/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
problem med at inst.programmer
Fra : frederikshavn
Vist : 412 gange
50 point
Dato : 13-05-05 19:08

jeg er helt ny inde for linux,og nu har jeg så instal.Mandriva 2005 limited edition,men fatter det ikke helt,jeg har dl.nogle filer som jeg skal bruge,de er i et format det hedder rpm,når jeg åbner dem,begynder de godt nok at insta.men hvor f.....bliver de instal.henne,de ligger ikke i menu,og jeg bliver ikke spurgt hvor jeg vil instal.dem henne,jeg fatter det sgu' ik'

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 13-05-05 22:07

hvad er det for nogle filer?
og hvorfor bruger du ikke kontrolcenteret til at intallere filerne?
Hvor ønsker du at filerne skal installeres henne?

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 13-05-05 22:42

måske kan man rpm hjælpe dig?

Skriv man rpm i konsollen og læs ;)

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 13-05-05 22:47

det er sikkert et konsol program du har fået installeret og det skal køres fra en komandolinie det svare næsten til komandopromten i windows
Der er mange programmer i linux der ikke har grafisk vindue og det kunne man ønske sig når man er ny men på med vanten læs mere om linux på www.linuxbog.dk det kan godt give dig en bedre forståelse hvordan linux virker.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 14-05-05 10:09

det er bland. skype,emule,messenger

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 14-05-05 13:37

Hej frederikshavn

Hvis du går ind i Madriva ControlCenter under pakkeadministration, kan du tilføje filspejle som du kan downloade fra, det gør det meget nemmere at håndtere de programmer du vil installere.
du kan få en kyndig vejledning og spejlene her: http://easyurpmi.zarb.org/
Her er en Mandriva fan som har lavet et spejl med ekstra pakker: http://rpm.borgnet.us/10.2/
Skype skulle ellers selv lægge et ikon i menuen, hvis den ikke har gjort det kan du bruge KDE-Kontrolcenter til at tilføje ikonet. Alternativt kan du starte den fra: menuen --> Kør Kommando.

Med venlig hilsen
CiberAmigo

Kommentar
Fra : CiberAmigo

Dato : 14-05-05 13:40

Jeg glemte lige at Messenger fra windows MSN-messsenger og WindowsMessenger findes ikke til Linux, men du kan bruge enten Gaim eller Kopete til instant messanging. der findes flere men det er de to mest brugte under Linux.

emule kan du installere fra Mandriva ControlCenter.