/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
1)minktråd til løbegård 2) kaniner samme~
Fra : ppaaske
Vist : 6355 gange
50 point
Dato : 07-05-05 17:20

Jeg skal til at lave en stor løbegård til min kanin. Jeg skal bruge noget finmasket minktråd så hverken reven eller moren kan komme ind. Er der nogle der ved hvor man kan købe sådan noget? Har været i Silvan og der har de det ikke. Så hvis der er nogle der ved hvor jeg kan få det, ville det være lækkert.

Jeg har haft min kanin inde hele vinteren, men har sat ham ud nu. Er der nogle der har erfaring med at sætte en hun kanin sammen med en han. Har fået tilbudt en lille unge på 8 uger. Min egen kanin er en han og snart et år gammel. Buret er meget stort og der kommer snart en stor løbegård på buret. Ville det være ansvarligt at sætte de 2 kaniner sammen? Ville gerne høre fra nogle der har prøvet det.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 17:26

Uanset aldersforskel og evt. familierelationer vil hunnen meget hurtigt begynde at producere killinger med mindre du får den neutraliseret hos dyrlægen.

Med hensyn til minktråd, så prøv at ringe til en Minkavler. Han kan fortælle dig hvor du kan købe det. Har måske oven i købet noget du kan købe billigt. Det sælges oftest og billigst i meget store ruller. Og de fleste minkavlere har en eller flere ruller stående. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-05-05 17:36

Du kan ikke have hanner og hunner til at gå sammen.
For det første vil de slås, og hunnen får unger, og dem vil hannen heller ikke lade være.

Jeg tror det tråd du skal have, er sådan noget der hedder volierenet, og det burde de have i Silvan og andre byggemarkeder.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 17:41

Pia -> Nu skriver du i din profil

Citat
Vi har en fransk vædder kanin, en af dem der bliver omkring de 6 kg. så han er, en kæmpe bandit.

Du skal lige huske at alle Kanin-racer er samme art og både kan og vil parre sig. Hvis din evt. nye kaninhun er en mindre art kan det ende med at din vædder simpelthen parrer hende ihjel.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-05-05 17:43

Undskyld, mente selvfølgeligt mindre race.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 07-05-05 19:25

pia, du skal lade hanne kastrere, så burde det ikke være noget problem med at de går sammen.

Og som du skriver, buret er stort, så bliver der et problem, så kan du jo sætte en skillevæg op.

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 07-05-05 23:09

Det går ikke at have to kaniner sammen - det er lige meget om hannen er kastreret eller ej, så vil de næsten altid komme op og slås. Hvis ikke hannen er kastreret, så vil du sandsynligvis få en kuld unger for hver 30./31. dag, hvilket er meget synd for hunkaninen. Og så risikerer du også, at hannen slår ungerne ihjel.

Hvor i landet bor du? Det er jo lettes, hvis vi kan henvise til et sted med minktråd, som ligger i nærheden af dig.
Hvilken størrelse minktråd tænker du på, når måren ikke skal kunne komme ind?

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : ppaaske

Dato : 08-05-05 11:26

Tak for svaret Bjerner, jeg tænkte det nok omkring 2 kaniner. Men hvad kunne jeg så gøre for at han ikke sider alene hele dagen? Ville gerne han havde lidt selskab. Jeg er selvfølgelig meget sammen med ham når jeg kommer hjem fra arbejde men til vinter kan det jo nok ikke blive til helt lige så meget, da det jo er mørkt når jeg kommer hjem. Nogle siger man kan sætte et marsvin ind sammen med ham men den kan jo ikke stå ude om vinteren. Jeg har haft min kanin inde siden han var unge, men nu kan han ikke stå inde mere da min kæreste har fået allergi. Så der for er jeg blevet nød til at sætte ham uden for. Hvad syntes du?

Omkring minktråd har jeg læst at maskerne ikke må være så store så et hønseæg kan komme ind, da måren ellers kan komme ind. Jeg bor i Nordsjælland.

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 10-05-05 14:38

Det bliver nok lidt svært at give din kanin mere selskab, men du kan gøre en masse for at den bliver aktiveret og ikke keder sig. Du kan f.eks. give den nogle grene til at gnave i og du kan give den et rør til at kravle igennem og hoppe over.
Der findes også nogle kugler/bolde til at komme kaninfoder i, så kaninen selv skal bruge tid på at få foderet ud igen. Til hø, frugt og grønt findes der også en trådkugle, som kaninerne kan bruge en masse tid på.
Du kan se begge dele på http://www.mims.dk/cavybeauty/shoppen.htm

Jeg tror, at maskerne i dit trådnet skal være mindre og så skal du også sørge for, at det er noget kraftigt tråd.
Det kan vist ikke betale sig at købe trådnet i et byggemarked. Prøv i stedet at se, om du kan finde en foderhandel eller lignende et sted på landet. De kan sikkert også rådgive dig, så du får det rigtige net. Vi plejer at købe her: http://dyrogfritid.dk/ - men det ligger vist lidt for langt fra Nordsjælland.

