/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Problemer med det varme vand
Fra : S_wolsgaard
Vist : 11168 gange
120 point
Dato : 14-05-05 10:50

Hej!
Jeg er ked af, at jeg ikke har flere point at give, men det vil betyde alverden, hvis én af jer kunne svare på dette spørgsmål! Mange tak på forhånd!
Jeg bor i førstesalen af en villa fra starten af 1900-tallet. Jeg er en fattig studerende, men jeg har desværre ingen udlejer at klage til om følgende problem. Hvad er der galt med mit vand??:

Jeg har igennem det sidste halve år (+) haft problemer med det varme vand, hvilket jeg aldrig har haft før. Det er både i badeværelset og i køkkenet, at den er gal. Problemerne er af følgende karakter:
Det tager MEGET lang tid før vandet (måske) bliver varmt.
Der er ofte slet intet tryk.
Hvis vandet endelig bliver varmt i 5 sekunder, er det så varmt, at man ikke kan bade i det, og det hjælper ikke at tænde for det kolde vand også.
Ofte skifter det midt i et bad, så jeg har skruet helt op for den varme hane og der intet tryk eller varme er, og så pludselig kommer trykket igen sammen med skoldende vand...ikke så fedt.

Da jeg betaler for det vand, der kommer ud af den varme hane, er det totalt spild, at der næsten kun kommer lunkent eller koldt vand ud. I køkkenet har jeg helt opgivet at få varmt vand og må koge vand til opvask mv.

Jeg har ikke råd til en vvs-mand, og håber virkelig en af jer vil forbarme sig over mig og fortælle mig, hvad der er galt med mit varme vand, selv om jeg ikke har mange point at give. Så kunne jeg måske finde ud af, hvad det ville koste og om ejerforeningen evt. skulle betale.

På forhånd tusind tak,
Signe.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-05-05 10:53

hvilken blandings batterri har du ???

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-05-05 10:55

Varmt vand hos de andre beboere....er det samme problem ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 11:01

Hvilket blandingsbatteri? Øh...det ved jeg faktisk ikke, jeg er håbløst uteknisk. Men der går to rør ud fra væggen som samles i et blandingsbatteri med en regulator i hver ende - én til varmt vand og én til koldt selvfølgelig. Og så går bruserslangen ud i midten. Det er samme system i køkkenet...var det svar? Eller skal jeg lede efter et mærke et sted?
Tusind tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 11:02

Og til jakjoe: Nej, andre beboere har så vidt jeg ved ikke samme problem.
Tusind tak til dig også !

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-05-05 11:12

1.salen, er det den øverste etage ?
Bor der andre på samme etage ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 11:17

Hej igen Jakjoe!
1. salen er øverste etage, ja. Og der bor kun mig - det er kun 2 værelser.
Kan det hjælpe dig?
Igen: jeg er så glad for, at du gider
Bedste hilsener,
Signe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-05-05 11:26

gider godt...men jeg har ikke forstand på varmtvandsforsyning

Men noget kunne tyde på at det ikke er dine blandingsbatterier...da de jo opfører sig helt ens, sådan som jeg læser det du skriver !!

Kan du spørge de andre beboere om de har mærket en ændring i varmtvandsforsyningen ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 11:31

Det ku' jeg godt...hvis de var hjemme og ellers til at tale med . Men jeg lover at spørge lige så snart, de kommer hjem - jeg skal nok skrive deres svar.
Og ja, det er begge blandingsbatterierne, omend det er værst i køkkeneet - der får jeg aldrig varmt vand.

Tak for hjælp og gode råd!

Signe.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-05 11:33

Du har ingen udlejer at klage til. Ejer du selv lejligheden?

Kontakt ejerforeningen og forklar dit problem.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-05-05 11:36

Når du kun åbner for det varme vand i køkkenet, så kommer der noget ud...bare ikke varmt vand ?

Ejerforeningen skal levere varmt vand !

Citat
Så kunne jeg måske finde ud af, hvad det ville koste og om ejerforeningen evt. skulle betale.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 11:38

Jeg ejer selv lejligheden, ja. Mine forældre kautinonerede lånet . Og "ejerforeningen" består sådan set bare af mig og forældrene til dem, der bor nedenunder. Jeg har lidt svært ved at kontakte dem, og jeg ville finde det nemmere, hvid jeg vidste hvad der var galt...men jeg må hellere ringe alligevel.
Tak for rådet !

Hilsen,
Signe.

