/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Min computer gik i sort, kan den reddes?
Fra : martinussen
Vist : 1037 gange
450 point
Dato : 13-05-05 00:05

Hej

Jeg har for 14 dage siden købt en bærbar i Aldi, en Medion 90500 MD, nå, men forleden lånte min storesøster den, og da jeg kom ind på værelset igen efter et par timer, åbnede jeg skærmen, og der stod "forberede standby", den reagerede ikke rigtigt, så jeg slukkede den på knappen, og startede igen.. Så skrev den nåede med at windows ikke startede korrekte, og dette kan skyldes at der er fornyeligt er sket en ændring i computerens hardware eller software.. bl.a. bl.a.

Men så trykker jeg videre, både som normal start og fejlsikret tilstand.. men intet virker, den viser kun den skærm med loader Windows XP, efter ½ minut, genstarter den, og det hele fortsætter igen..

Nå, men så har jeg smækket min XP cd i, og prøvet og reapere XP, men den skriver der er fejl i systemmet, så det virker ikke. Så prøver jeg og installere XP, men det er der også fejl i. Jeg har en del vigtige dokumenter på maskinen, på drevet D:, og windows ligger på c; drevet. Der er self. ikk diskette drev i den.. :( Men jeg har mulighed for at ligge det på usb-key. Hvordan kan jeg få maskinen op og køre igen, uden at sende den på værksted??

Det er self. lovlig licens til Windows XP home edition.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-05-05 00:12

så har du jo restore cd´ere og kan bruge dem - og vælge ikke at gøre noget ved D drevet ikke ????

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 13-05-05 00:13

Endnu et eksempel på ægte kvalitet fra Aldi... Kan du starte op med genoprettelseskonsollen (DOS fra XP-CD'en)?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-05-05 00:15

Det lyder som om den ikke står til at redde Det lyder ellers som virus men når du ikke kan komme ind på nogen måde såee eller måske er der en vej venter spændt på andres forslag
Mvh sune

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 00:15

Hej

Ellers en dejlig PC - skulle jeg mene, så godt Aldi havde den til salg.

Har selv købt nogle stykker der efterhånden; men stationære - min datter har dog en transportabel Medion PC.

Med PCére fra Aldi / Medion følger der genoprettelses-CD/DVD med. Find disse frem og genetabler systemet ifølge vejledningen - genetableringen går kun ud over C: drevet der bliver overskrevet; men data på D. drevet bliver bevaret.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-05 00:31

Hmm.. Det virker som om det kun er en ganske alm. xp boot cd.. Alligevel der står recovery på den.. Og som skrevet før, så virker det ikke.!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-05 00:35

Stod der en væltet kaffekop ved siden af ,,,,, Hmmmm

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-05-05 00:36

Surt sjov. Er enig i det kan lyde som en virus. Det er jo din søster så nok ikke ansvarlig for.
Var der antivirus installeret? I så fald hvilken? Var der ikke antivirus installeret, så få fat i en inden du følger Bjarne H's anbefalinger. Installer uden netstikket i, og når installationen er på plads, installerer du antivirus. Først når den skal genstarte efter installationen af denne, kobler du netstikket i, og henter opdateringer til antivirusen.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 00:37

Har du ændret i Bios så den starter op fra CD / DVD?

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-05 00:37

#Refi, nej så uheldig var jeg heller ikke.. Gid det havde været så vel, så kunne min søster give mig en ny, men det går jo ikke helt når der ligefrem står der er fejl i XP.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-05-05 00:41

Hm..........du har prøvet at lægge installations-cd'en i og genstarte computeren?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 00:42

Lyder helt fint med at huske at tage netstikket ud; men hvis der bootes fra CD / DVD (PC skal have været slukket helt) så kan man vente med Antivirus-program og virus spreder sig ikke ved opstart fra CD / DVD og hvis det alligevel skulle være tilfældet, ja så er CD / DVDérne jo lukket / skrivebeskttet

Bjarne

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-05-05 00:45

Eh.......det var nu mere at han ikke har internetforbindelse under xp installationen. Den åbner jo for det på et tidspunkt. Godt ikke at have internetforbindelse før der er lagt antivirus på.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-05 00:46

Nå ok
Men det jeg mente var nu også bare at der måske kunne være røget noget ned i tastaturet der blokerer en tast og derved får den til at gå istå.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 00:52

> martinussen

Jeg prøver lige igen!

1. Sluk helt for PC'en og tag netstikket ud og ledning til modem ud.

2. Sæt PCén til at boote fra CD / DVD via BIOS ( hold del - taste nede under opstart) og gem derefter ændringer i Bios.

3. Indsæt den CD/DVD der står Recovery på og start PCén. (Recovery sletter alt på C: drevet - også hvis virus)

4. Genetabler systemet i.h.t. til instrukser på skærmen og iføælge vejledningen.

Bjarne

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-05 00:52

JA, der er installeret NORMAN antivirus og firewall med licens og det hele, og den bliver up-datere hver gang der er forbindelse. Og har bredbånd.

