/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Skifte Codepage i Windows 2000
Fra : SEBruhn
Vist : 754 gange
200 point
Dato : 06-07-01 14:02

Jeg har en UK standard installation af Windows 2000 - desværre med Codepage 437. Jeg ønsker at skifte til 850 for at få mine danske tegn (og bullets) rigtige.

Hvordan skifter man Codepage i Windows 2000 uden at reinstallere?
I hjælpen til Win2K står at man kan lave en config.sys fil til subsystemer. Jeg kan ikke få Windows til at læse config.sys filen, og desuden er det ikke til et subsystem, men globalt, at jeg skal bruge det.

Svaret på dette spørgsmål kan nok også hjælpe mT!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-07-01 13:11

On Fri, 06 Jul 2001 12:01:40 GMT, "SEBruhn" <SEBruhn.news@kandu.dk>
wrote:

>Svaret på dette spørgsmål kan nok også hjælpe mT!

Muligvis, men vær opmærksom på, at jeg har en win2000 _DK_, og altså
ikke som dig en UK.version.

Mit problem viser sig udelukkende i dosprogrammet, men jeg ved, at det
kører uden problermer i dos på win95 (DK)

mT

Kommentar
Fra : SEBruhn

Dato : 06-07-01 14:35

Control Panel > Keyboard er på plads
chcp virker kun i aktuel promt.

Jeg har stadig det problem, at når jeg fx bruger en dansk Navision Financials, så står der K&#8364;p (ikke præcist sådan, men et meget grimt ø, der i øvrigt bliver til et yen tegn når det er stort) Som du ser kan jeg sagtens skrive æø og å - men det er outputtet det er galt med. Desuden har jeg problemer med at installere en SQL server til Navision, hvor der kræves speciel collation - ikke bare på serveren.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-07-01 13:58

Skift tastatursprog!

Jeg sidder ikke lige ved min Win2K maskine lige nu så jeg kan ikke
husk hvad menu punktet hedder.

til mT så kan du formentlig tage egenskaber for dit dos vindues og
sætte hvilket tegnsæt der skal være i dette!!!

/ Dennis

On Fri, 06 Jul 2001 12:01:40 GMT, "SEBruhn" <SEBruhn.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg har en UK standard installation af Windows 2000 - desværre med
>Codepage 437. Jeg ønsker at skifte til 850 for at få mine danske tegn
>(og bullets) rigtige.
>
>Hvordan skifter man Codepage i Windows 2000 uden at reinstallere?
>I hjælpen til Win2K står at man kan lave en config.sys fil til
>subsystemer. Jeg kan ikke få Windows til at læse config.sys filen, og
>desuden er det ikke til et subsystem, men globalt, at jeg skal bruge
>det.
>
>Svaret på dette spørgsmål kan nok også hjælpe mT!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-07-01 16:29

Control panel
Regional settings
Fanebladene general og Input Locales
og eventuelt Advanced

"SEBruhn" <SEBruhn.news@kandu.dk> wrote in message
news:PLh17.4910$c63.479830@news000.worldonline.dk...
> Jeg har en UK standard installation af Windows 2000 - desværre med
> Codepage 437. Jeg ønsker at skifte til 850 for at få mine danske tegn
> (og bullets) rigtige.
>
> Hvordan skifter man Codepage i Windows 2000 uden at reinstallere?
> I hjælpen til Win2K står at man kan lave en config.sys fil til
> subsystemer. Jeg kan ikke få Windows til at læse config.sys filen, og
> desuden er det ikke til et subsystem, men globalt, at jeg skal bruge
> det.
>
> Svaret på dette spørgsmål kan nok også hjælpe mT!
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-07-01 16:40

Fri, 06 Jul 2001 14:10:57 +0200, skrev mT <mtl@dsr.kvl.dk>:

>Muligvis, men vær opmærksom på, at jeg har en win2000 _DK_, og altså
>ikke som dig en UK.version.

Skift font til "Lucida Console" (Properties for DOS box), det
plejer at virke.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark
Bruger din udgave af Outlook Express Sv: i svar?
Så ser en stor del af gruppens brugere ikke dit svar.
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 200 point
Dato : 06-07-01 16:40

Fri, 06 Jul 2001 12:01:40 GMT, skrev "SEBruhn"
<SEBruhn.news@kandu.dk>:

>Jeg har en UK standard installation af Windows 2000 - desværre med
>Codepage 437. Jeg ønsker at skifte til 850 for at få mine danske tegn
>(og bullets) rigtige.

Prøv at søge i registreringsdatabasen (regedit) efter strengen
OEMCP.
Der skulle være 3 stykker. Disse står sikkert til 437 - Prøv at
ændre dem til 850 alle tre - Det virker ihvertfald under NT.
Husk evt. at eksportere nøglen inden du ændrer den.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark
Bruger din udgave af Outlook Express Sv: i svar?
Så ser en stor del af gruppens brugere ikke dit svar.
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Godkendelse af svar
Fra : SEBruhn

Dato : 09-07-01 08:53

Hurra - det virker. Der var tre nøgler, men den sidste retter sig selv.

Tak for svaret Knud Gert Ellentoft.