/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Taghældning
Fra : bhermann
Vist : 7839 gange
50 point
Dato : 13-05-05 19:40

Jeg skal lave et haveskur med plasttag. Hvad er den mindste taghældning, hvis vandet skal kunne løbe af?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 13-05-05 19:56

Jeg bruger et fald på 2cm pr meter.
Der kom kondensdryp ned så jeg har isoleret med 100 mm og dampspærre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-05-05 19:58

Tænk også på at det skal kunne bære tung tøsne.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-05-05 20:12

Lav ikke faldet for lille, skjul hellere det skrå tag med sternbrædder/dækbrædder som sidder vater, det har jeg gjort så er det kun oppefra at man kan se faldet. 2 cm pr m. er fint. Sætter du brædder rundt om kan de også skjule din tagrende, det ser godt ud.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-05-05 00:30

Teil,nu falder der ret tit 1 meter sne i Danmark.

bhermann se evt. billeder på min hjemmeside af min carport 70m2 med "fladt" tag.
Stål plader med min fald, 15 cm over 7 meter, så det er ca, som Stig54 siger 2 cm pr, m.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-05-05 01:19

Hvis det er fordi du skal have en terasse ovenpå, så lav dit tag med et passende fald (min. 2 cm/m) og kompenser derpå med et plant og helt vandret tag. evt. ved at lade gulvet hvile på nogle kiler der har en tilsvarende stigning. Vil du have en terasse, skal den bærende konstruktion være mindst 50 X 100 mm, og max 4m lange. Husk afskærmning 1 m høj, for at undgå nedstyrtningsfare.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-05-05 07:11

Mon i ikke har overset ordet - haveskur -

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-05-05 08:33

Derfor kan man sagtens have en udsigtspost, eller hvad du nu vil kalde det. Nogle gange kan en ting få flere funktioner, og emesen har fra starten givet et korekt svar + et tips; hvilket du Teil også gjore.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 14-05-05 08:36

Jeg byggede udestue for 20 år siden, da tømrerfirmaet skulle montere de stolper som skulle bære remmen satte jeg håndværkeren igang med at afkorte yderstolperne 20 cm / mine tagplader er ca 360 cm, derfor har jeg ingen vand liggende på taget, og selv i den værste vestenvind lander vandet i min tagrende. og det er altid den bedste løsning hvis det er trapezplader at lave lægteløsning...

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 28-06-05 22:44

Tak for svaret emesen.