/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Lejepris for kælderværelse
Fra : cigi
Vist : 2416 gange
200 point
Dato : 09-05-05 21:49

Jeg har haft udlejet et kælderværelse i min ejendom hvor der er 2 værelser som er fælles om køkken, toilet gang m.m. Herudover har begge lejemål eget bad. Jeg har udlejet et 24 m2 værelse til 2000 kr. pr. måned. En tidligere lejer har nu gået til LLO som mener at lejen har været for høj. Det kan jeg ikke forstå, idet det helt klart ligger på niveau med resten af markedet.

Problemet er at LLo ikke tager højde for det areal der ligger udenfor værelset på 24 kvm og beregner sig dermed en kunstig høj kvm husleje. Kan det være rigtigt - skal der ikke tages højde for disse ekstra kvm og så fx korrigere for at der er 2 beboere om toilet og køkken? I kontrakten er disse arealer nævnt under brugsret til - altså ikke i selve arealet på 24 m2.

Hvad skal jeg gøre - er der i øvrigt nogen der kender til et sted hvor alm. små udljere kan få hjælp ala LLO for lejere?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-05 22:00

Hejsa
Måske du kan bruge dette link til noget, se nederst på siden (menu) http://home0.inet.tele.dk/danske/organisation.htm
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-05 08:46

Det første link besvarer vist dit spørgsmål:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-408.html

http://www.familieadvokaten.dk/b700.html
http://www.russiskhus.dk/da_info/infokategorier/bolig_da.htm

Altså huslejen skal skønnes efter det "lejedes værdi" - dvs. skal lejen svare til, hvad det lejede er værd - sammenholdt med andre lejemål. D.v.s. at LLO kan gøre hvad de vil, du har skønnet og indgået en aftale med lejer om prisen, og jeg tror du vil vinde i et evnt. søgsmål, da du også har givet lejer rådighed over mere end lige værelset.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-05-05 11:13

http://www.llo.dk/

Nu ved jeg ikke hvor i landet du befinder dig, og der er stor forskel på priserne efter det.

I hovedstadsområdet hvor det er dyrest, mener men i LLO, at lejen ligger mellem 400 og 800 pr. kvadratmeter om året.
Og at hvis man betaler mere end 800/kvm er lejen for høj. (Ved ikke om priserne er udregnet efter om forbrug er inkluderet)
Et regnestykke: 24 kvm x 400 = 9600/år = 800,-/måned.
Og videre : 24 kvm x 800 =19200/år =1600,/måned.

En anden ting, eget bad skal regnes med i det antal kvadratmeter lejemålet udgør.

(Lidt til sammenligning: Jeg udlejer et hus på 72 kvm m. kælder+førstesal for 3500/md, det er "dagsprisen" i en mindre landsby i midtjylland)

mvh dova

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 10-05-05 11:56

Cigi, hvor i landet er dette ? Hvis det er en mindre by, så er det måske rimelig højt, men er det fx i Århus eller Kbh, vil jeg sige, at det er rimelig billigt sluppet. Jeg har 21 m2 til 1700 inkl vand, el og varme pr mdr...

Kommentar
Fra : cigi

Dato : 10-05-05 22:46

Værelset ligger i Silkeborg - men jeg synes ikke jeg er blevet helt klog på hvordan de "EKSTRA" kvm i fællesarealet håndteres i forhold til en opgørelse af huslejens størelse. Hvis jeg tager udgangspunkt i lejers eget areal og tager fællesarealet og dividere med 2 lejere får jeg 35 kvm som der betales 2000 for.

Kommentar
Fra : clm1978

Dato : 11-05-05 08:26

Cigi: Det du skal gøre er, at lade Huslejenævnet i din kommune komme ud og besigtige lejemålet. De vil da fastsætte et passende lejeniveau.
Lejeniveauet fastsættes som det lejedes værdi, hvilket ikke nødvendigvis er det samme som markedsprisen. Umiddelbart vil jeg give LLO ret i, at der er tale om en høj leje, hvis der isoleret ses på de 24 kvm. Og jeg vil mene, at der skal være væsentlige faciliteter uden for værelset for at det kan berettige den høje kvm-pris(1000). Det er selvfølgelig også særdeles afgørende hvilken stand værelset er i - jo bedre stand jo bedre pris.

Men har LLO rejst en sag om lejens størrelse, da vil jeg mene, at du blot skal svare dem, at du er af den overbevisning, at lejen ikke er væsentlig højere end det lejedes værdi. Det er herefter deres opgave at indbringe sagen for Huslejenævnet. Denne indbringelse koster kr. 116,00 og betales af den, der indbringer sagen.
Som sådan vil jeg ikke mene, at du har behov for en masse rådgivning, da Huslejenævnet vil fastsætte en leje, som de mener lejemålet kan bære. Denne leje skal så være gældende for fremtiden, mens differencen skal tilbagebetales til lejer, dersom sagen er anlagt indenfor et år efter hans indflytning.
Ønsker du imidlertid rådgivning, vil du kunne henvende dig i din lokale grundejerforening.

Jeg håber, at det hjalp - ellers er du velkommen til at skrive igen!

Accepteret svar
Fra : clm1978

Modtaget 200 point
Dato : 11-05-05 08:35

Med hensyn til areal opgørelsen, da vil det afgørende være arealet, der er opgivet i BBR - medmindre der momenter der taler for, at denne opgørelse er forkert.
Giver disse oplysninger 24 kvm værelse og 22 kvm fællesareal, som to lejere deler, da vil jeg mene, at arealopgørelsen skal opgøres som du foreskriver, altså: 24 + (22/2)=35 kvm. Er dette tilfældet er kvm-prisen nu kun 685, hvilket jeg finder ganske rimeligt, dersom lejemålet er i god stand og forholdsvis ny-renoveret.
Iøvrigt bør du være opmærksom på, at der gælder et væsentlighedskrav, hvorefter lejen kunn kan nedsættes(eller for den sags skyld hæves) dersom den afviger væsentligt fra det lejedes værdi. Ifølge retspraksis udgør dette væsentligheds krav 10%. Dermed skal Huslejenævnet vurdere, at det lejedes værdi ligger under ca. 615 kr. pr. kvm, hvis lejer skal have medhold - det er nok tvivlsomt at det vil være tilfældet.
Er arealet mindre end det forudsatte stiger tallene selvfølgelig tilsvarende.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 11-05-05 09:49

Jeg må nok sige, at hvis det er inkl forbrug, synes jeg det er meget fornuftigt, det du har udlejet det til. Det finder man altså ikke meget billigere andre steder.

Jeg håber du får medhold i din sag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-05 11:28

Jamen cigi, du har sådan set ret i, at prisen passer meget godt med hvad andre betaler for tilsvarende her i Silkeborg.

Men derfor kan det alligevel godt være, at LLO vil mene det er for meget, (og at andre måske også betaler for meget, fordi det er svært at finde boliger her i omegnen).
Og jeg synes det vil være en god ide som clm1978 skriver, at få huslejenævnet til at vurdere om prisen er rigtig.

Godkendelse af svar
Fra : cigi

Dato : 11-05-05 12:26

Tak for svaret clm1978.