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 11:41

Til Jakjoe:
Der kommer vand ud (ikke i store mængder), men det er på ingen måde varmt. Men det var da en spændende information! Ejerforeningen skal levere varmt vand - det er lige den slags info jeg skal bruge for at kontakte ejerforeningen!
Tak igen!!!
Knus,
Signe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-05-05 12:01

Og lidt læsning, som selvfølgelig stiller nye spørgsmål ??
Hvem skal nu betale ??

http://home25.inet.tele.dk/ejerforeningen/faq.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-05-05 12:10

Jamen alt det der er godt nok, men hvilken vand/varmeforsyning er der i huset?
Har I fjernvarme, eller egen vandvarmer o.s.v., for det har da betydning for hvordan problemet skal løses og hvad der kan være galt med systemet.

Og det kan være lige fra tilstoppede/tilkalkede rør eller vandvarmer, en defekt vandvarmer, eller at anlægget er underdimensioneret sådan at hvis de andre bruger vand, er der intet tryk eller varmt vand hos dig.

Så en VVS mand kommer I desværre nok ikke uden om, men hvordan reglerne så er om hvordan sådanne udgifter skal betales eller hvem der skal betale, må I bedst selv finde ud af ud fra de regler der foreligger for ejendommen.

mvh dova

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 12:10

Hej jakjoe!
Jeg har lige været inde på siden, og det var da vældig interessant! Mange tak! Jeg kontakter min "ejerforening", dvs. ejeren af stueetagen, på mandag - så skal jeg nok opdatere mit spørgsmål. Så har jeg vist nok også fået nogle flere point, som jeg kan give spørgsmålet.
Mange hilsner,
Signe.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-05 12:11

Hej

Jeg tror ikke det er noget med blandingsbatterierne at gøre.
Hvilken vandvarmer har du? Det kunne nemlig snarere tyde på at der er en kontraventil der er defekt. Du er nødt til at beskrive din varmtvandsbeholder og det sikkerhedsarmatur der sidder på den.

fijala

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 12:20

Hej fijala!
Har lige været i kælderen. Varmtvandsbeholderen (eller det jeg tror er varmtvandsbeholderen) havde følgende oplysninger at byde på:
Netek
Type: N56R
Serie: 9182

Sikkerhedsarmatur? Kan det være følgende:
Grundfoss
Type: UP 15-13B
No: P2 9539
Klasse F

Hvis det ikke gav nogen mening, må du hjertens gerne skrive, hvad jeg skal fortælle dig.

Tak !
Signe.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-05-05 12:21

Jeg gætter på at det er kontraventilen nede ved varmtvandsbeholderen som måske hænger i åben tilstand og lukker koldt vand direkte op til dig.

Du skal forestille dig et Q og ved den lille streg kommer det kolde vand ind til varmtvandssystemet.
Selve O'et er cirkulationen
Opvarmningen sker på den ene side af O'et (
Og bevæger sig op i huset og kommer tilbage på den anden side af O'et )
Og lige før den lille streg sidder en kontraventil og en cirkulationspumpe.

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 12:23

Hej dova!

Havde ikke lige set dit indlæg, undskyld! Vi har fjernvarme...så vi har måske slet ikke en varmtvandsbeholder? Aj, hvor er jeg pinligt uteknisk .
Men tusind tak for dine forslag. Jeg ringer til ejerforeningen og får en vvs-mand til at give et tilbud.

Tak!
Signe.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-05-05 12:28

Grundfoss
Type: UP 15-13B
Kører den cirkulationspumpe.

For enden af den cirkulationspumpe sidder en skrue på størrelse med en tokrone.
Hvis man skruer den ud kan det ses eller mærkes med en skruetrækker om den kører.

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 12:29

Hej emesen!
Det lyder alt sammen meget...fikst . Jeg skal vise dit indlæg til min far, og så kan det være, det giver mening for ham. Hvis det virker er det fantastisk!! Hvis jeg altså overhovedet har en varmtvandsbeholder - jf. tidligere indlæg . Kors hvor er jeg besværlig! Det er jeg altså ked af, alle sammen! Men mange, mange tak for al jeres hjælp og tid! Også til dig, emesen!
Signe.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-05-05 12:32

>>Kors hvor er jeg besværlig<<.............................nixen - du har et lille problem vi prøver at hjælpe dig med. Så du vender bare tilbage når du vil.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-05-05 12:33

Besværlige folk får ikke noget svar

Du er ikke besværlig, du skal bare hjælpes.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 12:39

Tak igen! Og jeg lover at vende tilbage, når jeg har prøvet alle jeres forslag! Det er dog utroligt, så hjælpsomme og venlige I er! Det er ganske livsbekræftende! Tak for det også!
Må I så have en rigtig dejlig lørdag og en god weekend! Jeg vender tilbage, når der er nyheder!

Et stort, taknemmeligt knus fra mig!

