeg håber at der er en der kan komme med nogle guldkorn :D

Mvh.

Knudsenfyn

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 22-05-05 23:16

Kør lige rundt til maza for dianose.
/steen b.

Kommentar
Fra : nenita

Dato : 24-05-05 13:39

Lad os endelig høre hvad du finder ud af..... ik'

Nenita

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 24-05-05 20:52

Hej alle sammen :)

Så er der kommet en løsning på problemet, mazdaforhandleren havde svaret !

Der er dags dato skiftet olie til Duckhams 15w/40 mineralsk olie. Oliefilter er skiftet fra et uoriginalt fra T-svansen til et originalt og der er hældt 1 L swedol i olien.

:D JUBIIIIIII :D NU kører den perfekt som en helt ny bil.

Dette er så løsningen på problemet med ventiler der tikker/klikker.

Jeg håber at der er mange der kan gøre brug af denne løsning :)

Mvh.

Knudsenfyn

Godkendelse af svar
Fra : knudsenfyn

Dato : 24-05-05 20:55

Tak for svaret stilke. Det var næsten rigtigt der skulle bare en 15w/40 olie på istedet :)

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 24-05-05 23:41

Knudsenfyn.

Ok du fik ordnet din "ventiljust." hos mazda (mit svar).

Men--
du sætter dit besøg hos mazda ind som "tip" Efter alle de svar der var
på ventilstøj her i tråden, det kan du ikke være bekendt.

/steen b.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 25-05-05 15:56

Tak Knudsenfyn. Det med olien er selvfølgelig rigtigt, men i skrivende stund er det ikke altid man lige kan huske det, - jeg tror faktisk ikke at der er mange biler som kører på 10èr olie som sommerolie, men gerne vinterolie, og det tror jeg netop også passer til din. Men har du adgang til instruktionsbogen, så følg denne, så gør man ikke noget galt.

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 25-05-05 19:57

Hej Stilke. Det var mazda der sagde det. Der står ikke noget i bogen om dette :D