/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Anløbet/oxyderet guld
Fra : olarsen
Vist : 6589 gange
100 point
Dato : 12-05-05 22:32

Vi havde i dag, på min arbejdsplads, en diskussion om hvorvidt guld kunne anløbe (oxydere). Personligt har jeg aldrig set eller hørt om at guld skulle kunne 'ruste', men jeg blev belært om at det kunne det godt. Jeg kunne måske se problemet, hvis vi talte om 1 krt. guld (hvis det fandtes) men guld og i vores diskussion guldbelægning på kontakter, har jeg aldrig set været anløbet.

Hvad siger de kloge i panelet??

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-05-05 22:41

Rent guld kan ikke oxydere! Det lærer man ihvertfald i fysiktimen. Guld kan kun opløses af en blandingssyre kaldet kongevand. Hvis jeg så husker rigtig er det en blanding af svovlsyre og salpetersyre.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-05-05 22:41

Aluminium reagerer lynhurtigt med luftens ilt til aluminiumoxid.

Guld kan også reagere med ilt - og så bliver det til guldoxid. Guldoxid blandes/blandedes f.eks. i glas for at få den dybrøde farve man kan se i især gamle glasmosaikker (i f.eks. kirker rundt omkring)

Guldoxid kan du se lidt mere om her:
http://www.webelements.com/webelements/compounds/text/Au/Au2O3-1303588.html

Så ja, guld anløber/oxiderer - omend laaaangsomt når det går ad naturens vej.......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-05-05 22:43

Belægninger - hvis de er slidt - Ja
Guld - Nej
Guld er da et ædelmetal.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-05-05 22:47

Det kan godt oxydere, men det tager lang tid før det kan ses på overfladen, da guld jo er meget modstandsdygtig overfor næsten alt, dog ikke Kongevand som jo er en blanding af saltsyre og saltpertersyre, men hvem renser også lige sine smykker i det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-05-05 22:52

hæ ja - "Kære Leth - jeg har sådan nogle frygteligt snavsede smykker jeg har prøvet at rengøre i linolie - hvad skal jeg bruge i stedet? "

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-05-05 22:54

Sølv er da også et ædelmetal! Det oxiderer da ret let. Jeg går ud fra at den sorte belægning er sølvoxid?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-05-05 23:13

Ædelmetaller er blot en fællesbetegnelse for de meget svært oxiderbare metaller guld, sølv og de seks platinmetaller: platin, iridium, titanium, palladium, ruthenium og osmium - men de kan ALLE oxideres.

mvh berpox

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-05-05 23:22

Nu er ruste, anløbe og oxidere jo tre forskellige ting, men man kan da købe bl.a. smykker af oxyderet guld, nøjagtig som med oxyderede sølvsmykker.

og om guld kan ruste (kræver at der er jern i), irre og den slags, det kan rent guld ikke (24 kt) men andet guld kan anløbe eller irre , alt efter hvilke metaller det er blandet med, f.eks kobber eller messing.

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-05-05 23:24

Sludder.......kom lige i tvivl - titanium er IKKE et ædelmetal men det er derimod rhodium.... men resten er godtnok

mvh berpox

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-05-05 00:46

>valde: Det sorte på sølv er sølvsulfid, som kommer, hvis der er svovlbrinte i nabolaget (kogte æg, prutter, rådnende tang, industriprocesser).
Kemikerne kalder en lang række processer for "oxidation", også selv om det ikke er oxygen/ilt, der er synderen. For eksempel vil klor/chlor og chlorbrinte/klorbrinte angribe guld overfladisk og danne guldchlorid. Selv platin kan angribes af stadset, og det kalder kemikerne "oxidation". Købeguld/smykkeguld er på grund af det rene metals blødhed altid legeret med andre metaller, så der vil man formentlig med den rette kombination af legeringsmetal, varme og kemikalier kunne få en lang række forskellige "vejrbidte" udseender frem.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 13-05-05 00:53

Har i hørt om ham som fik tilnavnet Brasso?

Han var såmænd i Thailand for at få lavet en "guldtand". Guldtanden blev dog så forfærderlig sort efter et stykke tid. Han måtte i gang med "pudsemiddel" for at holde den pæn blank.
Der var nok ikke meget guld i den tand.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-05-05 00:54

Kongevand, som opløser guld - "metallernes konge" - er en blanding af saltsyre og salpetersyre, den sidste for at holde et overskud af oxidationspotentiale, Den deltager ellers ikke i processen. Der findes ikke guldnitrat (men derimod masser af sølvnitrat, idet salpetersyre bruges som "skillevand" (Scheidewasser)til at adskille guld fra eventuelt ilegeret sølv).

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 13-05-05 01:00

Du skriver om guld på kontakter. Det er normalt lagt på elektrolytisk (i sjældne tilfælde valset på) og er derfor ret hårdt. I upassende kemiske miljøer KAN det angribes, så i udstyr til de mere krasse kemiske miljøer bruger man rhodiumbelægning på kontakter, både relæ- og håndbetjente. Jeg har da selv været med til at specificere rhodiumbelgte omskifterkontakter, men det var fordi kemikerne i firmaet sagde, at det skulle det altså være! Udover kemibestandigheden er rhodium mere slidstærkt end guld.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 13-05-05 23:02

Tak for svaret pbp_et. Det var jo en god og fyldig forklaring, så nu er jeg straks blevet en lille smule klogere.

vh ole