Kommentar
Fra : alma

Dato : 14-05-05 15:04

Jeg prøver også lige med et forslag.
jeg er helt over bevist om det er trykstyrerventilen der er defekt. Den skal rep. eller blot afkalkes. Jeg håber ikke du tager det ilde op når jeg vuderer at du nok ikke kan klare det selv. Kan du eller kan du få nogle til at hjælpe dig og er det blot en afkalkning der skal til kan det foregå på følgene måde: du lukker for vandet og fjernvarmeforsyningen til trykstyrerventilen, løsner de 4 omløberer til den og afmontere den, derefter putter du ventilen i en svag eddikesyreopløsning, den skal ligge der i 1-3 dage afhængigt af syreopløsningen og omfanget af tilkalkningen, du skal under hele processen bevæge regulringshåndtaget en gang imellem, hver 8. time fx.
Når nu du har gang i syren kan du lige så godt afsyre veksleren også, den skal så også bare ned i syrebadet. Genmonter ventil og veksler og jeg er overbevist om at det nok skal fungere.
Venlig hilsen
Alma

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-05-05 16:06

Din varmeveksler til det varme vand, er højst sandsynligt kalket til i rørene der går gennem det varme vand

i veksleren. Disse rør skal kalkes af, det er ikke noget du selv skal rode med,der skal en pumpe på til at cirkulere syren.

Men, det er lidt svært at ramme helt rigtigt på hvad der foregår, når man (jeg) ikke har set det. Som der har været

skrevet i nogen af de andre indlæg, er det en sag for ejerforeningen, men lad os høre hvad der sker i sagen.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-05 16:10

Der er vist ikke ret mange vvs folk her, men der er mange gode gætterier og det er i orden at folk gerne vil hjælpe.

Sikkerhedsarmatur er idag en sammenbygget enhed med ventilstophane - kontraventil - sikkerhedsventil samt aftaphane.

Ventilstophane er til afspærring
Kontraventil er til at det varme vand ikke skal presse sig over i det kolde vand (drikkevand) da dette er "forurenet" dvs ar der under opvarmning kan komme nogle bakterier i (nu ikke gå i panik)
Sikkerhedsventil er for at beskytte varmtsbeholderen mod for højt tryk, da vand der bliver opvarmet udvider sig og trykket vil stige.
Aftaphane er til hvis man skal reparere på beholderen..

fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-05 16:18

1: Varmtsbeholderen er det en gennemstrømningsmodel (en lille enhed hvor vandet opvarmes mens det strømmer igennem)
Løsning: ligesom Alma og Keld skriver skal afkalkes. Det kan man kun gøre selv med baggrundsviden

2: Er det en stor varmvandsbeholder med fx. 30 - 60 - 110 l vand: (vandet bliver opvarmet at enten el. eller central/fjernvarme inden i beholderen, der går simpelthen en spiral igennem beholderen.
Løsning: Det lyder som en tilkalkning ag rør et eller andet sted.

Konklusion: Du bliver nok nødt til at finde en med lidt kyndig viden evt. en kammerat el. lign.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-05-05 16:20

Undskyld Keldd, jeg så ikke du var med her, da jeg sagde at der ikke var mange vvs folk

fijala

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 14-05-05 16:24

Hej Fijala!

Det er en gennemstrømingsmodel. Så skal den simpelthen afkalkes ligesom de andre skriver (Tak gutter!!! ? Okay så må jeg se om jeg kan finde en odenseaner med lidt baggrundsviden til at hjælpe mig.

Tak igen! I er så søde !

Mange hilsener,
Signe.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-05-05 16:47

Fijala:
Det går nok, og eme er her også, men det er lidt svært det her, og Signe er jo sagesløs,

for hvor gammelt er systemet? Og hvilken type er det inden man kommer med skråsikre løsninger?

Husk nu Signe, det bør være en sag for ejendomskontoret.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 19-05-05 01:57

Har først set dit indlæg i dag, et sted siger du at de andre beboere ikke har problemer, det er meget vigtigt at det passer, for så kan fejlen jo ikke ligge i vandforsyningen nede fra kælderen, da man må formode I er fælles om forbruget, her kommer jeg i tanke om din bemærkning om at betale for vandet, er I fælles om vandmåleren, og hvor sidder den?
Der jeg vil hen, er at fejlen må være oppe hos dig. Hvis en aftapningshane kalker til, ser man at der kommer mindre og mindre vand ud af den, når den så bliver afkalket,er der fuldt drøn på den igen. Jeg vil råde dig til at få afkalket dine blandingsbatterier, det skal man alligevel en gang imellem, det bliver nødvendigt at lukke for hovedhanen, og evt. sammen med en eller flere der har og kan svinge en rørtang og skiftenøgle, at få skilt det ad og få det i en gang eddikesyre nogle timer, så tror og håber jeg dine problemer er løst
Held og lykke K.

