/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gule kirsebær?
Fra : modersvilje
Vist : 1356 gange
100 point
Dato : 09-05-05 18:03

Jeg holdt for mange år siden ride-ferie på Bornholm, og i skoven ved Rønne voksede der nogle træer med gule "kirsebærbær", som vi plukkede og spiste fra hesteryggen.
De lignede kirsebær, smagte som kirsebær og var modne samtidig med kirsebærerne.
Nu vil jeg gerne have disse bær i min have, kan nogle fortælle mig hvad træet hedder, og evt. oplyse mig om hvor dette træ kan købes
MVH
Kirsten

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 09-05-05 18:05

Er du sikker på, det ikke var Mirabeller??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-05 18:13

Det har sikkert været vilde kirsebær, såkaldte moreller, de kan være gule og vokser vildt.

http://da.wikipedia.org/wiki/Fugle-Kirseb%E6r_(Prunus_avium)

mvh dova

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 09-05-05 18:27

Det er muligt at det var moreller, men dem har planteskolerne kun som røde!!!!!
MVH
Kirsten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-05 18:52

De kaldes forresten også Fuglekirsebær

mvh dova

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 09-05-05 19:13

Moreller er det samme som sødkirsebær og har intet med fuglekirsebær at gøre. Moreller findes også gule men er lidt tidligere end de røde og så er de ikke så populære på grund af smagen og saftindhold.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-05-05 19:17

Fuglekirsebær er så sure at de ville få Kim Larsens mund til at snerpe sammen så den ville ligne en hønserøv!
Moreller findes både gole og røde i plantskolerne.
Der findes også podede mirabeller, Jeg kender tre sorter der er velsmagende. De to er rødeMagna Jensen og Karlsen Shødt, den tredie er gul, den har jeg glemt navnet på!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-05-05 19:24

Ja, de lyserøde fuglekirsebær er sure, men bestemt ikke de helt mørke af dem, for sådan et kæmpetræ har jeg i haven.

Om de gule er sure ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-05-05 19:42

Modersvilje

Gule moreller er et pragtfuldt kirsebær. Min nabo har et stort træ. Der må jeg plukke alle dem vi kan spise hvert år. (inden fuglene spiser dem)

Du får et link her:

http://www.frugtavlere.dk/default-2.asp?s=m

mvh
franksp

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 100 point
Dato : 09-05-05 20:05

modersvilje

Jeg har fundet lidt mere her:

http://www.blomstergaardenvedviborg.dk/kirsebær.htm

http://www.nethave.dk/nethave/html/body_kirsebaer.html

Det sidste link, er de moreller som min afdøde mormor havde i haven. De smagte pragtfuldt.

mvh
franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-05-05 22:13

modersvilje

Har du løst dit problem/spørgsmål??? - Eller hvad

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-05-05 22:16

Jeg synes det er lidt underligt, at man stiller et spørgsmål kl. 18:03 - og så ikke er "med mere"

Nu er klokken 22:15

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-05-05 22:25

og hvorfor skulle det ikke være kirsebær - de findes jo også gule ?????? MUMS... vi havde både røde - sorte og gule kirsebær i vores have - og i området stod der en del gule langs hegn til stier osv - tror på det er almindelige gule kirsebær

franksp - kan jo være spørgeren ikke lige har adsl - eller tid for den sags skyld men godt vil have et svar

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-05-05 22:59

Mums, jeg bliver da helt vildt lækkersulten efter en god portion kæmpe, mørkerøde moreller..... SLUURP

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-05-05 02:04

Det er da rigtigt.. hvad fan... bilder modersvilje sig ind???

Når nu franksp kl. 19.42 (1 time og 39 min) gider komme ind i en tråd og foruden at forsøge at hjælpe spørger, oven i købet kan fortælle at disse kirsebær smager pragtfuldt (hvad moders vilje nok ikke vidste) samt hvad hans nabo har i haven, at fuglene spiser dem og at hans mormor er død, er det da utilstedeligt og uforskammet at modersvilje ikke øjeblikkelig kommer ind i tråden med en stor tak til franksp eller endnu bedre lukker sp. og giver point til franksp.

Skam dig modersvilje.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-05-05 11:02

modersvilje

Det må være et af disse træer

http://www.florainfo.dk/pls/florav2/PSPSoegningres

Spørg på planteskoler om de har den sort med gule bær.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 10-05-05 21:36

Tak for svaret Franksp.
Jeg har brugt dagen idag på at kontakte blomstergården, som svarede at de ville pode gule kirsebær til efteråret, og jeg kunne komme på venteliste da der var mange der havde efterspurgt gule kirsebær.
jeg syntes at du skulle vide hvad der var sket i sagen, derfor dette sene svar!
MVH
Kirsten

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 10-05-05 22:27

Tak for dit svar, modersvilje. Så håber jeg det lykkes for dig at få et træ, og at der ad åre, må komme mange kirsebær på.

Med venlig hilsen
Frank