BjarneH - ja, jeg har sat den til at boote fra cd.

Tukols - ja, det har jeg prøvet.. MEn som sagt før, så virker det ikke.. Når jeg vil reapere eller geninstallere XP skriver den, at den ikke kunne finde en fil.. eller sådan noget..

Internet kablet er sat i den anden bærbar som jeg skriver på lige nu..

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-05 00:56

Bjarne_H - Det er jo det, jeg har prøvet flere gange, men den starter jo windows installation, og det er der, der kommer flere fejl ved både at vælge reapere og ved at indstallere ny.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 00:56

PCén må ikke være forbundet til andre PCére eller modem - først efter genetableringen!

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-05-05 00:58

Hm..........er der diskette-drev på computeren? Der sidder ikke en diskette i?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 00:58

Hmm - får du fejl med Recovery CDén isat?

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-05 00:58

Den er ikke tilkoblet noget som helst udover self. strømstikket.. selv den trådløs net forbindelse er blevet deaktiveret..

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-05 00:59

# tukols - ingen diskette drev i bærbaren, så ingen diskette i.. ;)

bjarne_h - ja, jeg får fejl når den cd er isat..

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 01:04

Øv - OK - underligt - hvis der er mere end et CD / DVD drev så prøv at flytte til andet.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-05-05 01:04

I om med der er en god antivirus og den er opdateret, så burde det ikke være virus. Det lyder lidt mystisk det her. Har du snakket med din søster? Hvad det sidste var hun lavede på computeren?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-05 01:07

der er kun ét dvd drev.

JEg har haft programmet norman antivirus i 1½ år, og det har fungeret fint. Det er meget mystisk, og så derfor jeg bliver nød til at få hjælp, ellers plejer jeg at kunne klare mig slev.. Det sidste min søster gjorde var at tjekke mail, og da lukke skærmen ned. Hun surfede kun kort tid og tjekkede mail.

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-05 01:08

nå, sengen kalder, skal op om små 5 timer.. Sov godt.

Håber I får flere gode løsninger! Men ellers på forhånd tak.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-05-05 01:11

Det med mail og nedbrud lyder ikke godt. Dog så er jeg enig i at Norman er et godt antivir. Man ved dog aldrig hvad der er kommet af nyt. Men derfor skulle den ikke komme med fejlmelding når du prøver at boote fra CD-rom.
Det ville hjælpe hvis du kunne aflæse den fil den siger den mangler.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 01:12

Hmm - som skrevet tdligere så har jeg jo nogle Aldi / Medion PCére - sidste købt ult. 2004 - er lige ved at prøve min Recovery CD og vender tilbage derefter.

Noget kunne tyde på en fejl pa Recovery CDén eller cd / DVD drevet.

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-05 01:14

Den skriver forresten fejlmelding - unmountable_boot_volume og så noget ala 0000000ex0 eller noget i den stil..

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 01:23

Hmm - OK - og nu har jeg lige prøvet min Recovery CD på en Pentium III.

Først kunne jeg ikke få lov til at starte fra CDén (Startede Windows op fra harddisken) - derfor gik der lidt længere tid.

Men så gik jeg ind i Bios igen og ændrede så den kun kunne starte fra mit DVD-drev hvor jeg satte Recovery CDén i (den nyeste fra min Pentium 4 fra ultimo 2004).

Og nu får jeg en rep-konfugurations-side hvor jeg har mulighed for at gendanne til oprindelig med at slette hele C:
så OK hos mig.

Så prøv at gå ind i Bios og sæt den kun til at få lov til at boote fra CD / DVD drevet (og husk at trykke på en vilkårlig tast for at få lov til at boote fra CD / DVD drevet) - så krydser jeg fingre m.m. imens.

Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-05-05 01:34

Det kunne være en af NT opstartsfilerne der mangler. Problemet er, at det skal løses ved hjælp af genoprettelseskonsollen og det er de færreste der installerer den.
Jeg har aldrig prøvet, men hvis man kan få en fejlmelding frem under boot med HD der giver et fingerpeg om problemet kunne man muligvis kopiere ind med en Live CD (Knoppix/Dappix) med Linux der kan læse på NTFS drev.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 01:50

> martinussen

Hvis du får den til at starte i morgen - og hvis du har genoprettet systemet med Recovery CDén at gå ind på D: drevet og kør evt. ny Recovery derfra (der ligger måske de sidste nye rettelser til systemet).

Har du for øvrigt prøvet at starte i fejlsikret tilstand (Tryk F8 tasten ned) - og bagefter køre systemgendannelse?

Nå men også godnat herfra spændende at høre mere senere i dag!

Bjarne

P.S. - > BjarneD - lyder som en spændende mulighed

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-05-05 01:54

Jeg lavede en "google søgning" på fejlmeddelelsen.
her er en af dem der kom op
http://www.techtips4u.com/kb/sw/SW00014.htm

Nu ved jeg ikke om du har prøvet at gå direkte til reparation eller om du har valgt det i anden omgang.

