/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
ladeventil/kedelshunt t.fastbrændsel??
Fra : zantos
Vist : 1900 gange
200 point
Dato : 09-05-05 12:51

Har en vigas 40 gasogen kedel m.3000L akk. Kører selv cirk. m.2"rør.Kører bare når den er varm,men ik til at starte kold.Kan købe en komplet ladeventil til 3200kr.Pu ha. Har nogen en anden løsning? Og kan det lade sig gøre stadig m. selv cirk? Tanken ligger over kedel,er kontraventil nødv?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-05-05 16:53

Bunden af akk går vel til bunden af kedel - og så bør aut cirkulation fungere.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 09-05-05 17:29

Hej!
Vi har et 1½ plans hus med kælder, hvor oliefyrskedelen står. Der er 2 strenget system med ret tynde kobberrør. Jeg kender problemet med at starte op, hvis der har været lukket for alle radiatorer om natten. Men vi har en cirkulationspumpe (som stoppes om natten) og hvis man tænder den til at begynde med, fungerer det fint med selvcirkulation, når vi slukker den igen. Så måske kan du klare det med en billig cirkulationspumpe til at løbe systemet igang.
Når vi slukker for pumpen er det for at spare strøm. Den bruger jo ca. 15% af husets strømforbrug, hvis den kører hele tiden.

Kommentar
Fra : zantos

Dato : 10-05-05 09:51

undskyld. I misforstår mig. Cirkulation fungerer faktisk alt for godt! Returvandet er for koldt,og da kedlen kræver en høj temp. for at virke, mangler der en slags shunt mellem frem/retur på kedlen,for at holde retur vandet på min.60gr. Ellers skal den slås med 3000L!! Selv smed,men ik vvs tekniker! Problemet er om der findes en 3vejs (blandeventil/shunt) som kan fast just. til 60gr?? Kan købes,som nævnt til 3200kr,men er det virkeligt nødvendigt?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-05-05 00:08

Ja der findes thermostatstyrede 3-vejs ventiler (hedder de altså) som kan klare den opgave.