/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
kina - usa ??
Fra : assies
Vist : 1266 gange
150 point
Dato : 08-05-05 19:23

Hvad menes der med at Kina er med til at finansiere USAs handelsunderskud?
Når Kina fører fast kurspolitik overfor $ betyder det så at Kina sælger yen og køber $? (evt sammen med rentejusteringer?)
Hvordan vil en revaluering af den kinesiske yen påvirke $?
Hvad ville der ske hvis USA lavede en toldmur om varer fra Kina?
Hvorfor har kineserne så mange amerikanske obligationer?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-05-05 09:00

Hejsa. Vil bare lige sige at den kinesiske møntfod hedder Renminbi (RMB). Yen er den Japanske.

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 09-05-05 09:43

Hej Assies!
Det var ellers en ordenlig omgang spørgsmål

Først til Arnes kommentar.. Ja den kinesiske valuta hedder Renminbi (folkets penge). Den kaldes også Yuan (=kroner) og fen(=øre), så det er nok dér du har det der med yen fra.
Og så lidt kommentare til dine spørgsmål...

Hvad menes der med at Kina er med til at finansiere USAs handelsunderskud?
Tja... det er jo list svært sådan lige at svare på da det nok er taget ud af en kontekst.
Måske menes der bare, at USA køber flere vare fra Kina end de sælger til dem, hvilket er med til at forøge USA's handelsunderskud overfor Kina.

Når Kina fører fast kurspolitik overfor $ betyder det så at Kina sælger yen og køber $? (evt sammen med rentejusteringer?)
Fastkurspolitik betyder bare, at den kinesiske yuan-kurs er lagt fast (frivilligt) i forhold til dollarkursen. Altså, hvis dollaren falder, så falder yuan'en også og hvis den stiger, stiger yuan'en med.
Dette har kineserne valgt for at sikre deres valuta noget international stabilitet, hvilket igen mindske den finansielle risiko ved køb og investeringer i Kina.

Hvordan vil en revaluering af den kinesiske yen påvirke $?
Tja... Det ville jo være godt at vide, hvis man kunne tænke sig at tjene boxen på valutaspekulation.
Et bud ville være på kort sigt, at yuan'en ville falde, hvilket ville være med til at forøge handelsubalancen mellem USA og Kina men også mindske den udenlandske investeringslyst i Kina, da den Kinesiske økonomi risikere en overophedning og implosion pga den politiskstyreder økonomi baseret på 5 års planer.

Hvad ville der ske hvis USA lavede en toldmur om varer fra Kina?
Så ville kineserne gøre det samme og det ville gå meget hårdt ud over USA. Så det gør de ikke. Af og til rasler USA med sablerne i forbindelse med unfair trade og krænkelse af ophavsrettighedder, hvor det så lægges ektra told på udvalgte vare. Derefter gør kineserne det samme og de amerikanske producenter, som så rammes sender deres lobbyister til washington og hele sagen dysses ned igen.
Men hvis vi ser på det sådan rents hyppotetisk, så ville begge økonomier lide under det. På sigt skulle de så finde andre markeder for deres produkter og på længere sigt måtte de nedjustere deres produktions og økonomiske forventninger.

Hvorfor har kineserne så mange amerikanske obligationer?
Tja.. hvorfor ikke? USA har stadig verdens stærkeste økonomi og selvom det ikke altid går så godt, så har verdenssamfundet tillid til at den vil holder sig stabil og derved sikre deres penge.

Det var sådan lige et skud fra hoften. Emnet er dog meget mere kompliceret end som sådan og der er ligeså manger meninger som analytikkere

mvh
Thomas
(Sinolo og markedskonsulent)

Kommentar
Fra : assies

Dato : 09-05-05 21:12

Hej Thomas
tak for dine svar.
Jeg er stadig lidt usikker på kinas fastkurspolitik. der er en stor efterspørgsel fra usa. (jf. det enorme handelsunderskud.) Det betyder at der efterspørges yuan, det må gøre at kursen på yuanen stiger, men da der er fast kurspol. køber kina $ og sælger egen valuta. det øger efterspørgslen på $ der så stiger i kurs. (??? eller hvad)
så hvis kina revaluerede og gik over til en anden valutapol ville det så ikke betyde at kinesisk valuta stiger i kurs/pris?

