/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Fade til transparent?
Fra : bjef
Vist : 699 gange
150 point
Dato : 06-07-01 11:46

Er der en måde at gøre sine billeder transparent løbende? F.eks. ligesom gradiant fill, hvor man vælger en farve, og så skal den fade over i en anden farve. Det samme ville jeg godt lave med transparent, hvor man på den venstre side af billedet havde 100% og den højre side havde sat transparent til 30%, så ville mit billede fade fra hel synlig til kun 30% synlig.

Håber dette kan lade sig gøre.

Bjef

Accepteret svar
Fra : bannebjerg

Modtaget 150 point
Dato : 06-07-01 13:41

Det kan sagtens lade sig gøre.
Start med at kopiere det billede du vil lave ud i to ekstra lag(lag paletten)
Nu er de to billeder lige over hinanden. Hvis billedet også er i baggrunden kan du nu slette den, eller klikke på øjet så du ikke kan se den.
Layer 1. laver du nu f.eks. 30 % transparent. Øverste højre hjørne i Layers paletten.
Skal du se resultatet må du klikke øjet udfor layer 2 væk. Så du kun ser layer 1.
Når det er sket klikker du på øjet ved layer 1, så du heller ikke kan se det lag. Nu skal du til gengæld kunne se layer 2.
Nu burde Layer 2 være det eneste synlige lag.
Gå i Image/billede menuen og vælg Canvas size/Lærredstørrelse
Nu skal du regne, mit billede er 500 X 250 pixels stort så jeg vælger en størrelse der er 1000 X 1000 stort(Det er mere end nok og jeg tror jeg har rigeligt RAM). Billedet placerer jeg til højre(sideværts) i midten(horisontalt).
Nu tager jeg markeringsværktøjet og laver min firkant.
Går i Path/sti menuen.
Klik på pilen i øverste højre hjørne og vælg:
Make Work Path/Lav arbejds sti(ell sådn noget) Tolerance 1,0
Når stien er lavet, klikker du igen på pilen og vælger:
Make selection/Valg
Mit billede var 500, jeg vil have ca 1/3 på 100 % 1/3 med overgang og resten skal ende med at være 30 %, derfor tager jeg en Feather på ca. 160.
Nu regner maskinen og når den er klar igen kan du trykke på Delete knappen, så kommer den flotte overgang. Var det den forkerte del af billedet der blev væk. trykker du Ctrl + Z, Ctrl + Shift + I for at invertere det valgte, nu kan du så trykke Delete igen.
Nu klikker du på Layer 1's øje for at gøre det synligt igen og vupti, det er på plads.

God fornøjelse..

Skulle du ønske screenshots for en mere detaljeret øvelse, så send en email til bannebjerg@yahoo.com. Så laver jeg en.

Kommentar
Fra : tryksen

Dato : 06-07-01 16:00

Hvorfor gøre det så svært, når det kan gøres meget lettere :)

Først skal det sikres at billedet ikke ligger på "background"-laget. Her kan der ikke bruges transparent. Derfor kopierer vi lige billedet over i et andet lag og fjerner det gamle.

Til at lave den transparente del af billedet - uanset om det er et forløb, prikker eller hvad man nu kan finde på bruges "Layer mask". Sådan en tilføjes i Layer - Add Layer Mask - Reveal All. Herefter har vi fået et ekstra lag ved siden af det lag der skal gøres transparent.
Når vi har dette lag markeret kan vi kun bruge gråtoner - 100% sort indikerer en given pixel ikke er transparent, mens hvid er fuldstændig gennemsigtig.
For at give transparensen det forløb du nævner bruger vi blot gradient-værktøjet sætter værdierne til 100% og 70%. Herefter tegner vi det forløb der ønskes på layermasken og billedet får den ønskede transparens.

Når du er færdig med at redigere transparentlaget (Layermasken) skal du huske "Apply Layer Mask", ellers bliver billedet ikke vist korrekt i eks. CorelDraw. Det er sikkert ikke nødvendigt, hvis du arbejder videre med det i et andet Adobe program.

Bo Hansen

Godkendelse af svar
Fra : bjef

Dato : 09-07-01 09:50

Tak til jer begge 2 for de fine svar.