/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vande nygræsplæne i aften
Fra : pepsi2005
Vist : 480 gange
50 point
Dato : 12-05-05 19:10

hej
Jeg skal vande nygræsplæne i aften, der stå at man minimum skal vande 20-30mm så jeg tænkte når min vander kan klare næsten 180m2 hvor længe skal man så vande i de 200m2?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-05-05 19:13

èn liter er én milliliter regn på én m2

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-05-05 19:14

så er det bare at aflæse måleren

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-05-05 19:15

milliliter skal være millimeter, undskyld

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-05 20:01

Tag en tom konservesdåse, marker indeni hvor meget 20 mm er og stil den lige uden for kanten af din nysåede og tænd for vanderen. Gå ud og check nogen gange i løbet af aftenen, og når du er kommet op til eller over den tydelige hvide streg, slukker du for plænevanderen.
Smukt og elegant
mvh
pbp

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-05-05 22:24

Og vand nu ikke din græsplæne for tit, så er rødderne længere om at blive lange . . .planter er nemlig også dovne!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-05-05 22:26

hov hov - den går ikke!

1mm "nedbør"/vanding er lig 1 liter (1.000mm³) vand pr. m²
så er
20mm "nedbør"/vanding er lig 20 liter (20.000mm³) vand pr. m² (1m² = 1.000.000mm²)

Lad os antage at dåsen er 120mm i diameter, dvs. pi·(120mm/2)² = 11309mm²

I dåsen skal der ramme (11.309mm²/1.000.000mm²)·20.000ml = 226mm³

Højden i dåsen skal da være 226mm³/11.309mm² = 0,02mm

- det er næppe nok til andet end en meget lille bunddækker......så jeg ville nu også stole mere på vandmåleren i målerbrønden - 200m² · 20liter/m² = 4m³

Fra http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/meteorologisk_leksikon/meteorologisk_leksikon-m.htm
Citat
Nedbørmængde
Den totale mængde nedbør, som når jord/havoverfladen et givet sted i en given periode. Den udtrykkes ved den "dybde" (normalt i millimeter), hvormed nedbøren (i flydende form) ville dække jordoverfladen, hvis den blev liggende uden at sive ned eller fordampe. Én millimeter nedbør svarer til én liter vand pr. kvadratmeter.

mvh berpox

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 12-05-05 23:23

Berpox, den må jeg lige have een gang mere : Hvis der falder 20 mm nedbør (forestil dig det som en isblok på een * een meter og 20 mm tyk), så indeholder den 20 liter ? Hvis jeg nu, under nedfrysningen af denne 20 liters klump, havde stillet en dåse ind på arealet, så skulle vandstanden (is-tykkelsen) kun være 0,02 mm i dåsen ??????
Jeg tror der er et eller andet jeg har misset i matematiktimerne - det er selvfølgelig også lang tid siden, meeen......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-05 00:30

Dåsens størrelse er da ganske urelevant i denne sammenhæng.
Vandstanden i dåsen skal da stadig være af samme højde som det mm tal man vil opnå.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-05-05 00:37

No comments!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-05-05 02:00

Æh - det er mig der var mega træt.....

DMI's definition: "Én millimeter nedbør svarer til én liter vand pr. kvadratmeter."
Er det samme som at skrive: 1mm nedbør er 1.000ml, er 1.000.000mm³, pr. kvadratmeter.....

Jeg tager nu de 1.000.000mm³ og fordeler over mine 1.000.000mm²
Dvs. 1.000.000mm³/1.000.000mm² = 1mm/1 = 1mm væskehøjde.....et vilkårligt sted....

Så 20mm væskehøjde kræver selvfølgelig stadig 20 liter pr. kvadratmeter.......

Sidder lige og flover mig over en faktor 1000 i fejl.......

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-05-05 02:01

direkte pinligt faktisk......så dåseløsningen ER den elegante

mvh berpox

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 13-05-05 08:49

hvorfor ikke bare vande den et par timer alt efter dit temperant og tegnebog
det der står er jo bare en vejledning
dem der skriver det kender jo ikke din jord

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 13-05-05 16:23

Æv - en praktiker..... De er altså ikke til nemme løsninger )

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-05-05 21:00

Hvis man vander efter temperament, kan der enten ske det, at det kun lige er de øverste 5 mm af jorden, som får vand, og så blir det til en skorpe, der hverken kan spire frøet eller lade være, ELLER der kan ske det, at man glemmer sprederen og får et chock ag næste vandregning - eller hvis man er på egen brønd, risikerer man midt om natten at vågne ved en grufuld kværnende lyd fra kælderen efterfulgt af stanken af afbrændt motor. Regning: An 1 stk. husvandværk. Gæt hvem, som har oplevet det! (Det var nu ikke mig, der absolut skulle vande plæne i en styg tørkeperiode).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-05-05 21:00

Hvis man vander efter temperament, kan der enten ske det, at det kun lige er de øverste 5 mm af jorden, som får vand, og så blir det til en skorpe, der hverken kan spire frøet eller lade være, ELLER der kan ske det, at man glemmer sprederen og får et chock ag næste vandregning - eller hvis man er på egen brønd, risikerer man midt om natten at vågne ved en grufuld kværnende lyd fra kælderen efterfulgt af stanken af afbrændt motor. Regning: An 1 stk. husvandværk. Gæt hvem, som har oplevet det! (Det var nu ikke mig, der absolut skulle vande plæne i en styg tørkeperiode).