/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Nyt kort
Fra : jumbovorre
Vist : 360 gange
157 point
Dato : 24-09-02 11:10

Hej Alle

Jeg står overfor at skulle købe et nyt grafikkort til mit system - 1200 Mhz Duron, 320 sd-ram, 20 gb harddisk.... Det behøver ikke være mere en agp x4 da mit bundkort ikke understøtter mere...

Jeg er ude efter et kort med et godt tv-out! Det skal være med god 2D og evt også 3D, men spil er ikke det primære... Det skal ikke koste mere en 1000-1300 kr, da det ikke er meningen det skal blive en flaskehals i systemet...

Jeg har søgt lidt på markedet og har fået at vide at ATI laver det bedste tv-out i forhold til NVIDIA, men at Matrox laver det allerbedste tv-out. På ydelsen halter Matrox dog meget i forhold til ATI/Nvidia (3D) så jeg har kigget på et "Palit Microsystems Daytona GeForce4 Ti 4200 TV-Out" (ca 1300 kr), et "Palit Microsystems Daytona GeForce3 TI200 TV-Out" et "ATI Radeon 8500LE TV-Out Bulk" (ca 1300) og et "Powercolor Radeon 9000 PRO TV-Out & DVI Retail" (1200 kr.)... eller en anden?!?!?!

Hvad er forresten forskellen på BULK og RETAIL???

På forhånd tak
Steffen

Kommentar
Fra : polles

Dato : 24-09-02 11:45

jeg ville tage "ATI Radeon 8500LE TV-Out Bulk" hvis du virkelig vil have noget tvout der virker. Jeg køre selv med mit gamle 32 mb atirage-kort på den pc hvor jeg afvikler film. til trods for at jeg har prøvet flere forskellige geforce-kort. Som du selv skriver, så er Matrox kongen , men desvære er de enten for dyre og kan for lidt på 3d området.

BULK , at du ikke får alle mullige smarte ting med, når du køber din vare, og derfor også er billigere. Varen fek.s dit grafikkort er den samme, som hvis du køber den i alm. pakke, men typisk betår en retailvers. af en masse crap ( efter min menning) så som spil og extra kabler som aldrig er lange nok osv.
BULK er altså en billig pakke af samme produkt.
Jeg har lige købt en dvd-brænder i bulk vers. og der var kun brænderne. købte så, en ind til arbejdet i retail vers.. den kom i en smart pakke med Nero-brænderprg.
Retail er så den alm. vers som du typisk ville kunne gå ned at købe i elgiganten eller computercity, med extra tilbehør og i en fin kasse.

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 24-09-02 11:52

Hej "polles"

Tak for svaret... Jeg har dog lige et tillægsspørgsmål... Hvordan ligger ATI 8500 i forholf til ATI 9000...? sådan rent ydelsesmæssigt...? Det er jo et nyere kort, men koster faktisk mindre end det ældre...

Tak
Steffen

Kommentar
Fra : polles

Dato : 24-09-02 11:53

hmm sad lige og tænkte lidt mere :))
Du skal lige tænke over, om du ikke skal have DVI på¨dit skærmkort. Hvis du går med tankerne om at skifte skærm snart (1-1½ år), så er det smart at have et dvdi stik på. Det forøger din billedkvalitet rigtig meget hvis du feks går med tankerne på at købe en digital skræm. De er bare pt. for dyre. Jeg plejer at samligne kvalitetsforskellen fra anelog til Dvi med forskellen mellem svhs og dvd kvalitet.
Men så vidt jeg ved , er der idag ikke ret mange producenter der ikke har sat et dvi-stik på deres nye modeller. Men tejck det lige ud afligevel :))

Accepteret svar
Fra : polles

Modtaget 167 point
Dato : 24-09-02 12:07

ydelses forholdet på ati 9000 i forhold til 3d er en del bedre.

