/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Naboens hund gør..
Fra : annettemor
Vist : 2457 gange
200 point
Dato : 11-05-05 11:25

Hej

Vores naboes hund gør hele dagen, den kommer i hundegår kl 7-7.30 og ind igen ved 20 tiden. Og stort set hele dagen står den bare og gør. Hvad pokker skal vi gør?? vi har taget en snak med vores naboer, som vi ellers har et rigtig godt forhold til, flere gange - men det hjælper bare ikke. De siger at det ikke er så slemt, men da jeg går hjemme som dagplejer kan jeg jo høre den..

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 11-05-05 11:31

Det er faktisk ikke ret svært at opdrage sin hund til at lade være med at gø umotiveret - så naboen burde vise sin gode vilje ved at få et kursus i, hvordan man gør...
Iøvrigt lyder det som en form for dyrplagerri at hunden befinder sig i en hundegård stort et altid, gad vide hvorfor de har hund??
mvh bvh

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 11-05-05 11:36

Hej Annette.

En løsning, hvis naboen ikke vil gøre noget, er at klage til grundejerforeningen hvor i bor.
Eller prøv at optage hunden på kasettebånd en dag og bed så naboen om at høre hele båndet igennem et par gange...
Iøvrigt synes jeg også det er meget synd for hunden at den er så mange timer i en løbegård

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-05-05 11:40

Vides det hvilken hunderace det er og hvor stor er hundegården?
Det lyder som manglende aktivering, og er dette tilfældet burde dyremishandlingen anmeldes.

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 210 point
Dato : 11-05-05 11:43

Er der mon andre naboer som føler sig generet? Hvis du får en "rundsnak" og spørger lidt forsigtig, kunne det jo være at der var flere som kunne få en snak med naboen om problemet. At én henvender sig, kan jo nemt overses. Er der så andre der henvender sig, kunne det jo være det gik op for dem det var et problem.

Hvis problemet bliver ved, er der nok kun den trælse vej at politianmelde. Hunden må ikke genere naboer på den måde. Han vil så få påbud om at gøre noget ved problemet.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-05-05 11:52

Det er faktisk svært, at få en hund til at lade være med at gø når den står i en hundegård hvilket er lovligt hvis den ikke generer. Husk alternativet til en hundegård typisk vil være at den er lukket inde i et bryggers eller lignende hvilket nok vil blive resultatet hvis det bliver politianmeldt.
Hundeloven:
Citat
§ 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette besidderen pålæg om at holde hunden indelukket eller, hvis denne foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at lade den fjerne.

Justitsministeren kan, for så vidt det drejer sig om hunde, der af erhversmæssige opdrættere holdes indelukket i hundegård eller på anden måde, dispensere fra denne bestemmelse i tilfælde, hvor der ved en hundegårds anlæggelse og indretning er taget ethvert rimeligt hensyn til bebyggelsesforholdene.

Kommentar
Fra : SimbaTensi

Dato : 11-05-05 11:57

Det er vigtigt at du har et godt forhold til naboens hund, så den ikke gør hver gang du går ud og ind af din dør, så snak med naboen om du må gå ind til den og give den godbider, vores nabo hus stod tom et stykke tid og vores ældste hund mente, at han skulle passe på, hvis der kom nogle der inde, det var et problem da naboen flyttede ind, så jeg gjorde meget ud af, at den skulle lære naboen at kende, så nu siger han ingen ting.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-05 11:59

Det kan være svært at vænne en hund af med, når først den har fået den dårlige vane, og især når der tilsyneladende mangler motivation til at gøre noget ved problemet.

Men ellers vil jeg som de øvrige sige, at det ikke er et liv for en hund, og den kan jo sådan set ikke gøre for det, men gør bare opmærksom på, at "her står jeg altså parkeret og keder mig og er ked af at være alene"

Og hvordan ved naboen det ikke er så slemt, for den står der vel ikke også når de er hjemme.
Så tal med dem igen, og hvis det stadig ikke hjælper, så følg de andre råd du har fået

mvh dova

Kommentar
Fra : annettemor

Dato : 11-05-05 12:18

Hej

først vil jeg sige at jeg ikke ved hvilken hund det er, men det er en stor hund - men løbegården er temmelig stor, nok 12-14 kvm samt at hunden kan gå ind i deres redskabs rum. derefter vil jeg så sige at vi bor i et helt nybygget kvater og grundejer foreningen er ikke stiftet endnu (det bliver den d. 1/9) og så ligger deres hundegård sådan at den ligger ud til et grønt område, hvilket bagsiden af vores hus også gør. Grunden på den anden side af dem er ikke bebygget endnu, og det vil være dem der også kan blive generet af hunden.
Jeg tror helt sikkert at hunden gør pga manglende aktivering og kedsomhed. Vi vil tage endnu en snak med dem og så sige at hvis det ikke snart ændre sig vil vi kontakte politiet. Ved godt det er at true, men... ???

