/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
dividere???
Fra : Zip4dup2
Vist : 357 gange
100 point
Dato : 13-05-05 09:50

Nu er det ved at være et par dage siden jeg gik i folkeskolen, så jeg håber der er nogle
der lige kan hjælpe mig med at få opfrisket hvordan det nu er man dividere...
fx. hvormange gange går 12 op i 108...
jeg har nogenlunde fat i hvis det kun er et tal, som skal gå op i et støre, men når der kommer to cifre på, så er jeg bare lost...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-05-05 09:55

Resultatet er 9.

12 x 9 = 108

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-05-05 09:59

Hej Zip4dup2

Hvis du har styr på at dividere 2 hele tal med hinanden, så kan du hvis der er decimaleri et regne stykke bare lave det om til hele tal uden decimaler.

Eksempel:

256 : 23,6 Laver du om ved at flytte kommatet på den ene side og tilføje lige så mange nuller på den anden side , så regnestykket ser udsom følger

Hilsen Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-05-05 10:06

Hmmm jeg tror ved nærmere eftertanke, at du mener hvis både divisor og dividend indeholder mere end et ciffer.....

Jamen Zip4dup2
Det gør du på fuldstændig samme måde, som hvis der kun var et ciffer på den ene side eller på begge.

Din kontrol for, om du har gjort det rigtig,t er som ans skriver at gange divisor med kvotienten.

Eksempel
100 : 5 = 20

100 = dividend
5 = divisor
20 = kvotient

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-05-05 10:16

Øhhh glemte at skrive, at kontrollen ved at gange divisor med kvotient er, at så skal tallet blive det samme som dividenden.

Forsøger lige igen LOOOL

100 : 5 = 20

Divisor x kvotient = dividend hvilket svarer til
5 x 20 = 100

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-05-05 15:33

Jeg lærte det med to "gardiner:

12) 108 ( 9 Ingen hjælp at hente, man må bare kunne sin 12-tabel.

Men hvis man skal dividere op op i et større tal, så stiller man op på samme måde:

12) 109080 (9090
-----
------

Jeg ved ikke, hvordan det ser ud, når jeg trykker på "send", men måske er det nok til at du husker princippet?
Ellers må du bruge en lommeregner.....