/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Bjørneklo
Fra : Carg
Vist : 5295 gange
100 point
Dato : 14-05-05 03:57

Jeg tænkte på, hvor farligt bjørneklo er for min hund og jeg. Vi går ture i naturen og kan efterhånden ikke undgå at komme i kambolage med planterne med mindre vi går de kedelige ture.
Hvad kan der ske ved at Vapsen og jeg tuller rundt i vildnisset? Og er det et problem allerede ved berøring eller skal man have saften eller frø eller lignende på sig?
På forhånd tak Carg

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-05-05 06:54

Du skal holde dig langt væk fra bjørneklo.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-05-05 07:01

Bjørneklo er kun farlig for mennesker og ikke hunde, mig bekendt. Men tilgengæld SKAL du også holde dig fra bjørneklo.

AMP

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-05-05 07:25

http://hovsa.e-pub.dk/index.php?ID=2&lang=da
ser ofte hunde der rumler rundt i kæmpebjørneklo her og der - så ingen fare for dem - men for mennesker er der absolut grund til at holde sig væk.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-05-05 07:28

Her er en liste, som du og hunden har glæde af

http://www.plantestedet.dk/giftigepla/her_er_en_side_om_giftige_plante.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-05-05 08:23

Dens dage er talte (10-12år) idet der er fundet en ny bekæmpelsesmetode, iøvrigt har enhver, der har den voksende på sin grund pligt til at udrydde den, da den ellers vil udrydde alle andre planter.
Jeg vil tro, at man på de steder, hvor det er et offentlig anlæg, og hvor der, som du, kommer hundeluftere, kan gøre den tekniske forvaltning i kommunen opmærksom på, at plante findes der og at de så har pligt til at rykke ud og rykke den op, sådan er det i hvertfald i nogen kommuner, men jeg ved ikke om det gælder alle.
Jeg har engang set en lille 3 årig pige der havde fået store væskeholdige vabler på hændene, meget store, på størrelse med vindruer.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-05-05 08:25

Her er artiklen om bjørneklo og det nye bekæmpelsesmiddel. (der skal scrolles et godt stykke ned )
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=574040/

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-05-05 08:55

Det er vædsken der er farlig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-05-05 09:32

her i kommunen går frivillige fra naturfredningsrådet ud og nedlægger bjørnekloen - manuelt - uden sprøjtemidler osv - det må da kaldes en indsats der vil noget

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 14-05-05 09:51

Med mindre du er overfølsom for planten, sker der kun noget, (vabler, udslet) hvis du plukker den i solskinsvejr. De berørte områder kan ikke tåle lys fra solen.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 14-05-05 10:45

Hej med jer
Det er ikke helt rigtig at hundene ikke kan få problemer med Bjørneklo, jeg har her taget et uddrag fra http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_naeldefeber.html, som fortæller at det kan forsage nældefeber. Hundene er måske ikke lige så sarte som menneskene.

Hvorfor får hunde nældefeber?

Der er mange årsager til, at hunden får nældefeber. I det tidlige efterår er det ofte hvepse- eller bistik, der er skyld i problemet, men hunden kan også få nældefeber ved at spise nedfalden frugt. Andre årsager kan være irriterende planter som brændenælder, tidsler og bjørneklo, eller diverse former for medicin, vacciner, foder og tilsætningsstoffer. Nældefeber kan desuden skyldes fysiske faktorer som ekstrem kulde/varme og solskoldethed. Endelig kan forskellige infektioner og stoffer med allergisk virkning, som inhaleres i lungerne, spille ind.

Mvh.
Kim

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 14-05-05 12:54

Vi bor i et område med rigtig mange bjørneklo. Jeg har tidligere choppet hovederne af med en medbragt saks uden at bekymre mig om farlighed. Men lige pludselig for 4 år siden, fik jeg efterfølgende rød plet på den ene hånd. Jeg gik straks hjem og vaskede hænderne grundigt, men alligevel udviklede pletten sig til en 5-krone stor tyk og sviende vable. Jeg forsøgte mig så med gummihandsker og lange ærmer, men den mindste sprække ind til huden på armene resulterede i røde prikker, der udviklede sig til vabler. Og det var uanset vejret. Og vablerne gav ar, der var år om at forsvinde. Så nu holder jeg nallerne væk.

Kommunen har et par gange organiseret frivillig-oprydning af planterne. Det er jeg meget skeptisk overfor. Dels kommer amatører ud og snitter i beplantningen og kan risikere, at gå hjem med meget ubehagelige vabler og sår. Og dels har jeg kun oplevet, at "oprydningen" gør problemerne større. For godtnok er planterne knap så voldsomme de steder, hvor de er blevet fældet. Men her et år eller to senere, ser det ud som om, at bjørnekloen bare har spredt sig endnu mere. Så nu er der planter overalt. Jeg vil tro, at man har kørt de fældede planter væk på vogne, som så har tabt frø rundt omkring.....

Der skal fagfolk til for at holde bjørnekloen nede. Om det kan gøres ved at indsprøjte nitrogen i hver enkelt af de mange tusinde planter, det er svært at se... Det er i hvert fald ikke et job for en enkelt mand...

Men derudover vil jeg sige, at jeg altid har min hund med mig, og selv om min tidligere hund var allergiker, så så han ikke ud til at tage skade af planterne. Min nuværende har heller ingen problemer, selv om hun suser ind gennem alting.

Men Carg, prøv på at undgå at få saften på dig og din hund. Så kan du ikke gøre mere. Ligefrem at undgå at komme i nærheden af planterne er nok lidt meget at gøre ud af det. Især da du ikke har haft problemer. Det er ikke alle, der får vabler. Og sørg endelig for ikke at være med til at sprede frøene yderligere.

Godkendelse af svar
Fra : Carg

Dato : 01-10-05 14:25

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-10-05 18:20

Tak for accepten af mit svar. -Håber, at du og din hund er kommet gennem sommeren uden gener fra bjørneklo.

Kommentar
Fra : Carg

Dato : 02-10-05 18:05

Ja vi klarede den heldigvis. Men vi måtte godt nok nogen gange kravle vældig atletisk rundt om dem.
Du må undskylde, at det varede så længe med accepten, men jeg havde helt glemt, at jeg ikke havde afsluttet denne tråd.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-10-05 18:11

Nåja, du skal såmænd ikke undskylde... Jeg havde da også glemt alt om denneher tråd.