/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP Låse explorer for nogle bruge~
Fra : blomsterfreaken
Vist : 929 gange
100 point
Dato : 23-09-02 08:36

Vi har dejligt allways-on internet i form af en slags bredbånd via antennekablet (LAN-forbindelse).

Men nu ønsker jeg at det skal være muligt for visse brugere (i familien) at bruge computeren uden at kunne gå på nettet.

Jeg har forsøgt mig med explorers "indholdskontrol", men den har huller, bl.a. kan man på vores yndlingsside "google", se meget indhold via "cashed".

Spørgsmålet er derfor:

Kan man spærre explorer med en generel adgangskode, eller gøre explorer utilgængelig for visse brugere.

På forhånd tak for hjælpen

Blomsterfreaken \¤/

Accepteret svar
Fra : lsf

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-02 10:40
Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-09-02 11:57

Hej Blomsterfreak,

har du evt. en firewall... f.eks. Norton Internet Security Family Edition?

hvis du har ka' du deri lave profiler til de enkelte konti, og gøre sådan at IE slet ikke for access til nettet...

men hva' hvis de så begynder at bruge Netscape i stedet for?

hva' er det helt konkret du vil... må de kontrollere Mail eller andre ting via nettet, eller er det absolut ingen forbindelse ud til Internettet?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-09-02 12:03

Hej igen,

jeg fik vist ikke læst dit spørgsmål helt ordenligt...

yup... hvis du har en firewall ka' du, bl.a. bruge den til at blokere for al adgang til nettet...

så ka' de trykke lige så meget de vil på Explorer, uden at ku' komme på nettet, men ellers mener er også at hvis du er logget på som administrator, ka' lave begrænsninger og regler i forbindelse med brugerne og rettigheder...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 23-09-02 13:14

De må gerne gå på nettet, jeg skal bare lige vide det, så kunne de jo bruge en konto, som jeg kan låse op for dem.

Til gengæld ville det være rart, hvis de kunne spille diverse computerspil (som de ofte gør i timevis) uden at jeg behøver kigge over skulderen!

Vi har firewall via internetudbyderen (Arrowhead) altså på hele LAN - vi har ikke privat IP-adresse. Desuden skulle der være fire-wall indbygget i windows XP, det påstår den i hvert fald, og den har vi slået til.

Jeg ville helst undgå flere programmer, det ville være dejligt, hvis man som administrator bare kunne bestemme at visse ting ikke virker for visse brugere, men det er vist ikke så let, som jeg troede i Windows XP, bliver vist noget med netværk, og det virker lidt uoverskueligt, da LAN-forbindelsen jo også er en slags netværk, og lidt overflødigt, da det jo kun er en computer, der er tilsluttet.

De vil nok ikke være så frække at downloade Netscape, i øvrigt kan begrænsede konti jo ikke installere programmer.

Håber det var info nok.

Kærlig hilsen

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 23-09-02 14:12

er det noget i den stil her du søger
http://www.webattack.com/get/iesecurity.shtml

Det er da nogle spændende programmer, jeg synes måske

http://www.webattack.com/get/iprotector.shtml

er endnu mere det, jeg søger. Den første linje i præsentationen, lyder næsten som mit spørgsmål.

Det er bare lidt ærgerligt at man skal købe små besynderlige ekstraprogrammer, når man nu troede Windows XP bare kunne sådan noget.

Hilsen og foreløbig tak fra

Blomsterfreaken \¤/

P.S. Selvfølgelig ved jeg godt, at intelligente børn kan omgå næsten enhver forhindring.
Men faktisk vil de meget gerne samarbejde. Det er bare næsten, som når man er på slankekur - det er lidt svært, hvis køleskabet er fyldt med chokolade.....

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-09-02 15:27

Hej
Lav en brugerkonto pr bruger og i den/disse konti hvor der ikke ønskes
adgang til netværket, skal du oprette en profil ( kontrolpanel-ydelse og
vedligehold-system-avanceret-brugerprofiler ) med netkortet disabled. Det
vil løse dit problem
mvh.
Frits
"blomsterfreaken" <blomsterfreaken.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:nuyj9.17731$Qk5.871413@news010.worldonline.dk...
> Vi har dejligt allways-on internet i form af en slags bredbånd via
> antennekablet (LAN-forbindelse).
>
> Men nu ønsker jeg at det skal være muligt for visse brugere (i familien)
> at bruge computeren uden at kunne gå på nettet.
>
> Jeg har forsøgt mig med explorers "indholdskontrol", men den har huller,
> bl.a. kan man på vores yndlingsside "google", se meget indhold via
> "cashed".
>
> Spørgsmålet er derfor:
>
> Kan man spærre explorer med en generel adgangskode, eller gøre explorer
> utilgængelig for visse brugere.
>
> På forhånd tak for hjælpen
>
> Blomsterfreaken \¤/
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 23-09-02 17:38