Også god nat her i fra. Følger også med her.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : martinussen

Dato : 13-05-05 08:12

#bjarne_h - JEg kan fint få den til at boot fra cd. Og ja har prøvet at køre fejlsikkert tilstand.

#tukols - lyder fornuftigt med det link, fejlen passer fint på det jeg oplever, havde ellers haft kigget lidt på google.dk, så det vil jeg hjem og prøve senere..

Jeg er meget glad for I gider at hjælpe mig..

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 13-05-05 08:24

Du kan jo tage og lave en ntfs bootdisk, med scandisk på, så du fixer disken uden om windows (starter som en dos).. Dem ligger der flere af på nettet :D

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 13-05-05 08:26

Hej Martinussen

For mig det som om drevet C:\ er stået af - det passer nemlig med de fejl du får, og så vil XP ikke kunne installeres, fordi den underliggende hardware har nogle fejl.

Kast disken over i en stationær maskine - uden at flytte jumpere etc. - og køre PCI file recovery. Der kan du med 99% sandsynlighed få fat i alle dine data på c:\ drevet som du skal bruge, og så derefter flytte alt fra D:\ drevet over på en back-up, fordi Aldi formatterer altid 1 disk i 2 partitioner, og hele disken skal skiftes i dette tilfælde.

Har du ikke konverteren fra 2,5" diske til alm.3,5" harddiske, så har BN elektronik sådan en svend til ca. 50 kr. inkl. IDE kabel.

Lars

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 08:52

Go´ morgen Martinussen m.fl.!

Hvis du kan boote fra CD - så er det underligt, at du ikke kan få fat i Recovery-programmet på CDén men skyldes nok så en hardwarefejl på harddisken - som jeg også tidligere var inde på, tyder det mere og mere på en fejlbehæftet (hardwarefejl) harddisk og en udskiftning er med stor sansynlighed nødvendig.

Sidste 2 forslag fra Misteryman og larsfrohn lyder som brugbare løsninger - for at redde dine data på D: drevet - lyder spændende og er værd at prøve før du bliver nødt til at sende hele PCén til reperation.

God fornøjelse og held og lykke med det!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 13-05-05 13:29

Jeg håber da godt nok at du kan fixe det selv, jeg så for et par dage siden i kontant, hvor svært det var at få aldi til at tage ansvaret for det :/

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-05-05 13:44

Hmm - ja det håber jeg også.

Jeg har selv haft brug for support vedr. ombytning af Seagate harddisk fra en PC købt hos Aldi - det gik smertefrit - men der findes jo altid både gode og dårlige oplevelser.

Bjarne

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 450 point
Dato : 13-05-05 14:08

Forskellen på de PC'ere som køberne brokkede sig ovber og så denne er at det kun er harddisken som muligvis er stået af. De andre havde problemer med selve PCere eller skærmen.

Når CompuCare får reservedele får de ca. 3-5% af det solgte antal PC'ere fra Medion (alle Kinesiske producenter plejer at give 3-5% extra med ved lev, mod at de ikke har returpligt), men hvis der kommer mere end 3-5% reklamationer, skal Motherboard/skærm etc. produceres igen i Kina, og få en kineser til at producere 5 stk. af en given vare - det kan han ikke, men producere 500.000 så har du dem 3 dage efter.

Men lige præcis bærbare er et specielt område, fordi der kun er 5 fabrikker i hele verdenen som laver dem, uanset om der står IBM/Compaq/HP/DELL/Acer eller andet på maskinen.

Det er derfor der er så svingende forskel på servicen på Medion maskiner - det afhænger simpelt hen af hvilken del som går, hvilken producent de har maskinen fra i denne kampagne, og om du er kunde før eller efter de 3-5% - for EDB går i stykker, uanset hvilken producent du taler om - tænk bare på Compaq for nogle år siden, og Fujitsu-Siemens sidste år.

Lars

Kommentar
Fra : ST_KuTaIsO

Dato : 14-05-05 09:13

En mulighed er:
Hvis du kender en, eller selv har en, ekstern harddisk eller stor USB key, så installer et windows system på den og sæt partition til at være bootable. Smæ den eksterne harddisk til din computer, husk at sætte dine harddiske op så dit gamle C-drev står som slave, så kan du boote op på det system der ligger på den eksterne harddisk ogderigennem formatere dit c-drev og kopiere filer fra D-drevet

Har selv løst et lignende problem på den måde =)

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-05-05 22:36

Jeg sidder lige efter at have læst alle to meter tekst og tænker Er der mon skidt på din cd ? hvis så tag noget opvaskemiddel og hlæd et par dråber på skiven og gnid let med dine fingre over hele skiven afskylles derefter med lunkent vand tørres fra midten og ud med en blød sugende klud til den er ren og skinnende som ny.Jeg har selv været ude for det en del gange og cden kan godt afspille alt der er rent så det er kun der der eks.er en fedtet finger at den ikke virker.
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : martinussen

Dato : 12-07-05 21:03

Tak for svaret larsfrohn.