/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattebid
Fra : ghosty
Vist : 7685 gange
50 point
Dato : 15-05-05 10:58

Jeg blev desværre bidt i mit håndlet af en ukendt kat som var kommet ind i et af vore udhuse. Jeg har naturligvis renset biddet med brintoverilte, men jeg har også hørt at sæbespåner måske endda skulle være bedre. Hvad mener I ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-05-05 11:03

Brintoverilte er godt, og det vil ikke skade at rense yderligere, men da varmt vand åbner såret syntes jeg ikke, at du skal bruge sæbespåner hvis der ikke er infektion.
Du skal have en stivkrampevaccination hvis du ikke har fået det.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 15-05-05 11:08

Hej,
Jeg vil ubetinget anbefale en tur til nærmeste skadestue. Kattebid er kendt for stor risiko for infektioner.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-05 11:10

Ring til skadestuen, der kan du få at vide, hvad du skal gøre.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-05 11:38

BjarneD har helt ret. Rens så godt du kan selv, men har du ikke fået en stivkrampevaccination inden for de seneste 5 år skal du have en ny nu. Som Flemming siger er kattebid kendt for stor infektions-risiko.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-05 11:42

Man skal i øvrigt altid rense FØR en infektion kommer. At såret åbnes af det varme vand, betyder mindre når du blot efterfølgende dækker det til med decinficerende salve og en fornuftig forbinding.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-05-05 12:05

vand og sæbe er det bedste

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 15-05-05 12:06

Brintoverilte er udmærket for en enkelt gang, men da det er vævsbeskadigende er det ikke noget du skal bruge for ofte i et sår. Brun sæbe er desinficerende, så sid med hånden i lunkent vand og godt med brun sæbe, gerne et par gange om dagen. Stivkrampevacc. er absolut en god idé, kattebid har det med at lukke sig fra oven og skabe bylder. Så hold øje med at du ikke bliver tiltagende rød og øm omkring såret.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 15-05-05 12:25

I får mange tak for jeres gode svar. Nu er jeg ikke lige typen der vil belemre sygehusvæsenet med mindre der sker en alvorlig udvikling, men jeres gode råd har jeg taget til mig. Det ser ikke ud til at udvikle sig mere da området selvfølgelig er kraftigt markeret af et "hugormebid" (det føltes også sådan i nuet), og det er lidt hævet og meget lidt øm. Så jeg tror jeg har gjort det rigtige med brintoverilten og følger resten af dagen op med brun sæbe og rent kold vand.

M.h.t. brintoveriltet: Hvis denne ødelægger vævet, hvorfor bruger man så produktet i forbindelse med rengøring af områderne hvor f.eks navle- og øreringe er. Er dette ikke skadelig og hvis ja, hvad bør man så bruge? (skulle spørge fra min datter)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-05-05 12:28

Med så mange modstridende svar bør man da vist søge skadestue før det går helt galt.
Jeg bruger selv klorhexidin for at forebygge infektion ved rifter, snit og bid.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-05 12:29

Som pjuller skriver skal Brintoverilte ikke bruges for ofte i et og samme sår, men en enkelt behandling i et sår et OK.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-05-05 12:30

ghosty - du skal ikke tage alle svar alvorligt og hvis jeg var dig ville jeg bruge sæbespåner i stedet for brun sæbe, der er blevet moderniseret vel rigeligt.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 15-05-05 12:32

Jeg må indrømme at jeg også er mere til sæbespåner fremfor brun sæbe.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-05 12:33

ghosty - BjarneD har ret igen. Det er IKKE brun sæbe du skal bruge med rene sæbespåner.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-05 12:34

Sorry - Jeg mente "men rene sæbespåner"

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 15-05-05 12:39

Som du nok har lagt mærke til bruser brintoverilte op, når det kommer i kontakt med pus. En ganske udmærket egenskab, men er såret rent eller næsten, vil den reaktion ødelægge de fine væv, som gerne skulle hele såret. Klorhexidin er mere hudvenligt. Ang. sæbespåner contra brun sæbe, er brun sæbe desinficerende hvad sæbespåner ikke er.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-05-05 12:52

pjuller, ingen af delene er antiseptiske og da brunsæbe er blevet "brugervenligt" er det ikke længere samme produkt og i øvrigt laves sæbespåner ikke på dyr som i gamle dage. Sæbespåner ludende og derfor renser de effektivt.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-05-05 12:52

Mod kattebid.

Varmt sæbevand (SÆBESPÅNER) bagefter bruges Klorhexidrin det bruger vi og det virker efter hensigten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-05-05 13:27

Man skal så vidt muligt undgå brug af brintoverilte i åbne sår.

Og brun sæbe?........Nej, absolut ikke.
Brun sæbe er stærkt alkalisk, og bør faktisk undgås så meget som muligt, også til rengøring, da det kan skade adskillige materialer.
det kan der læses mere om på www.forbrug.dk/ under rengøringsmidler.

Nu er det ikke givet, at fordi man bliver bidt af en kat, at der sker noget ved det.
Hvis det har blødt en del, sker der som regel ingen ting.

