/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rattet ryster i Ford Sierra
Fra : binky
Vist : 1470 gange
200 point
Dato : 15-05-05 18:13

Vores Ford Sierra, som vi lige har anskaffet, og jeg har været ude med spørgsmål om før, viste en ny side på en længere tur. På hastigheder mellem 80-90 km rystede rattet meget, men over 90 km/t var der ikke problemer. Bilen er jo nysynet, så jeg kan da ikke forestille mig, at styrekuglerne ikke bliver tjekket.
Den trækker til den ene side, så kan en afbalancering af forhjulene mon klare det? Gode råd modtages, og så skulle vi helst heller ikke have mere bøvl med dyret, for man bliver glad for sådan en.
mvh
binky

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-05-05 18:20

Prøv med at afbalancere forhjulene , og få dem til at tjekke kassen på hjulene om den skulle være røget på et eller begge hjulene.
alimak

Kommentar
Fra : binky

Dato : 15-05-05 18:23

Hej alimak
Hvad mener du med at tjekke kassen på hjulen?
mvh
binky

Kommentar
Fra : binky

Dato : 15-05-05 18:24

Undskyld hjulene
mvh
binky

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-05 18:58

Helt klart manglende afballancering. (og den ryster igen ved ca. 120)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-05-05 19:27

Kassen er tråde som hjulet er opbygget af. Hvis en af dem ryger, så er dækket færdig.Det vil ryste meget. Men forhåpentlig er det kun afbalancering.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-05-05 19:35

Og dine hjul er vel sat ordentligt på plads og spændt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-05-05 20:24

Det kan være et ødelagt dæk hvor "kassen" er beskadiget, som alimak skriver.
Kassen kaldes den opbygning af lærred og metaltråd som skal sørge for at dækket beholder sin facon.

Og så hjælper det ikke at afbalancere.

jeg hørte om en der har oplevet det samme problem med en ny Opel Ascona engang.
men det viste sig slet ikke at have noget med dæk eller styretøj at gøre.
Efter mange forgæves forsøg, fandt de hos FDM ud af, at det var generatoren på bilen der kom så meget ud af balance ved 80-90 km/t at bilen rystede i styretøjet.

Nå, det var et sidespring, men ud over dæk, kan problemet også skyldes en defekt støddæmper.
Men højst sandsynligvis et dæk der er skævt.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-05-05 20:28

Jeg kommer til at tænke på, det kan faktisk også være kardanen. (selv om den er baghjulstrukket)
hvis den er ude af balance /slidt, vil det også vise sig som rystelser ved bestemte hastigheder.

Kan I høre nogen mislyde når den gør det? (noget der runger eller "dunker")
Og er I helt sikre på, at det kommer fra forhjulene?

Accepteret svar
Fra : reiffenstein

Modtaget 200 point
Dato : 15-05-05 22:47

hej binky

Den fejl du omtaler har sansynligvis sin oprindelse et sted man i første omgang ikke hæfter sig ved, men jeg har
før oplevet noget lignende bl.a. på Scorpio, som jo har samme opbygning af ophæng, det er jo også kendt at ford
modeller som sierra og Scorpio er følsomme og let kommer til at ryste i rattet. Rystelserne opstod på en længere tur
alså efter mange km. kørsel. Derfor er jeg overbevist om at bremserne hænger på det ene forhjul, du skriver jo også
at den trækker til den ene side, efter mange km kørsel er bremseskive , forhjulsnav samt fælg blevet påvirket af var-
men, altså så meget at det kan mærkes på rattet. Den Scorpio, hvor jeg var udsat for det, begyndte at ryste efter
få km. på motorvejen, og det var temmelig meget, den fik så monteret andre calibere, og det løste problemet. Kan
du ikke prøve at løfte forenden og undersøge om hjulene drejer let, og altså om det ene går lettere end det andet.

Reiffenstein.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-05-05 00:29

Altså Rysten skyldes tit Afbalancering som mange også skriver Men at den trækker til den ene side kan også udover en hjulkassefejl eller bremser også i høj grad skyldes at den skal spores hvilket er spidsningen af hjulene indad foran Hvis det skyldes det kan det ses på dækkene så slides de skævt feks. på yderste del af slidbanen Der skal ikke mere end en kraftig påkørsel af en kantsten til for at få en bil ud at sporing Men det er også ganske enkelt at justerer
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-05-05 00:32

Ps.Skulle den hænge i bremserne og lige kommer fra syn ?? næppe det kan de jo se på deres bremsestand.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-05-05 00:33

Og så er der jo også lige dæktryk er det kontrolleret ?? det kan jo også få den til at trække
Mvh sune

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-05-05 01:00

Bilen kan trække til den ene side af forskellige årsager:
For lidt luft i et hjul,et defekt dæk, bremser der hænger, forkert sporing og p.g.a. defekt bærekugle eller styrekugle.
og måske et par ting mere som jeg ikke lige kan komme i tanke om.

mvh dova

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-05-05 01:17

Jeg har som mangeårigt medlem af FDM altid fået dem til at tjekke de brugte biler jeg har købt gennem tiden, som regel fandt de lidt, som så er blevet udbedret for sælgers regning. Hvis man køber brugt bil, især ældre modeller (>10 år) så kan man ikke forvente at det er en fejlfri bil, at den er nysynet er overhovedet ikke nogen garanti for noget som helst, kun at den på det sikkerhedsmæssige var i orden da den forlod sysnhallen. Man skiller jo ikke noget ad for at se om der er slidte dele, det tager vel omkring 10 min at syne en bil og hvad kan man forlange af det? FDM bruger noget længere tid og afslutter med en køretur (hvis det er et brugtvognseftersyn). Jeg hører ofte om brugtbilkøbere som er kommet i problemer med deres 'nye' brugte bil, som oftest ting som kunne ha' været rettet for sælgers regning. Dette hjælper jo så desværre ikke dig lige her og nu, men hvis du meldte dig ind i FDM (lod mig gøre det ) så kunne du jo få din bil set grundigt efter i sømmene . . . hvis du tør!

vh ole

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 16-05-05 11:41

Jeg havde samme problem på min sierra 92,her fjernede jeg blot plastic hjulkapslen og rystelserne forsvandt,det var på forhjulene..
Mvh Alex

Kommentar
Fra : rubberduck1

Dato : 27-05-05 02:12

Det er helt klart forhjulene der skal afbalanceres eller navkapslerne der skal fjernes.
Havde det været at rattet rystede over 100kmt var det baghjulene der skulle afbalanceres.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-05-05 08:09

Hvor har du alt et sludder fra rubberduck1 ??

vh ol

Kommentar
Fra : rubberduck1

Dato : 27-05-05 20:40

Til olarsen

Det fik jeg at vide af en der har arbejdet i et dækcenter i over 20 år, det virker, prøv selv...

MVH. rubberduck1

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-05-05 23:32

Hallo Binky Er du der ???
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 03-07-05 16:22

Tak for svaret reiffenstein.
Jeg tror, du er inde på noget af det rigtige. Faktisk har det ene forhjul pebet meget, så det skal nok passe med, at bremsen hænger. Vi vil prøve at gå ud fra det.
mvh
binky

Kommentar
Fra : binky

Dato : 03-07-05 16:23

Undskyld det sene svar, har været på sygehuset.
mvh
binky