jeg sidder selv og bliver i tvivl, om du ikke bare skulle tage ati 9000. Jeg tro at prisforskellen ligger i at ati8500 er deres gamle flagskib og sikkert ikke bliver produceret mere eller er på vej ud. Derfor har det så fundet sit prisleje, på det der er tilbage på lagerne rundt omkring. ati 9000 fik en rimelig god kritik i forhold til Nvidia (gforce). og er det kort af de 2 du nævner der har bedst 3d preformence
Men du skal bare huske at ati er kendt for: ikke at levere hurtige driverupdates, i forhold til nvidia , som man er blevet helt forvendt med, at de spytter nye drivere ud hver 3 uge.
regner med du har tjeckket disse link http://mirror.ati.com/products/pc/radeon8500le/index.html
http://mirror.ati.com/products/pc/radeon9000pro/index.html

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 24-09-02 12:08

Jeg regner med at købe en fladskærm på et tidspunkt indenfor den nærmeste fremtid.... En HERCULES, har et rigtig godt billede!

Var lige inde og læse lidt i nogle indlæg her på siden.... og de rakker allesammen 8500LE ned;-( også med TV-out....?!

Steffen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 10:32

jumbovorre skrev: (messageID:
<news:rRVj9.25369$Qk5.1095996@news010.worldonline.dk>)

> Jeg er ude efter et kort med et godt tv-out! Det skal være med god 2D
> og evt også 3D, men spil er ikke det primære... Det skal ikke koste
> mere en 1000-1300 kr, da det ikke er meningen det skal blive en
> flaskehals i systemet...

Jeg ville se efter et ATi Radeon9000 PRO. F.eks. Connect3D 64Mb til små
1000,- Det får ros fra mange sider:

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/09/19/6908410
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=1025
http://www.techseekers.net/modules.php?name=Reviews&rop=showcontent&id=19

> Hvad er forresten forskellen på BULK og RETAIL???

Retail betyder at du får kortet leveret i den originale farvestrålende
kasse med alt tilbehør og til tider også democd'er og andet. Ved bulk
får du somregel kun kortet, en drivercd og manualen.

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 24-09-02 12:40

Tjae...
Jeg har et asus Geforce 2 GTS m. tvout som jeg er yderst tilfreds med.

Det ligger i det rigtige prisleje og da alt tv-out er i 800*600 pt, mener jeg at alle grafikkort klarer den sag uden problemer.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 12:45

>
>> Hvad er forresten forskellen på BULK og RETAIL???
>
>Retail betyder at du får kortet leveret i den originale farvestrålende
>kasse med alt tilbehør og til tider også democd'er og andet. Ved bulk
>får du somregel kun kortet, en drivercd og manualen.
Nogle gange er der ikke engang en drivercd med, og manualen skal man
finde på nettet

Martin_P

Kommentar
Fra : jumbovorre

Dato : 24-09-02 15:09

hmmm... Tak for artiklerne! Jeg har nu med interesse læst den første af dem, men jeg synes at kunne konkludere at et GF4 Ti4200 er det bedste?!? er det helt ved siden af? Faktisk er der en der kommenterer TV-out også, der siger at der sidder en god udgang derpå...!?!

På forhånd tak
Steffen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-09-02 16:25

jumbovorre skrev: (messageID:
<news:llZj9.25444$Qk5.1113449@news010.worldonline.dk>)

> hmmm... Tak for artiklerne! Jeg har nu med interesse læst den første
> af dem, men jeg synes at kunne konkludere at et GF4 Ti4200 er det
> bedste?!? er det helt ved siden af? Faktisk er der en der kommenterer
> TV-out også, der siger at der sidder en god udgang derpå...!?!

GF4 Ti4200 _er_ nok det bedste hvis vi snakker ren 3D ydelse i spil, men
når spil ikke er dit primære formål, så vil jeg stadig mene du får bedre
billedkvalitet og TV-out med et Radeon9000pro (der jo trods alt følger
_ret_ godt med i 3D spil).

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net/

Godkendelse af svar
Fra : jumbovorre

Dato : 01-11-02 13:26

Tak for svaret polles.