Hej Fritz

Nej, det kunne jeg altså heller ikke finde ud af. Jeg nåede til punktet brugerprofiler, men her kan jeg kun kopiere eller slette - vedrørende nye konti henvises der til menupunktet "brugerkonti" og der er ingen mulighed for at begrænse programmernes anvendelse, kun tilpasning af udseende, navn mv., og så kan man lave kontoen begrænset, men det betyder bare, at den pågældende ikke kan installere NYE programmer. Alle indstillinger til internet, ja selv indstillingerne i explorer berører alle brugere - måske er det fordi jeg ikke har "prof"-udgaven af XP.

Jeg har prøvet at læse lidt på Windows XPs "reklamesider" og helt ærligt ser det ikke ud som om, det jeg gerne vil, er muligt via Windows XP alene.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-09-02 18:55

Hej Blomsterfreak,

Frits Pedersen, er nyhedsbruger og før han ka' læse din besked ska' du trykke på "skriv til nyhedsbruger"... ved siden af "kommentar fra nyhedsbruger", idet nyhedsbrugerne ikke er en del Kandu... og at det kun er den første meddelse der automatisk bliver sendt ud til nyhedsgruppen (hvis man vælger det) i dette tilfælde er det så nyhedsgruppen "dk.edb.system.ms-windows"... alt andet herinde fra indlægget på Kandu bliver kun sendt ud til nyhedsgruppen, når man vælger "skriv til nyhedsbruger"... hvorimod indlæg fra nyhedsgruppen bliver flettet ind i indlægget her...
sådan her ser dit indlæg ud ude fra nyhedsgruppen... -->
http://www.kandu.dk/dk/news/215444/groupid/30701
bortset fra at de ikke har, meddelserne organiseret på samme måde...

ang. Internet Explorer, hvis de ikke ska' ku' bruge den, så gå ned i mappen "C:\Programmer\Internet Explorer" og højreklikke på filen "IEXPLORE.EXE", her ska' du så vælge "egenskaber"...
her trykker du på fanebladet "sikkerhed"... og markere den profil der ikke ska' ha' adgang til internetexplore, og sætter krydser i "afvis" felterne... (specielt i læsning og kørsel)...

det er bare så lidt bøvlet når de ska' ha' adgang til Internet explorer igen... idet du så først ska' logges på som administrator, og så flytte de respektive krydser over i "tillad" før de så ka' bruge den igen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-09-02 19:10

Hej Blomsterfreak,

jeg kukkelurede lige lidt over i gratissektionen på Webattack, idet de har de samme kategorier i freeware som de har i Shareware... i "PC Access Control"... -->
http://www.webattack.com/freeware/security/fwaccess.shtml
havde de umiddelbart 2 programmer der ka' det du ønksker...

"ExeLock Express"... -->
http://www.webattack.com/get/exelockx.shtml
med den ka' du f.eks. vælge at skrive "C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe" i feltet, og så trykke på protect...

og "Password Protection System Lite"... -->
http://www.webattack.com/get/ppslite.shtml
ser ud til at ha' det samme...

fordelen ved disse programmer er at de er mindre bøvlet, de er gratis, samt de understøtter det med password du ønsker... så vil de også lettere ku' få adgang når du tillader det, idet du så ikke først ska' logge dig på som administrator og pille i sikkerheds opsætning...
eneste ulempe... er at man ska' huske Passwordet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 23-09-02 19:54

Ja, det gik da fint, indtil fanebladet "sikkerhed", det eksisterer altså ikke i min udgave, der er kun disse 4 faneblade: Generelt, Version, Kompatibilitet og dokumentinfor, prøvede punktet "avanceret", men der var heller ikke noget, der kunne bruges.

Prøver lige at skrive til ham der Frits, ellers må jeg nok hellere begynde at kigge på de der programmer - eller måske bare opgive - øv.

Men stadig mange tak for hjælpen

Hilsen Blomsterfreaken \¤/

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 23-09-02 19:59

Hej Fritz

Nej, det kunne jeg altså heller ikke finde ud af. Jeg nåede til punktet brugerprofiler, men her kan jeg kun kopiere eller slette - vedrørende nye konti henvises der til menupunktet "brugerkonti" og dér er ingen mulighed for at begrænse programmernes anvendelse, kun tilpasning af udseende, navn mv., og så kan man lave kontoen begrænset, men det betyder bare, at den pågældende ikke kan installere NYE programmer. Alle indstillinger til internet, ja selv indstillingerne i explorer berører alle brugere - måske er det fordi jeg ikke har "prof"-udgaven af XP.

