/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Lidt hjælp til import fra Kina
Fra : aaroe
Vist : 9682 gange
20 point
Dato : 08-05-05 21:36

Hejsa.
Jeg står og skal til at importere en container varer hjem fra Kina, for første gang.
Er der nogen der kan foklare mig lidt om det praktiske, f.eks betalingen. Der står at pengene skal overføres før afsendelse, sådan har jeg i hvert fald forstået det. Er dette normal procedure, eller hvordan ? - Det skal siges at det er fra et stort anerkendt firma, så jeg er som ikke bange for at blive snydt.
Kort sagt, jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan og hvorledes man skal gøre efter man har afsendt ordren, noget man skal være opmærksom på osv... Og hvordan ved man hvornår skibet er i havn ?

Hvordan skal denne sætning forståes, helt præcist:
"The date of shipment will be 30 days after we receive payment (T/T or L/C)."

Hvad betyder "(T/T or L/C)."

På forhånd rigtig mange tak for hjælpen.
Jeg er ny, og har desværre kun 20 point at give væk, håber det går... :)

Venlig hilsen Søren

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 21:58

Jeg har kigget lidt på nettet - og mange kinesiske firmaer bruger dette i forbindelse med betaling...............måske noget bankgaranti/overførsel

Kommentar
Fra : aaroe

Dato : 08-05-05 22:02

....ja det er jo så spørgsmålet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-05 22:02

Jeg har prøvet at importere varer fra Taiwan og da anvendte vi (det firma jeg arbejdede for) en dansk speditør som tog sig af alt vedrørende forsendelse og fortoldning. De gav simpelthen besked om hvad vi skulle og hvornår og det var også med forudbetaling.

Kommentar
Fra : aaroe

Dato : 08-05-05 22:05

Hvordan får man kontakt til sådan en BjarneD ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-05 22:12

Jeg slog op i telefonbogen og forøvrigt mener jeg, at huske, at T/T L/C er koni til sikkerhedsstillelse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-05 22:14

Jeg mener at vi brugte Dantransport, som vist er solgt og hedder noget andet nu, men find en af de store oversøiske speditører og snak med dem.

Accepteret svar
Fra : joker

Modtaget 20 point
Dato : 08-05-05 23:44

Hej

T/T betyder Telegraphic transfer.... bank overførsel
L/C betyder Letter of Credit....check

Normaltvis betaler man et depositium eksempelvis 30% ved bestilling. Når du så modtager kopi af B/L (Bill of Lading), så overfører man de resterende penge. På B/L kan du se vægt/antal osv. på det som der bliver sendt. For at mindske risikoen for at blive snydt, kan du vælge at bruge et inspektionsfirma, som f.eks. http://www.asiainspection.com/

Med venlig hilsen
IMPEX-Trading - BefriMinMobil.dk - Mini-bikes.dk - Dansk Håndværker Udlejning

Kim Christensen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-05-05 00:31

Muligheder for hjælp til importen er der her.

http://www.bencher.dk/
http://www.kandu.dk/dk/spg/65051

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 09-05-05 00:54

Joker: Bliver lige nødt til at korrigere - letter of credit er ikke en check. Det er det, som vi kalder en bankgaranti (i dette tilfælde behøver det dog ikke være en bank, der udsteder det)

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-05-05 07:34

Det er ikke atypisk at en leverandør kræver at man forudbetaler hele beløbet. Det sker også i Danmark, hvis leverandøren har problemer med at forsikre kunden, hvilket typisk sker hvis man driver sin virksomhed i privat regi og ikke i selskabsform. Dette skyldes, at der ikke er nogle regnskaber tilgængelige som det er tilfældet ved ApS'er og A/S'er. Det kan virke underligt, da man jo som selvstændig erhvervsdrivende hæfter med hele sin personlige og fremtidige formue.

Bemærk iøvrigt om der står noget med kontantrabat på ordrebekræftelsen eller fakturaen, man kan ofte forhandle sig frem til en sådanne ved forudbetaling, fx. 1,5%.

Held og lykke med importen.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-05-05 07:45

Du kan kontakte udenrigsministeriet, de har flere små håndbøger om handel med andre lande. Så vidt jeg husker kan du få dem gratis. De kan skaffe dig al den vejledning du har brug for uden det koster noget.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 09-05-05 08:54

Hej Aaroe
Kontakt - Karine Blomsterberg, theabl@hotmail.com, 2624 0931 ~ hun er en sød dansk talende kineser, der ved en hel del om levering fra Kina

mvh

krakgt

Godkendelse af svar
Fra : aaroe

Dato : 29-05-05 11:11

Tak for svaret joker.