Du skal selvfølgelig holde øje med, at det ikke bliver meget hævet og ømt og rødt (blodforgiftning).
Sidst jeg blev bidt af en kat, blev det skyllet i koldt vand og så et plaster på, og det var det.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 15-05-05 13:36

Citat
Du skal altid tænke over hvordan såret er opstået, idet der kan være brug for en stivkrampevaccination. Stivkrampe kan f.eks. opstå ved bidsår fra dyr, ved jord i såret, og hvis du har skåret eller stukket sig, f.eks. på rustne søm eller ting der har ligget i jorden.

http://www.roedovre-apotek.dk/saarrensn.htm#renses

Citat
Lad være med at komme for eksempel brintoverilte i såret.

Citat
Kontakt lægen med det samme, hvis:

Der er pulserende blødning.
Du ikke kan gøre såret rent.
Såret er et bidsår fra menneske eller dyr.
Du skønner, at såret skal sys.
Stivkrampevaccination
Der støder feber og tiltagende smerter til efter nogle dage.
Find telefonnummeret på vagtlægen her

http://www.netdoktor.dk/vagtlaegen/Fakta/saar.htm

Det koster kun et telefonopkald til skadestue/vagtlæge for at være på den sikre side.

Hilsen ans og god pinse

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-05 13:38

Der står BID. Det er ikke det samme som et åbent sår. Nej det er ikke GIVET at der sker noget, men man bør ikke løbe risikoen. Uanset om der er blødt lidt eller meget, kan bakterier sagtens være kommet ind i kroppen. Og det er IKKE nok blot at holde øje. Hvis faren for forgiftning er til stede, bør man regne med den og forebygge. Dels ved en grundig rengøring, dels ved at sikre sig imod stivkrampe.

At skrive:

Citat
Sidst jeg blev bidt af en kat, blev det skyllet i koldt vand og så et plaster på, og det var det.

Er i mine øjne en direkte forkert besked at sende til spørgeren.

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 15-05-05 13:38

Nu er det ikke for at starte en debat om brun sæbe kontra sæbespåner, men netop det, at brun sæbe er alkalisk gør den aseptisk. De fleste bakterier trives dårligt i dette miljø. Brun sæbe og sæbespåner er begge fremstillet af såkaldte fedtsyresæber.
Forskellen mellem de to er først og fremmest pH-værdien.
Og engang jeg blev bidt af en kat, endte det med akut operation en lørdag eftermiddag, fordi jeg havde negligeret det. Andre gange er det ikke sket en dyt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-05 13:57

Citat
Inden såret renses vaskes hænderne. Derefter rengøres området omkring såret og til sidst selve såret. Såret renses med lunken vand og en mild sæbe med lav pH-værdi, f.eks. Lactacyd. Man kan evt. skylle såret med en isotonisk natriumkloridopløsning. Hvis det ser ud som om der er meget snavs i såret, kan man skylle med Klorhexidin isotonisk opløsning 0,05%, men det er ikke altid nødvendigt. Området omkring såret og på sårranden, kan man eventuelt påføres Klorhexidin opløsning 0,2% eller Korhexidin creme.
Klorhexidin svier ikke som gammeldags Jodsprit 5%. Brintoverilte bør ikke bruges, heller ikke til huller i ørerne, da det "koger" op og evt. kan ødelægge væv og samtidig forsinker Brintoverilte sårhelingen.

Jeg har da læst at der står BID, men hvis der ikke er bidt hul, hvad er det så der skal renses?

Godkendelse af svar
Fra : ghosty

Dato : 15-05-05 13:57

Biddet har ikke udviklet sig videre så jeg slap vist med skrækken denne gang.

God pinse til alle.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-05-05 14:04

Ans - Et bid kan give alt fra små ridser til åbne sår (kødsår). Brintoverilte er god til at rense mindre dybtgående ridser og småsår. Er der tale om dybere sår (kødsår), bør man rense med vand og sæbe (uparfumeret f.eks. sæbespåner) og så søge læge/skadestue, da et sådant sår skal syes.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : tusneldada

Dato : 15-05-05 14:05

Jeg havde "fornøjelsen" af et kattebid, der udvikledede sig til begyndende blodforgiftning i løbet af ca. 12 timer. Biddet var i en finger, og der kom blå striber på underarmen fra håndled til albue inden jeg fik snøvlet mig på skadestuen. Behandling: kraftig penicellin-indsprøjtning, armen i gipsstøtte og fingeren behandlet med varmt sæbespånebad 3 x 15 min dagligt.
Så det er IKKE noget at spøge med, når det går galt.
Håber du slipper for den udvikling

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-05 14:17

ghosty tak

Hold øje med biddet/såret.

Hvis det udvikler sig, bør du kontakte vagtlægen/skadestuen.

God pinse

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 15-05-05 19:22

Man bør bør altid have stivkrampevaccination som er
gyldig og jeg mener at den dækker 10 år frem føre man skal
have ny.