Jeg har prøvet at læse lidt på Windows XPs "reklamesider" og helt ærligt ser det ikke ud som om, det jeg gerne vil, er muligt via Windows XP alene.

"Frits Pedersen" skrev d. 23-09-02 15:27 dette indlæg :
> Hej
> Lav en brugerkonto pr bruger og i den/disse konti hvor der ikke ønskes
> adgang til netværket, skal du oprette en profil ( kontrolpanel-ydelse og
> vedligehold-system-avanceret-brugerprofiler ) med netkortet disabled. Det
> vil løse dit problem
> mvh.
> Frits
> "blomsterfreaken" <blomsterfreaken.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:nuyj9.17731$Qk5.871413@news010.worldonline.dk...
> > Vi har dejligt allways-on internet i form af en slags bredbånd via
> > antennekablet (LAN-forbindelse).
> >
> > Men nu ønsker jeg at det skal være muligt for visse brugere (i familien)
> > at bruge computeren uden at kunne gå på nettet.
> >
> > Jeg har forsøgt mig med explorers "indholdskontrol", men den har huller,
> > bl.a. kan man på vores yndlingsside "google", se meget indhold via
> > "cashed".
> >
> > Spørgsmålet er derfor:
> >
> > Kan man spærre explorer med en generel adgangskode, eller gøre explorer
> > utilgængelig for visse brugere.
> >
> > På forhånd tak for hjælpen
> >
> > Blomsterfreaken \¤/
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-09-02 20:33

Hej Blomsterfreak,

oki doki...

surt show... foresten er det en NTFS eller FAT32 partition du har installeret Win XP Home Edition på?

hvis det er en FAT32 partition ka' det være derfor... hvis det er en NTFS partition så er jeg ikke hel med på hvorfor dælen der ikke er noget sikkerhed der bliver vist...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 23-09-02 20:57

Øh, hvis jeg kunne svare på det spørgsmål, ville jeg jo nok ikke have stillet det første, eller hva? Windows XP var som eneste program installeret ved købet, så med mindre, du fortæller mig, hvordan jeg ser om det er på FAT32 partition (ja, jeg ved godt, det er noget med harddisken), så kan jeg ikke svare.

Er begyndt at overveje om det ikke er nemmere at hive netstikket ud, når de spiller :)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-09-02 00:19

Hej Blomsterfreak,

oki doki...

det er bare helt iorden, men det var ikke for at fornærme dig eller noget, jeg vil bare gerne hjælpe dig...

men du ka' downloade dette freeware program... som ka' fortælle dig om du har en FAT32 eller NTFS partition... "Drive Info v2.0.1"... -->
http://www.karenware.com/powertools/ptdinfo.asp
der er også et skærmbillede på siden... når du har installeret programmet ska' du så se efter hva' der står ved punktet "Filesystem", idet det fortæller dig hvilken slags partition din harddisk har...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : lsf

Dato : 24-09-02 02:14

den ultimative metode og okey hårde måde er at kopiere mappen C:\Programmer\internet explorer
over på en diskette ( som er ens backup . evt. pakket som en selvudpakket exe)
derefter sætter man en system disk hvor man har lavet en lille bat fil hvor mappen C:\Programmer\internet explorer
slettes automatisk

når man så skal bruge internet er man tvungen til at have den diskette og så udpakke mappen ud igen
har lige selv prøvet på min egen maskine og det virker , men det er jo en hård måde

fordi jeg siger dette er fordi hvis folk nu starter op i fejlsikret tilstand har vedkommende jo adgang til maskinen
og ellers kan man jo dette
http://www.winternals.com/products/repairandrecovery/locksmith.asp
http://is-it-true.org/nt/atips/atips262.shtml
http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/
http://www.mirider.com/ntaccess.html

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 24-09-02 11:45

Hold da helt op, sikken en hjælpsomhed, jeg bliver helt flov, for jeg er overhovedet ikke indstillet på at gøre så meget ud af det. Det bliver altså lidt at skyde gråspurve med kanoner.

Vi har foreløbig besluttet os for følgende løsning:

Vi tre brugere (mor+far, barn1 og barn2), alle med samme adgangskode, som kun jeg (og min mand) kender. Det vil sige, at de ikke kan bruge computeren uden at vi har "lukket op". Hvis vi ellers har husket at "logge af".

Hvis vi ikke er hjemme, kan de altså overhovedet ikke bruge "netcomputeren"

Når vi synes, vi vil sikre os, at de ikke går på nettet men gerne må bruge computeren til andet, piller vi netkablet ud af den lille "hub", som vi bruger som en slags "forlænger", og som er placeret i stuen.