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : fremtiden

Dato : 12-08-05 13:32

Seriøst, kan man virkelig ikke sætte en han og hun kanin sammen.....(indekaniner) hulk....heller ikke hvis man neutralisere hunnen?.... jeg har netop købt en kaninunge( han) og de sagde ved dyrehandleren at det ikke ville være noget problem.... Hvis nu man prøver alligevel er der så nogen som ved hviken procedure der er, for at der er størst mulighed for at det lykkes....?

På forhånd takker

Kommentar
Fra : Bjerner

Dato : 12-08-05 15:59

Man kan selvfølgelig altid være heldig, men det er ikke anbefalelsesværdigt, da det næsten altid vil gå galt.
Det vil da også være synd for din kanin, hvis den skal steriliseres fordi du gerne vil have kaninerne til at gå sammen.
Hvis du prøver at sætte kaninerne sammen, så vil du få 3-8 unger hver 31. dag, så det kan hurtigt blive til en del.
Det er sjældent, at man kan stole på dyrehandlere - de fleste har ikke forstand på dyr, kun på at sælge så mange dyr som muligt.

MVH
Bjerner
www.kaninhop.dk

Kommentar
Fra : Nitalo

Dato : 23-11-05 15:45

For at undgå ensomhed kan du:

Gå til div minkavlere, de sælger gerne deres gamle aflagte minkbure billigt (langt billigere end at købe regtig volieretråd der kan holde) Køb 2 Så vader du i en spitalværktøjsforretning og meder om en tang + trådsamlere (kan ikke lige huske hvad de hedder) til minktråd (det er halv dyrt men uundværlkeligt.

Burene fra minkavleren... du gør det grundrit rent og desinfisere, inten med dis-sæbe eller med klorin (husk at skylle MEGET grundigt efter i rent vand) der efter tager du 2 af skilderummene ud af det ene bur (ærkkefølgen er ligegyldig)
Så vader du i et byggemarked, og får fat på spåndplader der passer i længden, samt hængsler disse bygger du et inde hus af (husk at kreere en lille hule inden i kassen)
Det bur du endnu ikke har brækket ad, skilder du nu ad for at få bunden til indekassen, som selgfølgelig er delt i 2, så du har til de 2 løbegårde.

Så makser du det hele sammen, og 1 2 3 + en masse arbejde du har 2 adskildte bure lige klos op af hinanden.

Vi har selv haft en del bure på den måde, og har i løbegården gjort så loget også der kunne vippes, sat hjul på hele hærligheden, hvilket var en stor hjælp når der skulle flyttes til nye græsningsarialer (en overgang slog vi slet ikke græsplænen vi flyttede bare kaninerne) og hulen inden i huset, sørede vi for der var en bund på, men det var lige så meget fordi vi sys det var sjovt at få unger en gang i mellem, og så skulle der jo være en ordentlig hule.

Og nej vores kom aldrig ind, vinter eller sommer, somren kom de gerne i skygge at stå og og løbegårdene blev gerne overbrust med støv"regn" fra vandslangen (så kunne de selv bestemme om de ville køles eller ej... de elskede det) Og nej ingen af vores kaniner er døde af værken kulde varme eller fugt.

Den der med at have to sammen, det har vi altså ikke haft problemer med, ved stirrilicerede dyr (og kender en del der heller ikke har, oven i købet avlere) det er korekt at ikke sterrilicerede ikke er så smart igen, men det kan altså også lade sig gøre, spitelt søskende går godt sammen, bare man husker på at de avler som kaniner, og at indarvle måske ikke just er det smarteste, dog er det først i 3 generation, dyrene virkelig bliver skravl af det..... Men hvorfor tage chancen, der er ingen garentier for at den vil gå med 2 af hvert køn eller 2 hanner sammen, men det ses faktisk ofte at man sagtens kan.

Kommentar
Fra : Alenemor

Dato : 21-01-07 01:02

Når to kaniner af modsat køn går sammen er der en høj risiko for at der kommer unger ca hver 4 uge. Detteslider meget på hunnen, da hun så, efter at have fået det andet kuld, hele tiden vil have to kuld af gangen og der kan komme mange unger ad gangen i hvert kuld. Jeg ville anbefalde dig at neutralisere den ene, medmindre du ønsker en hav af kaniner.

Hvis du vælger at sætte dem sammen og laver unger kan du gå ned i en dyrehandel med ungerne når de er ca 8 uger gamle.

Har selv alvet kaniner til en dyrehandel. Fik 75 kr per stk. for rene hermelin kaniner.