Tak for alle jeres gode råd..

Godkendelse af svar
Fra : annettemor

Dato : 11-05-05 12:18

Tak for svaret tukols.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 11-05-05 12:28

Hej annettemor.
Dette er en kompliseret sag, da I jo nok gerne vil bibeholde et godt forhold til naboen. Det med dyreplagerri og dyremishandling er nok svært at komme igennem med da det er tilladt at have hunde gående i løbegårde døgnet rundt, bare de kan komme i læ og ligge tørt.
Der kan værer flerer grunde til at en hund gør når den er ude i en løbegård, det kan værer at den er ked af at være blevet ladt allene fordi den aldrig har lært det, det kan værer fordi den skælder ud, når der er nogen der kommer for tæt på. Det er meget svært at bedømme når man ikke selv har oplevet det. Er det muligt for hunden at se ud af haven fra hundegården, er det væres når I er i haven, sådan kunne jeg stille mange spørgsmål.
En mulig løsning kunne evt. være at inviterer naboen ind i forbindelse med at hunden er allene hjemme så det af denne vej vil kunne lade sig gører at naboen selv kan hører det, og den vej igennem fandt en løsning.
En politianmeldelse vil højest resulterer i at hunden bliver lukket inde, som nok vil være en dårliger løsning, og så ræger det gode naboskab med sikkerhed

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 11-05-05 12:29

Citat
Husk alternativet til en hundegård typisk vil være at den er lukket inde i et bryggers eller lignende hvilket nok vil blive resultatet hvis det bliver politianmeldt.

Nei, det er ikke et hundeliv at være overladt til sig selv fra 7 og morgenen til 20 om aftenen. Uanset om det er i løbegård eller i bryggerset. Ingen tvivl om at denne hund mangler aktivering og selskab.

Dog, så skal det da ikke være naboernes problem......

Hvis intet "fornuftigt" hjælper, kan jeg ikke se man skal lade vær med at gå videre med sagen p.g.a ovenstående. Hunden fortæller vel også med sin gøen at den ikke har det godt? Den ville måske være mindre stræsset og urolig hvis den blev holdt inde.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 11-05-05 12:32

Det var så lidt

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 11-05-05 13:12

Når man har prøvet på den pæne måde, så er der kun MELD DEM tilbage

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-05-05 14:23

Nårh, den stakkels hund.....
Men jeg er enig i, at I må skrue bissen på og gøre naboen klart, at I ikke vil finde jer i det, -og at det ER slemt.

Det KAN være god ide, at invitere naboen ind til morgenkaffe i week-enden så de selv kan høre, hvor slemt det står til. Hvis ellers naboen ER interesseret i at høre... --For hvis de bare får travlt med at lufte ekstra og aktivere ekstra lørdag morgen før de kommer til kaffe, så er fidusen lige pludselig væk. Almindeligvis HAR man jo mere tid til sin hund i week-enden.

Men en sidste advarsel til naboerne er nok på sin plads. Direkte, -og UDEN formildende ordvalg og undskyldende smil!Og derefter anmeldelse, hvis de stadig ikke tager sig af det..

Selvfølgelig kan man sige, at det går ud over den stakkels hund, hvis den i stedet er nødt til at opholde sig indendørs når den er alene hjemme. Men samtidig er der jo den fordel for hunden, at dens mennesker er nødt til at komme hjem og lufte den i løbet af dagen. Eller de må finde en hundelufter. For ellers bliver bryggers eller stue overtisset og måske bidt i stykker.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 11-05-05 17:09

Til tukols og andre der tror at jeg er enig med det som sker.
Det kan jeg sige at jeg ikke er jeg mener at er man væk fra sin hund 12 til 13 timer om dagen er det måske mere et statassymbol end kærlighed til hunden der er grund til at den er der, det eneste jeg er opsat på er at det skal blive bedre for hunden.
En politianmeldelse er ingen sikkerhed for at hunden får det bedre. Jeg har kendskab til et tilfælde, hvor en SANKT BERNHARDSHUND står som lænkehund 24 timer i døgnet (hvilket er forbudt ifølge hundeloven) det har været politianmeldt flere gange i de 4 år det har stået på uden resultat ud over at ejeren hver gang har fået at vide, hvem der er anmelderen.
Ang. aktivering så er det ikke nok hvis det er fordi hunden er utryk ved at være alene og forladt.
Mvh.
Kim

Kommentar
Fra : hingelberg

Dato : 27-11-07 14:50

Hej Anettemor

Hvordan går det med hunde problemet? Vi har selv problemer med naboens to hunde som vi er ved at løse.

Der har været et mindre sammenstød i dag og nu er vi blevet enige om at min mand o g jeg skal over og "hilse på" begge hundene, for at lære dem lidt at kende. Jeg er hunderæd for dem, er slet ikke sikker på at jeg stoler på dem, det er svært at bo ved siden af dem.

Jeg håber at du/I er ved at få løst jeres problemer.

Vh

Hingelberg