Så kan vi se fjernsyn, i tryg forvisning om at der kun bliver spillet "championship manager" , eller lavet lektier og ikke kigget på ... I ved nok.

Og hvis de skal på nettet, så lukker vi op og holder bare lidt øje med, hvad de laver.

Nu ved jeg bare ikke, hvilket svar jeg skal give de hundrede point, for jeg er ikke rigtig indstillet på at lægge programmer ind, eller lave nogle andre efter min mening drastiske tiltag, så det er lidt svært at vurdere.

Jeg hælder nok til at den rigtige løsning ville være et program, som

http://www.webattack.com/get/iprotector.shtml

Da det virker proffi, enkelt og man kan jo prøve det i 30 dage. Især fordi det tilsyneladende er designet specielt med henblik på at begrænse internetadgang via en allways-on forbindelse.

Men jeg har jo ikke prøvet det, så det er svært at anbefale.

Men man kan selvfølgelig sige, at det er oplysningerne, om hvor besværligt, det i virkeligheden er, der har ført til en slags beslutning!

Tak, tak siger Blomsterfreaken \¤/

Kommentar
Fra : lsf

Dato : 24-09-02 13:53

så synes jeg i skal lade dette spørgsmål stå åben og så gem de 100 point til noget andet
det vi fleste gør er bare at hjælpe folk der har problemmer
se evt mit eget spørgsmål : http://www.kandu.dk/dk/spg/6662
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
okey det er svært spørsmål så derfor alle point og de bliver forhøjet hvergang der er muligheder for det og den der kommer med det rigtige svar får så alle mine point

okey nu er det bare det kender jeg måske selv svaret ? ( **)

derfor den første sætning i spørgsmålet

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 28-09-02 18:53

Har nu prøvet Iprotector i nogle dage.

+ Det er ret let at installere og bruge.

+ Hvis man slår "disable internet ved start" til een gang for alle, behøver man bare at huske at logge af sin bruger, så er adgangen til internettet væk for alle uden koden.

+ Det virker på al netadgang, både internet og e-mail, men kun på adgangen - som en tænd/sluk kontakt - programmet influerer ikke på explorer, når den kører.

+ Det tager i alt 6 tastetryk + éns kode at åbne for nettet, når man lader programmet ligge i systray.

- Det tager lige 15-20 sekunder for netadgangen at komme "op at stå" efter man har slået til (den tid det tager at få forbindelse, sikkert)

- Som computeradministrator (betegnelse for bruger med alle rettigheder i Windows XP) kan man godt skaffe sig adgang, ikke ved at slette programmet - det kan man nemlig ikke uden koden, men -----. Alle med et godt kendskab til Windows kan højst sandsynligt finde ud af dette - jeg kunne i hvert fald.

- Som begrænset bruger opfører programmet sig lidt mærkeligt (viser at man er på, men det er man bare ikke), her er det dog i praksis helt umuligt at komme på nettet, uanset om man kender adgangskoden eller ej, så brugeren kan altså ikke f.eks. modtage post på sin egen brugerkonto.

- Det koster 20 $.

- Hvis du glemmer dit password eller programmet gør knudeR, har du problemer - du kan ikke komme på nettet. Sørg for at skrive vejledningen på hjemmesiden, om hvad du SÅ gør ud, INDEN du downloader. Der er også vejledning i hvordan man afinstallerer.

Muligheder: 1) Den/de brugere, du vil begrænse, er meget lidt inde i,hvordan windows virker og/eller er meget samarbejdsvillig. Så kan du bare lade ham/hende være computeradministrator. Kør Iprotector automatisk ved start.

2) Du laver en begrænset bruger i windows XP, uden adgangskode, alle andre brugere inklusive børnenes, har kun du selv adgangskode til. Kør Iprotector automatisk ved start. Så kan kun den begrænsede bruger helt uden internet benyttes uden dit vidende.

3) Du sparer pengene og bruger den tidligere skitserede "manuelle" metode: Totalt opsyn/kode på alle brugere og hvis pc'en skal benyttes uden opsyn - stikket ud - og hold øje med stikket = umuligt at bruge pc'en, når du ikke er hjemme.

Obs: Iproctector virker forskelligt alt efter hvilken type "allways-on" forbindelse, man har, læs nærmere om dette på hjemmesiden, jeg har testet med en "TCP/IP configuration including default gateway provided by DHCP server".

Check: http://btlarkin.com:120/shareware/ifaq.htm#3

Godkendelse af svar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 28-09-02 19:01

Dit svar var jo kun et spor, men det førte dog til en løsning, håber andre, der er interesserede i svaret, læser hele "smøren".