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 11-05-05 10:24

Hej assies!
Hvorfor skulle eferspørgelsen på yuan stige, hvis usa vil købe vare i kina?
Kina vil helre sælge til dollars end til yuan.
Derved øges den kinesiske valuta reserve af dollars, som igen kan være med at at finansiere mere import til Kina.
Det er det anden vej rundt, at problemet opstår.
Hvis kineserne vil købe noget i USA, og de ikke kan betale med dollars, så kommer USA til at ligge inde med en hel masse Yuan, som de så skal ha' vekslet om til dollars. Dette ville presse kursen på yuan i forhold til dollar og gøre yuna'en mere ustabil og derved mindre atraktib for investorer.

Den kinesiske valutareserve er - imodsætning til vores del af verden, statskontroleret. En kinesisk virksomhed kan ikke bare gå i banken og vekle sine yuan om til udenlandsk valuta. Man skal have en import-godkendelse (The Verification Certificate for Foreign Exchange Payment for Imports), hvilket jo betyder, at det i bund og grund er den kinesiske stat, som administrerer og bestemmer (via 5-års planerne), hvad og hvor meget der kan importeres. De kinesiske myndigheder laver lange lister over, hvad og hvor meget, som må importeres og eksporteres, og der er fx. her, at de kan sætte toldbarrier op hvis de finder det politisk eller økonomisk nødvendigt.

Nu er finanspolitik ikke min stærkeste side, og ret mig endeligt, men jeg tror ikke at kina's eventuelle efterspørgelse af dollars, vil kunne rykke meget på dollakursen.
Det er vist mest OPEC og Greenspan, som bestemmer kursen. OPEC er sammenslutningen af olie-producerende land og olie handles jo netop i dollars og Allan Greenspan er formand for den Amerikanske centralbank og det er ham som bestemmer om renten stiger eller falder.

Men du har ret i, at det er et interessant emne. Der er meget stærke amerikanske kræfter (og WTO-kræfter), som lægger pres på kineserne for at revaluere yuan'en op på et mere markedstilsvarende niveau. I næste uge (den 18. maj tror jeg...) bliver der vist holdt et vigtigt møde, som kan få afgørelse Kinas fremtidige vekselpolitik.

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 11-05-05 10:43

Hej igen!
Og lige en tilføjelse til dit sidste spørgsmål, hvis kina revaluerede og gik over til en anden valutapol om så ville betyde at kinesisk valuta stiger i kurs/pris.

tja... Det er ihvertfald, hvad amerikanerne ville ønske sig. Så ville de få flere penge for de varer, som de exporterer til Kina, hvilket ville være med til at mindske handelsubalancen. Men samtidig ville en dyre yuan mindske kinas importkapacitet, hvilket ville bringe mange landes kinaeksport i vanskeligheder. Kina ville ikke kunne aftage den overproduktion som eksisterer i visse brancher og en vis afmatning vil indfinde sig.
Men dette er jo meget hypotetisk og set ud fra et isoleret perspektiv. De politiske kræfter - kinesiske så vel som internationale, er der jo stadigvæk og man vil sikkert iværksætte diverse tiltag for at forhindre afmatning og lav konjuktur.
Kineserne mener at deres vækst helst skal ligge på mellem 5-10% p.a. for at holde udviklingen igang, så man vil derfor gøre alt for at bibeholde denne vækst.

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Joern_Vig

Dato : 05-10-05 16:15

Der menes at Kina opkøber en meget stor mængde amerikanske statsobligationer, der er udstedt til dækning af USA offentlige gæld.

http://www.lilliput-information.com/revalu.html
er emnet behandlet i en større sammenhæng.

Joern

Kommentar
Fra : Joern_Vig

Dato : 05-10-05 16:18

Kineserne har lønninger på 8-12 kr. i timen og meget amerikansk produktion er derfor gået til Kina samtidig med kineserne selv er begyndt at producere i stor målestok med henblik på eksport.
For indtægter løber de amerikansek obligationer. "Herved sikrer USA og Kina sig i en vis udstrækning at de går ned med flaget økonomisk samtidig".

Joern

Kommentar
Fra : Joern_Vig

Dato : 05-10-05 16:19

Når obligationerne er bedre end penge er det fordi de kaster rente af sig. Det gør penge ikke.
Joern