/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ændre jumper setting på harddisk?
Fra : Turbo3000
Vist : 467 gange
50 point
Dato : 07-05-05 20:06

Hej
Kan man ændre jumper indstillingen på en harddisk, der kører som system disk, uden at miste data og ødelægge styresystem...?

Jeg har nemlig sat min jumper til ''Cable sellect''. Men der er flere der siger, at det er bedre med ''Master'', når jeg nu skal have en harddisk mere på...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 20:13

Ja det kan du.
HD 1 (C:)på primary kabel som master
HD nr 2 /CD på primary kabel som slave

HD nr 2 på secundary kabel som master
evt. brænder på secundary kabel som slave

Der er flere måder men sådan gør jeg.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 20:15

Og jeg lukker nu men der kommer nok flere forbi hvis du vil spørge mere.

Kommentar
Fra : nielshjul

Dato : 07-05-05 20:16

Det skulle der ikke være noget problem at ændre til master. blot husk at trække 220 volt stikket ud af computeren
inden du begynder ,så der ikke er strøm til Motherboardet.
Samt at inden at du aflader for statisk elektrisitet ved at aflade på en vandhane.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-05 21:52

Hvis du ændre dit drev til Master på controller (-fladkabel) 1 og vælger disk 0 som bootdrev i din BIOS vil det forventes at drevet er C: og at styresystemet ligger dér.

Hvis du ændre dit drev til Master på controller (-fladkabel)2 ??? ..afhænger det af om du har drev tilkoblet controller 1 (c: 6 d: drev) ? Da bliver dit drev kun bootdrev, hvis du i BIOS vælger drev 2 som bootdrev !!! (hvis der kun er tilsluttet 1 enhed til controller 1 ? ..da drev1 !)

Forvirret nu ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-05 21:55

Ps. Du ødelægger ikke data ved at skifte drevstatus mellem master/slave, men hvis det er et bootdrev har det betydning i hvilken rækkefølge du vælger bootdrev i BIOS.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-05 21:57

..øeh kort fortalt :

Citat
Hardisk jumpere :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:

..eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 2 = Master = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Slave = e:

...eller :

Controller 1 (fladkabel 1) enhed 1 = Master = c:
Controller 1 (fladkabel 1) enhed 2 = Slave = d:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 3 = Master = e:
Controller 2 (fladkabel 2) enhed 4 = Slave = f:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 07-05-05 22:04

Det vil altså sige at, jeg flytter bare jumperen fra ''cable sellect'' til ''master'' på min nuværende disk. Og sætter den anden disk til ''slave'', og så kører det som det plejer...?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-05-05 22:15

Ja når det er på samme kabel

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 08-05-05 00:21

Kan man så også tage harddisken ud og sætte en anden i, og så sætte den første i igen, uden problemer...?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-05 08:15

Ja..., men hvis du tager hardisken med styresystemet ud, kan du ikke starte op, med mindre der også ligger et styresystem på den 'nye' disk'. Du vil selvfølgelig altid kunne starte op fra BOOT diskette eller BOOT CD-ROM, hvis du har inkluderet disse i din start-up sekvens i BIOS. Hvis ikke det er din disk med styresystemet, er der intet i vejen for at bytte disk's frem og tilbage.

Du skal blot huske på at hvis du i dit styresystem har sammenkædet/henvist til programmer der ligger på den disk du tager ud, får du rod i registreringdatabasens nøgler og du kan selvfølgelig ikke bruge programmer eller data der ligger på disk du tager ud. Samme 'problem' får du, når du sætter den tilbage igen. Efter ombytning af disks/CD-ROM/DVD/BRÆNDER enheder er det altid en god idé at køre dette lille program til oprydning i registreringdatabasen : http://tucows.tdconline.dk/preview/355220.html

..men vær opmærksom på at har du først slettet en nøgle i registreringsdatabasen, er den ikke sådan lige at få ind igen. Det er muligt der er programmer du må afinstallere og derefter installere igen før tingene igen virker korrekt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 11:44

Turbo3000 - hvis du er rigtig smart så køber du en harddiskskuffe med indbygget blæser og så kan du skifte HD i et snuptag når comp er slukket.
Det bruger jeg selv.

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 08-05-05 12:05

Undskyld hvis jeg er lidt langsom her...
Men det vil altså sige, at hvis mine to diske ikke har noget med hindanden at gøre. Så kan jeg sagtens skifte imellem dem?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 12:18

JA - lagerharddiske til filer kan uden videre skiftes i slukket tilstand.
Lægges progammer som "køres" på ekstra haddiske bør den samme altid være tilstede.
Så derfor JA som fillager.

Kommentar
Fra : Turbo3000

Dato : 08-05-05 12:25

Takker for hjælpen folkens..

Ps. kan man kun acceptere et svar...?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-05 12:57

Du kan kun acceptere een kommentar................. og jeg afstår fra point.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-05 14:23

Jeg har også påænger nok ..og rigeligt at se til ...ellers

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-05-05 14:23

...meeeeeennnn

</MOLOKYLE>