/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Morsø 2140 - ISOKERN
Fra : jorael
Vist : 3680 gange
200 point
Dato : 10-05-05 22:34

Følgende har jeg hørt en del meninger om, og vil derfor gerne spørge nogle med viden og erfaring.
Vores Morsø 2140 har aftræk i en 40 år gammel muret skorsten i et fritidshus på ca. 60 kvm.
Der er 3 meter fra røghul og til skorstenens top. Morsø siger, der min. skal være 4 meter. Brændeovnen, som har været brugt der fire måneder, kører fint, dog skal alle spjæld være på fuld åbning for at få tilstrækkelig træk, varmen reguleres med mængden af brænde. Vil midler som en ISOKERN kerne i skorstenen og/eller fx en FAXE skorstenshætte kunne give bedre træk? Der har ikke været problemer med mærkbare "nedslag" eller lignende; dog dannes der let sod i brændkammeret og på glasset. En brændeovnsforhandler mente, at vi på de nævnte måder kunne få en virkning svarende til at forlænge skorstenen med en meter.
Indrømmet ovnens kapacitet er lige i overkanten; men vi bruger også sommerhuset om vinteren, og der er den fin, da huset har store ruder og er helt uden isolering. Desuden bruger vi undertiden lange stykker brænde, også derfor er vi glade for vores 2140. Se evt her: http://www.skorstensfejer.dk/andre_opgaver.htm

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-05-05 22:41

Jeg vil også sige at tre meter er lige i underkanten Og en Isokern vil helt klart hjælpe da et mindre hul vil give mere sug
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-05-05 22:48

Jeg ved ikke om du kender denne side der er måske nogety du kan bruge
http://www.hedestoker.dk/shop/category_id_43/isokern%20skorstene.htm

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 210 point
Dato : 10-05-05 22:53

Der er også lige dette kandu spørgsmål om ca det samme
http://www.kandu.dk/dk/spg/63971
Mvh Sune

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 11-05-05 14:35

Tak fordi I ikke foreslog at købe en anden o g mindre ovn. Hjemme i vort uisolerede byggeforeningshus har vi en glimrende "Andersen 4", som også er en god oven. Men havde vi ikke radiotorer, ville den være alt for lille. Når man kommer til et uisoleret sommerhus, hvor alt er minus 5 grader, skal der en kraftig ovn til at klare opgaven. I i disse dage brænder vores 2140 fint og rent med lidt pindebrænde, tændposer og to briketter. Dog skal som nævnt alle spæld stå på fuld åbning hele tiden, også risten i bunden.

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 17-07-05 18:22

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 02-01-06 17:44

Vi har nu haft ISOKERN i ca 6 mdr., Vores 2140 kører rigtig godt og den er fin til at opvarme et frossent sommerhus, det tager (i frostvejr) en times tid, så kan vi begynde at føle os indenfor i varmen.