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 19-05-05 10:00

Hej alle I venlige mennesker, som svarede på mit indlæg!

Jeg lovede jer jo en "update", så her er den! Der er sket følgende siden sidst:
Det viser sig, at mine underboer OGSÅ har problemer med det varme vand (de troede vist, at det var fordi jeg brugte det alt sammen, hvilket det jo nærmest IKKE er)! De var derfor helt med på at ringe efter en VVS-mand, som ejerforeningen ville betale for. Det har jeg så tænkt mig at gøre, men det er lidt af en "jungle derude", når man ikke kender nogle VVS-mænd, man ved, man kan stole på. Det er mit indtryk, at man både kan være meget meget heldig og meget uheldig med sådan én. Derfor stiller jeg nu mit sidste spørgsmål: Er der nogen, der kender en VVS-mand i Odense?

Tusind tak for jeres hjælp alle sammen! I er fantastisk søde !

Mange hilsener,
Signe.

P.S. Nu har jeg givet de point, jeg har fået siden sidst, så jeg kan give dem til én af jer, men I har jo alle sammen været så hjælpsomme! Skal jeg vente til VVS-manden har fikset problemet og så give pointene til den, der diagnosticerede problemet korrekt? Eller vil I stemme på én bestemt ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-05-05 16:04

Hej Signe

Jeg synes du selv skal vælge, da vi ellers bare kommer op at "slås" om de point.
Du kunne evt. lukke øjnene og så rulle med musen og se hvem der dukker op.

Fijala

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-05-05 16:29

Vær sød og vent med at lukke spørgsmålet, til du har skrevet om problemløsningen.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-05-05 19:30

Vi venter på en løsning, og point til den heldige

Det er altid spændende at følge sagerne til dørs.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 24-05-05 18:10

Vil bare lige sige, at jeg ikke har glemt jer! Der kommer en VVS-mand på fredag (ugudeligt tidligt på morgenen - hvem er oppe og i gang klokken 7.30?!!?) .
Jeg lover at meddele, hvad han finder frem til.

Ha' det skønt!

Signe.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-05 18:18

Bedre sent øhhhh tidligt end aldrig

Håber da at problemet bliver løst uden for mange omkostninger.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-05-05 00:35

Svar: Det er VVS-mænd!

Kommentar
Fra : S_wolsgaard

Dato : 30-05-05 19:31

Hej folkens!
Så er dommen faldet! Årsagen var: En meget tilkalket gennemstrømningsvandvarmer-ting og en pumpe, der var brændt sammen. Begge dele er nu fikset, og ejerforeningen betaler. Og jeg har varmt vand JUHU!!

Både Keldd og Filjala ramte plet, så det bliver svært at vælge en vinder. Jeg venter dog med at give pointene til om en uge - så kan alle interesserede (hvis der skulle være nogen) nå at se løsningen på problemet.

Tak for hjælpen alle sammen! I er super søde!

Mange VARME hilsener fra
Signe.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-05-05 19:40

Godt du fik det klaret, Signe, gi' pointene til Filjala,

jeg er ligeglad med point.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-05-05 19:45

Til lykke med det varme vand

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : alma

Dato : 30-05-05 21:37

Også et tillykke herfra, jeg har heller ikke brug for pointene, men min forfængelighed påbyder mig at gøre opmærksom på at jeg var en time og to minutter før ude end Kell med det rigtige svar. Jeg håber dette indslag bliver opfattet som det det er; spøg!
Hilsen Alma

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-05-05 22:22

Emesen var inde på at det kunne være pumpen, og det var det også.

Men nu kører anlægget, og som jeg skrev eet eller andet sted, kunne vi nok have stillet

diagnosen langt hurtigere, hvis vi ha ha, skrappe som vi er, selv havde været der.

Rolig alma, jeg er skam også forfængelig på nogen områder, det værste jeg har været ude for her for nylig var,

at jeg ikke kunne finde min slipsenål, den med diamanten i, men nu har jeg fundet den. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-05-05 17:52

Hej Signe

Det var da dejligt at du igen har fået varmt vand og du så ikke behøver at være "vinterbader" mere.
Med hensyn til point ved jeg heller ikke hvad du skal vælge, da der var mange gode og brugbare tips til afhjælpning på problemet, men da spørgsmålet jo skal lukkes synes jeg bare du skal vælge ud fra din egen overbevisning. Jeg behøver såmænd heller ikke point.

Helg og lykke fremover
Fijala